W pierwszej
części tego artykułu, opublikowanego kilka dni temu, omówiłem wygląd Poznania
lokacyjnego w obrębie murów miejskich. W tej części zaś, zgodnie z obietnicą,
opiszę dwie pozostałe części średniowiecznej aglomeracji miejskiej Poznania,
czyli przedmieścia, podlegające władzy miasta, lub mające innych właścicieli,
leżące na prawym i lewym brzegu Warty.
W sąsiedztwie miasta
lokowały się osady, które zależne były od miasta w tym samym stopniu, w jakim
miasto zależne było od nich. Lokalizacja niektórych osad wynikała z potrzeb
zawodowych. Tak było na przykład z garbarzami, zamieszkującymi wieś Garbary.
Garbowanie i wyprawianie skór wymagało sporej ilości wody, a ponadto pozostał problem
przykrego zapachu, stąd ich oddalenie od miasta było zasadne. Podobnie było z
osadą Rybaki. Gwałtowny rozwój miasta u schyłku XIV i w ciągu XV wieku,
powodował zwiększanie się liczby mieszkańców, dla których jednak brakowało
miejsca w samym mieście, więc osiedlali
się poza murami. Było tam więcej miejsca pod zabudowę, ziemia była tańsza, a przepisy porządkowe mniej restrykcyjne.
się poza murami. Było tam więcej miejsca pod zabudowę, ziemia była tańsza, a przepisy porządkowe mniej restrykcyjne.
Trudno ustalić
moment powstania osad. Wiadomo, że wsie powstałe wokół kościołów św. Marcina i
św. Wojciecha, istniały już w okresie przedlokacyjnym. Największą z osad
podmiejskich na lewym brzegu Warty były Piaski. Leżała ona na południowy wschód od
murów miejskich. Jej częścią składową były osady: Rybaki, a także Czapniki (leżące
w okolicy dzisiejszej ul. Strzeleckiej), oraz osada zwana Gąską. W XV wieku
mieszczanie poznańscy ufundowali tam kościół Wszystkich Świętych, a przy nim
hospicjum dla podróżnych, oraz klasztor Bernardynów, wraz z kościołem pw. św.
Bernarda, później św. Franciszka.
Kościół Bernardynów, stan obecny. Źródło: Wikimedia. |
Osadzony zaś przez Władysława Jagiełłę w 1399
roku zakon Karmelitów Trzewiczkowych, wzniósł okazały kościół pw. Bożego Ciała.
Kościół Bożego Ciała, stan obecny. Źródło: Wikimedia. |
Przy drodze
biegnącej od Bramy Wrocławskiej, leżała wieś Wierzbice, nazwana w XV Wildą
(nazwa pochodziła od kupca i rajcy poznańskiego, Mikołaja Wildy), patrz: http://poznanskiehistorie.blogspot.com/2011/06/krotka-historia-wildy.html Na północ od Wildy leżała osada Półwieś
(dziś ulica Półwiejska). Na zachód od niej znajdowały się: Nowe Ogrody (dziś
ulica Ogrodowa) i rozległa osada, skupiona wokół kościoła św. Marcina.
Notabene, wszystkie wymienione do tej pory osady należały do parafii św.
Marcina.
Kościół św. Marcina, stan obecny. Źródło: Wikimedia. |
Nieco na wschód od niej leżały osady: Glinka i Kundorf lub Kokendorf,
leżące w okolicach dzisiejszej ulicy Libelta.
U podnóża zamku
nie wolno było stawiać żadnych zabudowań ze względów strategicznych. Znacznie
zagęszczenie osadnictwa miało miejsce u wylotu Bramy Wronieckiej. Znajdował się
tam największy i najstarszy poznański szpital, wraz z kościołem pw. Świętego
Ducha, ufundowany zaraz po lokacji miasta przez biskupa Boguchwała. Przy
szpitalu wznosiło się sporo zabudowań. Dalej, na wzgórzu św. Wojciecha,
znajdowała się osada, powstała wokół kościoła św. Wojciecha. Osadą tą zarządzał
miejscowy proboszcz, a parafia obejmowała całą północno-zachodnią część
lewobrzeżnej aglomeracji poznańskiej, m. in. wsie: Naramowice, Szeląg, Szydłów,
Kundorf, Jeżyce, Sołacz, Golęcin i Piątkowo, patrz: http://poznanskiehistorie.blogspot.com/2011/06/koscio-sw-wojciecha.html
Osady otaczające
lokacyjny, lewobrzeżny Poznań, podlegały w większości jurysdykcji władz miasta
i były ściśle związane z mieszkańcami miasta. Dominowało budownictwo drewniane,
z wyjątkiem oczywiście kościołów. Przeważała zabudowa typu wiejskiej ulicówki.
Zupełnie inny
charakter miały osady leżące na prawym brzegu Warty. Dawny gród na Ostrowie
Tumskim, z katedrą i kolegiatą Najświętszej Panny Marii, przeszedł w całości na
własność Kościoła. Na Ostrowie znajdował się dwór biskupa, oraz domu kanoników.
Większość Ostrowa należała do kapituły poznańskiej, własność biskupa
ograniczała się do katedry i dworu. Ostrów Tumski miał charakter miejski,
potwierdzony nadaniem mu w 1444 roku praw miejskich przez króla Władysława
Warneńczyka.
Ostrów Tumski, stan obecny. Źródło: Wikimedia. |
Sąsiednia osadę,
Śródkę, nadał biskupowi w 1288 książę Przemysł II. Śródka, co ciekawe, była
również miastem. Nie znamy daty nadania jej praw miejskich O miejskim
charakterze Śródki świadczą ślady rynku, przy którym stoi kościół św.
Małgorzaty (wówczas kościół parafialny dla Śródki i Zawad). Wiadomo także, że
Przemysł II nadając Śródkę biskupom poznańskim, zabronił urządzać tam targów i
jarmarków. Zakaz ten zniósł 1425 roku król Władysław Jagiełło, na prośbę
biskupa, Andrzeja Łaskarza.
Kościół św. Małgorzaty na Śródce, stan obecny. Źródło: Wikimedia. |
Od Ostrowa
Tumskiego przez Wartę przebiegał stały most, który łączył Ostrów z groblą,
zwaną Chwaliszewo. Na wschodzie od Ostrowa znajdowały się dobra zakonu
rycerskiego Joannitów, nazwanych z czasem zakonem Kawalerów Maltańskich (od
głównej siedziby zakonu, znajdującej się od XVI do końca XVIII wieku na
Malcie). Posiadłość Joannitów nazwano Komandorią. Znajdował się tam szpital i
kościół pw. św. Michała (później św. Jana Jerozolimskiego).
Kościół św. Jana Jerozolimskiego na Komandorii, stan obecny. Źródło: Wikimedia. |
Dalej znajdowała się biskupia
wieś Główna.
Wróćmy jednak do
Chwaliszewa. Było ono własnością kapituły poznańskiej. W 1444 roku Chwaliszewo
otrzymało prawa miejskie i to również od króla Władysława Warneńczyka. Król ten
jak widać, był niezwykle łaskawy dla Poznania i jego przedmieść. Chwaliszewo
również miało kościół parafialny, pod wezwaniem św. Barbary. W drugiej połowie
XV wieku miasteczko przeżywało bujny rozkwit gospodarczy, tak, że zaczęło
stanowić konkurencję dla Poznania. Kupcy poznańscy interweniowali wielokrotnie
u monarchów, aby uszczuplili swobody handlowe tego kapitulnego miasta. Nic to
jednak nie dało. Mało tego, mieszkańcy Chwaliszewa skolonizowali osadę, leżąca
na drugim brzegu Waty, tzw. Nową Groblę (dzisiejsza ulica Grobla) i przyłączyli
ją do swojego miasta.
Chwaliszewo, stan obecny. Źródło: Wikimedia. |
Jak więc łatwo
zauważyć, przedmieścia Poznania, te leżące na prawym, jak i lewym brzegu Warty,
całkowicie się od siebie różniły. Większość osad na prawym brzegu należała do
Kościoła, w tym wypadku do biskupa, kapituły poznańskiej, czy zakonu Joannitów.
Były tam też, bądź co bądź, trzy miasta! Jedno z nich Chwaliszewo, spędzało sen
z powiek, nie znającym widać zasad wolnej konkurencji, mieszczanom poznańskim. Mamy
więc już obraz średniowiecznej aglomeracji poznańskiej.
Źródło:
Dzieje Poznania, Tom 1, do roku 1793, praca zbiorowa pod redakcją Jerzego Topolskiego,
Warszawa – Poznań 1988.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz