Kościół
pojezuicki pw. św. Stanisława, na ulicy Gołębiej w Poznaniu, pełniący od końca
XVIII funkcję fary, czyli głównego kościoła miejskiego, to nie tylko największy
i najpiękniejszy kościół barokowy w Poznaniu, ale także jeden z największych
kościołów barokowych w Polsce. Jednocześnie jest on także kolegiatą pw. Matki
Boskiej Nieustającej Pomocy i św. Marii Magdaleny. W 2010 roku z woli papieża
Benedykta XVI, jest on także bazyliką mniejszą. Jego budowa trwała z przerwami
osiemdziesiąt lat (1651 – 1732), ale chyba każdy odwiedzający tę świątynię
przyzna, że wysiłek budowniczych nie poszedł na marne.
Fara poznańska. Źródło: Wikimedia. |
Zakon jezuitów
został sprowadzony do Poznania w 1570 roku przez biskupa Adama Konarskiego.
Oddano zakonnikom do dyspozycji kościół pw. św. Stanisława Biskupa. Jednakże
wkrótce kościół ten okazał się być za mały. Jezuici podjęli starania o budowę
większej świątyni. Znaleziono dla niego lokalizację u wylotu
ulicy Świętosławskiej. Projekt kościoła zatwierdziła w 1649 roku rzymska centrala zakonu. W 1651 roku rozpoczęto budowę świątyni. Projekt przewidywał budowę kościoła trójnawowego z prostokątnym prezbiterium, ujętym zakrystiami oraz fasadą z dwoma wieżami. Kierować budową miał Tomasz Poncino, jednak już po roku przerwano pracę za względu na niestabilny grunt. W latach 1655 – 1660 za sprawą „potopu szwedzkiego”, nie podjęto prac. Budowę wznowiono w 1675 roku, kiedy kierownictwo objął zakonny architekt, Bartłomiej Nataniel Wąsowski. Zmodyfikował on dotychczasowy projekt, dodając nowe elementy. Kilka lat później, zastąpił go inny budowniczy jezuicki, Piotr Abramowicz, rezygnując z projektu Wąsowskiego. Wąsowski wrócił na prac przy budowie świątyni w 1683 roku, wracając do swojego starego projektu, z lekkimi modyfikacjami. Po jego śmierci w 1687 roku, głównym budowniczym kościoła został ponownie Abramowicz. W 1695 roku jezuici zatrudnili świeckiego architekta, Jan Catenazziego, który dokończył budowę kościoła w 1701 roku, jednak nie oznaczało to końca prac dekoratorskich we wnętrzach. W 1705 roku świątynia została konsekrowana przez biskupa Hieronima Wierzbowskiego. W latach 1727 – 1732 Pompeo Ferrari zbudował ołtarz główny. Po kasacie zakonu w 1773 roku i zniszczeniu dotychczasowej fary w 1780 roku, kościół na polecenie biskupa Ignacego Raczyńskiego, został przejęty w 1798 roku przez parafię farną.
ulicy Świętosławskiej. Projekt kościoła zatwierdziła w 1649 roku rzymska centrala zakonu. W 1651 roku rozpoczęto budowę świątyni. Projekt przewidywał budowę kościoła trójnawowego z prostokątnym prezbiterium, ujętym zakrystiami oraz fasadą z dwoma wieżami. Kierować budową miał Tomasz Poncino, jednak już po roku przerwano pracę za względu na niestabilny grunt. W latach 1655 – 1660 za sprawą „potopu szwedzkiego”, nie podjęto prac. Budowę wznowiono w 1675 roku, kiedy kierownictwo objął zakonny architekt, Bartłomiej Nataniel Wąsowski. Zmodyfikował on dotychczasowy projekt, dodając nowe elementy. Kilka lat później, zastąpił go inny budowniczy jezuicki, Piotr Abramowicz, rezygnując z projektu Wąsowskiego. Wąsowski wrócił na prac przy budowie świątyni w 1683 roku, wracając do swojego starego projektu, z lekkimi modyfikacjami. Po jego śmierci w 1687 roku, głównym budowniczym kościoła został ponownie Abramowicz. W 1695 roku jezuici zatrudnili świeckiego architekta, Jan Catenazziego, który dokończył budowę kościoła w 1701 roku, jednak nie oznaczało to końca prac dekoratorskich we wnętrzach. W 1705 roku świątynia została konsekrowana przez biskupa Hieronima Wierzbowskiego. W latach 1727 – 1732 Pompeo Ferrari zbudował ołtarz główny. Po kasacie zakonu w 1773 roku i zniszczeniu dotychczasowej fary w 1780 roku, kościół na polecenie biskupa Ignacego Raczyńskiego, został przejęty w 1798 roku przez parafię farną.
Kościół jest świątynią
trójnawową, zbudowaną w stylu późnobarokowym. Jest bogato zdobiony, zgodnie zresztą
z ideologią zakonu jezuitów, którzy byli silnie zaangażowani w działalność
kontrreformacyjną. Tematy zdobień świątyni, zostały podporządkowane
gloryfikacji katolicyzmu. Szczegółowy opis detali architektonicznych i dzieł
sztuki zająłby za dużo miejsca i mógłby się wydać nudny, stąd skupię się
jedynie na krótkim opisie najciekawszych elementów.
Przed wejściem do kościoła widzimy
bogato zdobioną fasadę, oraz dwie wieże, zwieńczone miedzianymi hełmami. Nad
bogatym barokowym portalem znajduje się wnęka z figurą św. Ignacego Loyoli - założyciela zakonu, trzymającego w ręce gorejące serce, zaś
u jego stóp orła - symbol Chrystusa walczącego z wężem - symbolem
szatana. Pod nim medalion z łacińską inskrypcją: Domus Domini porta coeli (dom Boga
i brama do nieba). Po jej obu bokach znajdują się mniejsze wnęki z
wyobrażeniami św. Wojciecha i św. Stanisława Kostki po lewej oraz św. Stanisława Biskupa i św. Alojzego Gonzagi po prawej. Powyżej znajdują się jeszcze dwie figury
świętych: św. Franciszka Borgiasza i św. Franciszka Ksawerego.
Fasada. Źródło: Wikimedia. |
W nawie głównej od razu rzucają
się w oczy masywne kolumny z czerwonego marmuru, co ciekawe, nie pełnią ona
żadnej funkcji podporowej, a jedynie dają wyobrażenie monumentalizmowi świątyni
farnej. Być może jest to nawiązanie do kolumnady Berniniego przed Bazyliką św.
Piotra w Rzymie.
Nawa główna z kolumnami. Źródło: Wikimedia. |
Sklepienie jest pokryte bogatymi
malowidłami, przedstawiającymi sceny z życia św. Stanisława, oraz gloryfikację
świętych jezuickich, zwłaszcza: Ignacego Loyoli i Stanisława Kostki –
pierwszego polskiego świętego w zakonie jezuitów.
Sklepienie. Źródło: Wikimedia. |
W ołtarzu głównym znajduje się obraz przedstawiający św.
Stanisława, wskrzeszającego Piotrowina, pędzla Szymona Czechowicza, oraz rzeźba
ukazująca ten sam cud. Oprócz niego, jest tam także rzeźba przedstawiająca św.
Stanisława Kostkę, odtrącającego siedmiogłową bestię. W bocznych ołtarzach
znajdują się obrazy przedstawiające św. Ignacego Loyolę, spisującego regułę
jezuitów, oraz św. Stanisława Kostkę, przyjmującego komunię z rąk aniołów.
Ołtarz zdobią kręcone kolumny, motyw zaczerpnięty z kościoła św. Ignacego
Loyoli w Rzymie.
Ołtarz główny. Źródło: Wikimedia. |
W bocznych nawach znajduje się
11 kaplic, z których kilka zasługuje na uwagę. Kaplica św. Męczenników
Jezuickich - znajduje się tam figura ubiczowanego Chrystusa z 1430 roku,
przeniesiona ze starej, nieistniejącej już fary. Kaplica św. Krzyża - w ołtarzu
znajduje się obraz Chrystusa w koronie cierniowej z XVII wieku, oraz
późnogotycki krucyfiks z klęczącą u jego stóp Marią Magdaleną. Nad kaplica
znajduje się iluzoryczna kopuła. Kaplica Matki Bożej Nieustającej Pomocy - znajduje
się tam otoczony kultem obraz Matki Bożej.
Prawdziwą sensacją fary są bogato zdobione organy, wykonane w
latach 1872 – 1876 przez jednego z najsłynniejszych organmistrzów, Friedricha
Ladegasta z Weissnfels w Saksonii. Współfundatorem organów była anonimowa
parafianka (ponoć jej duch pojawia się w farze, doglądając swej darowizny).
Niektórzy specjaliści od muzyki organowej oceniają wyżej barwę ich dźwięku, niż
sławnych organów z Leżajsku i Oliwie.
Organy. Źródło: Wikimedia. |
Fara, to jedno z miejsc
obowiązkowych każdej wycieczki po starówce. Miejsce to jest naprawdę godne
obejrzenia.
Źródło:
Poznań. Przewodnik po zabytkach i
historii, praca zbiorowa, Poznań
2003.
Wikipedia.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz