„Poznaniem” na drugą półkulę
"Niecałą dekadę
później, w 1982 roku, flotę Polskich Linii Oceanicznych zasilił statek,
zbudowany w hiszpańskim Bilbao, typu ro-ro, m/s (motor ship – statek o napędzie
spalinowym, pot. motorowiec) Poznań. Skrót „ro-ro” pochodzi od nazwy typu statku
roal on-roal off. Oznacza on jednostkę przeznaczona do przewozu pojazdów lub
towarów wtocznych takich jak przyczepy, naczepy i wagony kolejowe. Oprócz nich
przewoziła ona także kontenery. Nadanie nowemu motorowcowi nazwy stolicy
Wielkopolski wpisywało się w „tradycję” praktykowaną od roku 1945, która
polegała na nazywaniu statków pływających pod polska banderą nazwami polskich
miast, krain geograficznych, postaci historycznych, czy nawet zakładów pracy.
Miało to swój cel ideologiczny, jak również narodowy, wiążący ściśle polską
banderę z
polską nazwą statku. Omawiany motorowiec obsługiwał linię dalekowschodnią, pływał także na Morze Śródziemne. Pod znakiem PLO jednostka pływała do roku 1989, kiedy to sprzedano ją armatorowi z Panamy.
polską nazwą statku. Omawiany motorowiec obsługiwał linię dalekowschodnią, pływał także na Morze Śródziemne. Pod znakiem PLO jednostka pływała do roku 1989, kiedy to sprzedano ją armatorowi z Panamy.
Jubilat w marynarskim mundurze
ORP Poznań. Źródło: Wikimedia. |
Obecnie
jedynym, pływającym do dziś „poznaniakiem” jest służący w Polskiej Marynarce
Wojennej ORP Poznań (Okręt Rzeczypospolitej Polskiej) . Jest on okrętem
transportowo-minowym typu Lublin (projekt 767), czyli przeznaczonym do
transportowania sprzętu wojskowego jak również niszczenia zagród minowych za
pomocą tzw. ładunków wydłużonych (wybuchowych).
Polska Marynarka
Wojenna dla okrętów tego typu zarezerwowała nazwy polskich miast. Oprócz
„Poznania” pod wojskową banderą służą jeszcze OOPR Lublin, Toruń, Kraków i
kolejny „wielkopolanin” ORP Gniezno. Wszystkie pięć jednostek wchodzi w skład
2. Dywizjonu Okrętów
Transportowo-Minowych należącym do stacjonującej w Świnoujściu 8. Flotylli
Obrony Wybrzeża.
Banderę na zbudowanym
w gdańskiej Stoczni Północnej Poznaniu podniesiono w marcu 1991 roku. W związku
z tym, biorąc pod uwagę przeciętny wiek polskich okrętów, jest to jednostka
stosunkowo młoda. Oprócz wykonywania codziennej służby okręt uczestniczył w
wielu ćwiczeniach międzynarodowych takich jak np. Strong Resolve 2002, Blue
Game 2003 czy tez Baltops 2004 i 2005.
Od 2004 roku
okręt nosi herb miasta Poznania, nadany mu z okazji trzynastej rocznicy
podniesienia bandery. W marcu 2011 roku na pokładzie okrętu odbyła się uroczystość
z okazji jego dwudziestolecia. Zgodnie ze zwyczajem wzięła w nim udział, obok
przedstawicieli Marynarki Wojennej, delegacja miasta-patrona.
Do dziś na
okręcie służyło ponad 1000 oficerów, podoficerów i marynarzy. W czasie dwóch
dekad służby jednostka „nawinęła na śruby” 50 tys. mil morskich. ORP Poznań
posiada swoją nieoficjalną stronę internetową oraz patronuje poznańskiej Szkole
Podstawowej nr 45. Biorąc pod uwagę kondycję Polskiej Marynarki Wojennej można
być pewnym jeszcze długiej służby Poznania tym bardziej, że należy on do typu
jednostek udanych i chwalonych za sprawdzoną uniwersalność.
Co dalej?
Czy nazwa
„Poznań” pojawi się jeszcze kiedykolwiek na burcie statku cywilnego lub
wojskowego? Trudno to odgadnąć. Jednostki cywilne zmieniają właścicieli
kilkukrotnie w trakcie swojego „żywota”. Zwykle przy tej okazji nowi właściciele
zmieniają ich nazwy. Być może kiedyś któryś z polskich (nielicznych) lub
zagranicznych armatorów zdecyduje się ochrzcić swój nowy statek właśnie nazwą
stolicy Wielkopolski?"
Grzegorz Włoch
Źródła:
„Morze, statki i
okręty” nr 5, 2011
„Nasze morze” nr
1 (13), 2007
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz