P
|
rzed tygodniem opublikowałem pierwszą
część tekstu o historii Jednoty braci czeskich w Wielkopolscy. Była w nim mowa
o kształtowaniu się doktryny tej grupy wyznaniowej i przybyciu jej członków nad
Wartę. Dziś przyjrzymy się historii zborów w wielkopolskich miastach i roli,
jaką odegrali braci dla rozwoju kultury w tym regionie.
Bracia
czescy w Poznaniu
Członkowie Jednoty pojawili się w Poznaniu
już w 1548 r. Ich rygoryzm moralny oraz prosty tryb życia, zyskał im poparcie w
szeregach poznańskiego mieszczaństwa. Bariera językowa też praktycznie nie
istniała, gdyż języki: polski i czeski były w tych czasach jeszcze bardziej do
siebie podobne, niż obecnie. Oprócz możnych protektorów w osobie Jakuba
Ostroroga, bracia czescy zyskali też zwolenników w magistracie, z burmistrzem
Lipczyńskim (Lupsińskim) na czele.
Członkowie Jednoty spotykali się na
modlitwę poza murami miasta, na przedmieściu Święty Wojciech. Dzięki
przywilejom królewskim, obszar ten został wyłączony spod jurysdykcji duchownej
i miejskiej. Część ziemi na przedmieściu należała do Jakuba Ostroroga, który
przekazał braciom plac pod budowę kościołów. Bracia zbudowali tam w 1564 r. dwa
zbory. Jeden dla wyznawców niemieckojęzycznych, drugi zaś dla Polaków. Oprócz
tego, Jednota założyła tam także cmentarz dla swoich członków (był on
zlokalizowany mniej więcej tam, gdzie dziś stoi pomnik Armii „Poznań”).
Zbudowano również szkołę i szpital.
1. Wzgórze Świętego Wojciecha, rys. z 1840 r. |
Na początku XVII wieku przewagę w mieście
zyskali zwolennicy kontrreformacji, wspierani przez jezuitów. Bracia stracili
też większość szlacheckich protektorów. Na przełomie XVI i XVII stulecia, tłum podburzany
przez katolickich kaznodziejów, wraz z uczniami kolegium jezuickiego, kilka razy
zdewastował zbory należące do innowierców, w tym domy modlitwy na wzgórzu
Świętego Wojciecha. W 1616 roku, zbory uległy ostatecznej zagładzie. W 1618 r.
sprowadzono do Poznania karmelitów bosych, których osiedlono właśnie na
wzgórzu. Nadano im ziemię, na której znajdowały się zniszczone zbory,
uniemożliwiając ich odbudowę. Przetrwał tylko cmentarz, zlikwidowany w XIX
wieku w związku z budową twierdzy. Tak zakończyły się dzieje zborów braci
czeskich w Poznaniu.
2. Kościół karmelitów bosych p.w. św. Józefa, zbudowany w miejscu dawnych zborów braci czeskich. |
Ostroróg
– pierwsza „stolica” braci czeskich w Wielkopolsce
Gmina braci czeskich w Ostrorogu (obecny
powiat szamotulski), należy do najstarszych w Wielkopolsce. Powstała już ok.
1554 r., kiedy Jakub Ostroróg, czołowy protektor braci w Wielkopolsce,
podarował im miejscowy kościół p.w. Wniebowzięcia NMP. Kiedy w 1557 r. Wielkopolska
gałąź Jednoty uzyskała niezależność od czeskiej macierzy, Ostroróg stał się
siedzibą seniora. Wkrótce bracia założyli w miasteczku seminarium, kształcące
przyszłych ministrów zborów, szkołę, szpital, a także archiwum i bibliotekę. To
małe, senne miasteczko (nawet obecnie liczy sobie niecałe 2000 mieszkańców)
było także miejscem, w którym odbywały się synody wielkopolskiej Jednoty.
Źródła mówią, że pomiędzy 1608 a 1634 rokiem w Ostrorogu odbyło się ich aż
dziesięć.
3. Kościół p.w. Wniebowzięcie NMP w Ostrorogu, przez jakiś czas użytkowany przez braci czeskich. |
Warto dodać, że jednym z absolwentów
szkoły w Ostrorogu był Jan Jonston (1603 – 1675), urodzony w Szamotułach, światowej
sławy uczony, przyrodoznawca i filozof, autor wielu podręczników z zakresu
historii naturalnej i biologii, choć zajmował się także filozofią, teologią i
medycyną. W Ostrorogu zaczynał on swe pierwsze nauki, a zakończył je na uniwersytecie
Saint Andrews w Szkocji. Wrócił jednak do Polski i osiadł w Lesznie.
4. Jan Jonston. |
Kolejni potomkowie Jakuba Ostroroga – syn
Jan i wnuk Sędziwój, dbali o rozwój zboru i pomyślność jego członków, choć
Sędziwój puścił dobra ostroroskie w dzierżawę. Sytuacja zboru w Ostrorogu
zmieniła się po śmierci Sędziwoja Ostroroga w 1625 r. Miasteczko odziedziczyła
jego córka Barbara, która najpierw wyszła za mąż za Jana Potockiego, a po jego
śmierci została żoną Mikołaja Dunina Modliszewskiego. Barbara przestała
interesować się losem braci czeskich, a nawet rozważała sprzedaż Ostroroga,
kiedy popadła w kłopoty finansowe. Bracia obawiali się, że miasteczko może
kupić katolik, wtedy bowiem los zboru byłby przesądzony. Obawy te nie były
bezzasadne. Od wielu lat trwała już ofensywa katolicka, znana jako
kontrreformacja. Wiele rodów dotychczas wspierających protestantów wymarło, lub
ich kolejni potomkowie, często absolwenci kolegiów jezuickich w Poznaniu i
Kaliszu, wracało na łono Kościoła.
Wielce zasłużony senior wielkopolskiej
Jednoty Jan Rybiński, usiłował zainteresować kupnem Ostroroga litewskiego
magnata, protektora kalwinistów, Krzysztofa II Radziwiłła. Ten jednak
ostatecznie miasta nie kupił. Nabywcą dóbr ostroroskich został w 1635 r.
Andrzej Rej, członek Jednoty, a prywatnie wnuk wielkiego poety Mikołaja. Dwa
lata później Rej został ambasadorem Rzeczypospolitej w Anglii i Niderlandach.
5. Rembrandt "Portret polskiego szlachcica" (prawdopodobnie Andrzeja Reja). |
Duchowieństwo
katolickie, które odzyskało siły nadwątlone przez reformację, prowadziło od
początku XVII wieku akcję odzyskiwania kościołów, odebranych wcześniej
katolikom przez protestantów. Taki sam los spotkał kościół w Ostrorogu. W 1636
r. kanonik poznański i płocki Andrzej Świniarski, opierając się o ustawę
sejmową z 1588 r., zezwalającą na rewindykację kościołów, odebrał świątynię w
Ostrorogu braciom. Co prawda bracia mieszkali jeszcze przez jakiś czas w
mieście, ale w 1647 r. Ostroróg przeszedł w ręce katolickie. Oznaczało to
koniec Jednoty w tym mieście, choć właściwie już w 1636 r. nastąpił jej upadek.
Jan Rybiński i władze zboru, przewidując taką ewentualność, przenieśli
wcześniej bibliotekę i archiwum do Obrzycka, planując stworzenie tam centrum
Jednoty w Wielkopolsce. Plany te jednak nie ziściły się i ostatecznie zdecydowano
się na Leszno.
Leszno
– „Wielkopolskie Ateny” braci czeskich
Po upadku „stolicy” braci czeskich w
Ostrorogu, głównym ośrodkiem administracyjnym, duchownym, a przede wszystkim
kulturalnym i intelektualnym Jednoty stało się Leszno. Trzeba jednak wiedzieć,
że Leszno aż do końca XVIII wieku stanowiło główny ośrodek reformacji w
Wielkopolsce. Powstały tu również gminy innych wyznań chrześcijańskich. W
przeciwieństwie do Poznania, który był miastem królewskim, Leszna, jako miasta
prywatnego, nie dotyczyły antyprotestanckie zarządzenia kolejnych królów,
wydane w okresie triumfu kontrreformacji. Zresztą historia protestantyzmu w
Lesznie jest tematem ciekawym i obszernym. Chętnie poświęcę jej kiedyś odrębny tekst. Dziś tylko
kilka zdań o braciach czeskich w tym mieście.
6. Panorama Leszna z lat 30. XVIII stulecia. |
Pierwsi bracia osiedlili się w Lesznie już
w latach 1516 – 1517 r. Główna fala emigracji z Czech i Moraw przybyła tu w
1548 r., kiedy właścicielem miasta był Rafał Leszczyński, główny protektor
braci, członek Jednoty, a jednocześnie osoba wyjątkowo zasłużona dla tej grupy
wyznaniowej. Rafał Leszczyński niezwykle aktywnie włączał się w działalność
braci. To on w 1557 r. uzyskał odrębność administracyjną dla wielkopolskiej
Jednoty. Leszczyński zresztą był obecny na wszystkich ważniejszych synodach
braci w Wielkopolsce i w dysputach, które prowadzili oni z innymi grupami
wyznaniowymi.
Rafał Leszczyński przekazał braciom leszczyńską
farę. Kościół ten odebrano jednak Jednocie w 1652 r., w ramach rewindykacji
kościołów. W tej sytuacji członkowie leszczyńskiej gminy przystąpili do budowy
nowego kościoła, który stanął w latach 1652 – 1654. Świątynia ta istnieje do
dzisiaj, a jest nią katolicki kościół p.w. św. Jana.
7. Kościół p.w. św. Jana w Lesznie, dawniej należący do braci czeskich. |
Ostatnia grupa protestantów, nie tylko
braci czeskich zresztą, osiedliła się w Lesznie w 1628 roku. Braciom przewodził
wtedy sam Jan Amos Komenský, najwybitniejszy spośród członków Jednoty w
Wielkopolsce. Poświęcę mu odrębny tekst. W każdym razie, Komenský spędził w
Lesznie, z przerwami, osiemnaście lat.
8. Pomnik Jana Amosa Komeńskego w Lesznie. |
Leszno wyrosło wkrótce na jeden z
największych ośrodków życia kulturalnego i intelektualnego w Wielkopolsce.
Spora w tym zasługa braci czeskich. Do Leszna sprowadzono archiwum
wielkopolskiej Jednoty oraz bogate zbiory biblioteczne. W Lesznie działała
drukarnia braci, prowadzona przez Mateusza Krokočińskiego i Daniela Streyca. Tworzyli
tu pisarze i poeci, ale największą sławę zyskała szkoła Jednoty, cechująca się
wysokim poziomem nauczania. Wykładali w niej wspomniani już: Jan Jonston, Jan
Amos Komenský, a także między innymi: poeta Michał Aschenborn, senior Jednoty
Jan Rybiński, o którym była już mowa, tłumacz psalmów Dawida na język polski
oraz Jan Węgierski, teolog, kaznodzieja, poeta i historyk reformacji.
Kres pomyślności gminy braci w Lesznie
położył „potop” szwedzki.
9. Pomnik Jana Jonstona w Lesznie. |
Inne ośrodki braci
czeskich w Wielkopolsce
Jednym z ważniejszych centrów braci
czeskich w Wielkopolsce były niewątpliwie Szamotuły. Podobnie jak Leszno, Szamotuły
były miastem prywatnym. Należały one do dwóch rodzin: Górków i Szamotulskich.
Bracia przybyli do miasta w 1548 r., jednak dopiero w 1574 r. utworzono tu
zbór. Rok wcześniej Górkowie oddali im szamotulską kolegiatę farną, należącą
wcześniej do luteran, a jeszcze wcześniej do katolików. W 1594 r. katolicy
odzyskali jednak farę. Szamotulski zbór zasłynął dzięki drukarni, założonej tu
w 1551 r. Należy dodać, że była to pierwsza drukarnia w Wielkopolsce. W latach
1558 – 1561 kierował nią członek Jednoty, Aleksander Aujezdský. W 1558 r,
wydrukował on książkę przeznaczoną dla Polaków – adeptów nowego wyznania pt. O prawdziwym i gruntownym używaniu zbawienia
w zaspokojnym człowieku sumieniu. W 1561 r. spod pras drukarskich w
Szamotułach wyszedł słynny Kancjonał
Szamotulski (Písnĕ chval božských),
zawierający cenne utwory poezji religijnej braci czeskich, w tym pieśni Jana
Blahoslava. W 1592 r. zmarł ostatni z rodu Górków Stanisław, a w 1620 r. całe
Szamotuły kupił katolicki ród Kostków, co przyniosło kres istnieniu tutejszego
zboru braci czeskich.
10. "Kancjonał Szamotulski". |
Ważnym ośrodkiem Jednoty w naszym regionie
były także Skoki. Nie wiadomo kiedy dokładnie bracia przybyli do Skoków, pewne
jest natomiast, że gdzieś pomiędzy latami 1560 – 1570 ówcześni właściciele
miasteczka Latalscy, przekazali im tamtejszy kościół parafialny. Został on
przywrócony katolikom dopiero w 1643 roku. Tamta świątynia już jednak nie istnieje.
Na jej miejscu stoi obecny kościół, p.w. św. Mikołaja, wzniesiony w 1737 r. z
fundacji Kazimierza Raczyńskiego. W 1628 r. w Skokach miało się osiedlić aż 120
rodzin braci czeskich. Po spaleniu Leszna przez Szwedów w 1656 r., do Skoków
miała napłynąć kolejna fala uchodźców z tego miasta. Ostatnie lata życia
spędził w Skokach wspomniany już Andrzej Węgierski, kaznodzieja i teolog. W
Skokach, znajdowała się także szkoła elementarna Jednoty. Jeszcze na początku
XVIII gmina braci w Skokach liczyła ponoć ok. 200 osób, jednak zaraza, która
nawiedziła miasto w tym czasie, zdziesiątkowała zbór. Przy życiu miało pozostać
zaledwie 30 osób.
Duży zbór Jednoty znajdował się także w
Barcinie, należącym do członka i protektora Jednoty, Jana Krotoskiego. Ok. 1560
r. oddał on braciom tutejszy kościół katolicki. Zbór przestał istnieć w 1620 r.
Gmina Jednoty istniała też w innym mieście należącym do Krotoskiego, a
mianowicie w Łobżenicy. W połowie XVI w. oddał im w użytkowanie kościół farny
p.w. Świętej Trójcy, zwrócony katolikom w 1622 r., kiedy to po wygaśnięciu
rodziny Krotoskich nowymi właścicielami miasta została katolicka rodzina
Sieniawskich. Ci jednak, co jest godne odnotowania, oddali braciom kościół św.
Anny, w zamian za farę.
11. Kościół p.w. Świętej Trójcy w Łobżenicy, przez jakiś czas użytkowany przez braci czeskich. |
Kościół św. Anny służył gminie do 1663 r., kiedy i ta
świątynia została zwrócona katolikom. Kościół ten obecnie już nie istnieje.
Zarówno w Łobżenicy jak i w Barcinie, znajdowały się szkoły elementarne
braci.
Oczywiście gmin braci czeskich w
Wielkopolski była więcej, ale nie sposób tu wszystkich opisać.
Unia
z kalwinistami
Okres „potopu” szwedzkiego był przełomowy
w dziejach braci czeskich w Wielkopolsce. Wobec naporu kontrreformacji, wielu
braci, podobnie jak protestantów innych wyznań, a i samej szlachty, poparło
Karola Gustawa. Po wygnaniu Szwedów, wielu spośród ewangelików, zwłaszcza tych
najlepiej wykształconych, z Komeńskim na czele, opuściła Rzeczpospolitą.
Jeszcze przed wojną jednak podjęto starania o połączenie braci czeskich ze
zborami ewangelicko-reformowanymi (kalwinistami). Oba wyznania były do siebie
zbliżone pod względem doktryny. Wielkim orędownikiem zjednoczenia był Rafał
Leszczyński. W 1637 r. wydano wspólną agendę (zbiór modlitw i obrzędów), w 1645
r. ustalono wspólne wyznanie wiary, co w praktyce oznaczało zjednoczenie obu
wyznań, ale z zachowaniem pewnej autonomii gmin. W XVIII wieku liczba członków
Jednoty zaczęła gwałtownie maleć, a w 1817 r. ostatnie zbory w Wielkim
Księstwie Poznańskim zostały podporządkowane pruskiemu konsystorzowi Kościoła
Ewangelicko-Unijnego w Poznaniu.
Warto dodać, że we współczesnej Polsce istnieją
jednak miejsca, gdzie pamięć o braciach czeskich jest wciąż żywa. Największe
skupiska potomków braci, którzy pielęgnują dawne tradycje religijne w ramach
Kościoła Ewangelicko-Reformowanego, znajdują się w Zelowie koło Bełchatowa i w
Gęsińcu koło Strzelina.
12. Kościół parafii ewangelicko-reformowanej w Zelowie. |
Oczywiście ten dwuczęściowy tekst nie
wyczerpuje tematu. Trzeba by jeszcze napisać coś o Janie Amos Komenskim, Rafale
Leszczyńskim i Janie Jonstonie, przyjrzeć się bliżej szkołom czeskobraterskim i
wielu innym aspektom ich życia w Wielkopolsce. W przyszłości napiszę jeszcze
niejeden tekst poświęcony dziejom wielkopolskiej reformacji i kontrreformacji.
Czytelnicy, którzy podobnie jak ja pasjonują się dziejami Kościołów i religii,
nie będą zawiedzeni. To mogę obiecać.
Bibliografia:
J.
Dworzaczkowa, Reformacja w Wielkopolsce, w: Dzieje Wielkopolski,
t. I, do roku 1793, praca zbiorowa pod redakcją Jerzego Topolskiego,
Poznań 1969.
H.
Gmiterek, Utrata Ostroroga i zabiegi o utworzenie nowego ośrodka Braci
Czeskich w Obrzycku, „Odrodzenie i Reformacja w Polsce”, XXIII, 1978.
O.
Kiec, Historia protestantyzmu w Poznaniu od XVI do XXI wieku, Poznań
2015.
P.
Kościelny, Dzieje reformacji w Polsce, Warszawa 2017.
J.
Śliziński, Śladami Braci Czeskich w Wielkopolsce, Warmii i na Mazurach,
„Pamiętnik Literacki: czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce
literatury polskiej”, nr 45/2, 1954.
W. Urban, Epizod
reformacyjny, „Dzieje Narodu i Państwa Polskiego”, Kraków 1988.
Fotografie:
1. https://fotopolska.eu/579228,foto.html
2. https://fotopolska.eu/1077855,foto.html
3. Majkel25 [CC BY-SA 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)]
4. Matthäus Merian [Public domain]
5. Rembrandt [Public domain]
6. https://fotopolska.eu/677488,foto.html
7. https://fotopolska.eu/1216162,foto.html
8. Bartymeusz [CC BY 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by/3.0)]
9. Bartymeusz [CC BY 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by/3.0)]
10. Jan Blahoslav [Public domain]
11. https://fotopolska.eu/553746,foto.html
12. https://fotopolska.eu/213238,foto.html
Kawał dobrej historii, bardzo lubie czytać takie teksty. Chętnie tu wracam :)
OdpowiedzUsuńhttps://sfeo.agency/strony-internetowe-poznan/