Wnętrza katedry poznańskiej, część 2
Dziś
kontynuujemy, rozpoczęty kilka dni temu spacer po katedrze poznańskiej. W tym
tekście opiszę pozostałe sześć kaplic, podziemia i resztę wyposażenia bazyliki
archikatedralnej. Zapraszam więc do lektury.
Kaplica Matki Boskiej Częstochowskiej i św.
Stanisława Kostki
Kaplica w
obecnym kształcie powstała w latach 1731 – 34, z połączenia dwóch odrębnych
kaplic: św. Marcina (wzniesionej na początku XV w.) i Narodzenia Najświętszej
Marii Panny (z początków XIV w.). Obecne wezwanie otrzymała w 1817 roku od
umieszczenia tam kopii obrazu Matki Boskiej Częstochowskiej. W kaplicy znajduje
się pomnik ks. Jana Koźmiana, a także nagrobek biskupa sufragana
poznańskiego - Karola Ponińskiego (zm. 1727).
poznańskiego - Karola Ponińskiego (zm. 1727).
Nagrobek bpa K. Ponińskiego. Źródło: Wikimedia. |
Proboszcz katedralny Jan Powodowski sprowadził i
pochował w kaplicy prochy swoich rodziców: Wawrzyńca (zm. 1586) i Urszuli (zm.
1581). Z osobą Wawrzyńca Powodowskiego wiąże się legenda, zapisana zresztą na
nagrobku. Ponoć duch Wawrzyńca ma wstawać z grobu i z szablą asystować podczas
mszy. Wawrzyniec po owdowieniu został kawalerem maltańskim i za karę za
zaniedbywanie obowiązków i podawanie się za komandora, został przeklęty i w ten
sposób musi pokutować.
Kaplica Serca Jezusowego
Kaplica powstała
w latach 1904 – 06 z dawnego kapitularza, czyli sali zebrań kanoników kapituły
katedralnej. Znajdują się tam ciekawe polichromie przedstawiające Chrystusa w otchłani i Uzdrowienie niewidomego, namalowane
przez Bolesława Łaszczyńskiego. W marmurowym ołtarzu znajduje się obraz
przedstawiający obraz serca Jezusowego. Ołtarz zdobią także wazony z chińskiej
porcelany. Naprzeciwko ołtarza znajduje się nagrobek arcybiskupa Gniezna i
Poznania – Floriana Stablewskiego (1891 – 1906) kolejne dzieło dłuta słynnego
poznańskiego rzeźbiarza, Władysława Marcinkowskiego. Na uwagę zasługuje też
fresk z XVI wieku, przedstawiający św. Annę Samotrzecią.
Kaplica Matki Boskiej i Świętych Aniołów
(Szołdrskich)
Kaplica powstała
w latach 1652 – 56 z połączenia dwóch kaplic – Znalezienia Krzyża Świętego i
Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Marii Panny, oraz świętych: Piotra, Pawła i
Doroty. Kaplica została przeznaczona na miejsce pochówku biskupa Andrzeja
Szołdrskiego (1636 – 50). Bardzo interesujący nagrobek biskupa został wykonany
w Gdańsku i w charakterystyczny sposób wykorzystuje kontrast czarnego i
czerwonego marmuru oraz alabastrowych rzeźb.
Nagrobek bpa A. Szołdrskiego. Źródło: Wikimedia. |
W ołtarzu znajduje się obraz
Krzysztofa Boguszewskiego Niebieskie
Jeruzalem z 1628 roku. Przedstawia on Matkę Boską Orędowniczkę w
towarzystwie Archanioła Michała i Jana Chrzciciela, a nad nimi Trójcę Świętą.
Po bokach obrazu znajdują się rzeźby archaniołów: Michała i Gabriela.
Niebieskie Jeruzalem K. Boguszewskiego. Źródło: Wikimedia. |
Nad
obrazem znajduje się malowidło z 1655 roku, ukazujące archaniołów: Rafaela i
Tobiasza. Pomiędzy oknami znajduje się epitafium proboszcza katedry, Zygmunta
Cieleckiego (zm. 1652). Wejście do kaplicy zamykają bogato zdobione motywami
włoskimi i niderlandzkimi kraty z lat 1664 – 66, wstawione tam po II wojnie światowej.
Kaplica Świętej Trójcy
Została
przebudowana w latach 1575 – 76 przez Jana Baptystę Quadro, twórcę ratusza
poznańskiego w związku z pochówkiem biskupa Adama Konarskiego (1562 – 74).
Nagrobek wykonał według projektu Quadro, Hieronim Canavesi, rzeźbiarz, który stworzył też grobowiec Górków w kaplicy Najświętszego Sakramentu.
Nagrobek bpa A. Konarskiego. Źródło: Wikimedia. |
Postać
zmarłego biskupa została umieszczona w niszy pod baldachimem. Sam grobowiec
jest wykonany z czerwonego marmuru z jasnym piaskowcem i należy do wzorcowych
nagrobków barokowych. W kaplicy znajduje się też epitafium arcybiskupa
poznańskiego, Antoniego Baraniaka (1957 – 77), wykonane w 1986 roku.
Epitafium abpa A. Baraniaka. Źródło: Wikimedia. |
Ołtarz
pochodzi z lat 1783 – 94 i zawiera rzeźbę Trójcy Świętej nad kulą ziemską w
otoczeniu aniołów. Kompozycję stworzyli: Bernard Smolke, Augustyn Schöps i Jan
Maltzahn.
Kaplica Świętego Jana Kantego
Kaplica powstała
ok. roku 1425 jako miejsce odprawiania nabożeństw dla profesorów i studentów
Akademii Lubrańskiego. W ołtarzu w 1805 roku znajduje się obraz z 1803 roku,
przedstawiający św. Jana Kantego w stroju profesora Uniwersytetu
Jagiellońskiego, pędzla Jana Gładysza. Pod oknem znajduje się
wczesnorenesansowa płyta nagrobna biskupa Jana Lubrańskiego (1498 – 1520),
mylnie identyfikowana czasem z nagrobkiem biskupa Andrzeja Czarnkowskiego (1553
– 62). Postać zmarłego biskupa nawiązuje jeszcze do gotyku, ale jej modelunek
jest już renesansowy.
Nagrobek bpa J. Lubrańskiego. Źródło: Wikimedia. |
Rzeźbę wykonał Bartłomiej Berrecci, twórca kaplicy
Zygmuntowskiej na Wawelu. Ponadto w kaplicy umieszczono chrzcielnicę XV wieku,
oraz pomnik arcybiskupa Gniezna i Poznania, Marcina Dunina (1831 – 42),
wykonany przez Andrzeja Friedricha ze Strasburga w 1846 roku.
Pomnik bpa M. Dunina. Źródło: Wikimedia. |
Kaplica Świętego Stanisława Biskupa i
Męczennika
Ostatnia kaplica
do zwiedzania w katedrze jest, paradoksalnie, najstarszą z kaplic w tej świątyni.
Powstała pod koniec XIII wieku, ufundowana przez króla Przemysła II jako
miejsce pochówku jego żony Rychezy (zm. ok. 1293). Po tragicznej śmierci króla
w 1296 roku, on również został tu pochowany. Kapica uległa zniszczeniu w 1371
roku, kiedy to uderzenie pioruna zniszczyło południową wieżę. Obecny wygląd
kaplicy pochodzi z przebudowy w latach 1793 – 94. W 1995 roku z okazji
700-lecia koronacji Przemysła II osadzono tam ogromną, ważącą ok. 3200 kg płytę epitafijną z
brązu, wykonaną przez Mariana Koniecznego, przedstawiającą Przemysła II w
otoczeniu ojca, Przemysła I i żony – Rychezy.
Epitafium Przemysła II. Źródło: Wikimedia. |
Naprzeciwko płyty znajduje się
ołtarz klasycystyczny z obrazem przedstawiającym świętych Jana Chrzciciela i
Stanisława biskupa adorujących Matkę Boską z Dzieciątkiem. Obraz ten jest kopią
obrazu pędzla Palmy Młodszego z warszawskiej katedry, a jego poznańską kopię
namalował sam Marcello Bacciarelli. W kaplicy znajduje się też epitafium
arcybiskupa Gniezna i Poznania – Leona Przyłuskiego (1845 – 65).
Pozostałe wyposażenie katedry
W katedrze
znajduje się pięć gotyckich i wczesnorenesansowych płyt nagrobnych wykonanych
ze spiżu. Jest to największy tego typu zbiór w Polsce. Płyty pochodzą z XV i
XVI wieku.
Płyta nagrobna Łukasza II Górki. Źródło: Wikimedia. |
Trzy z nich wykonano w słynnym warsztacie norymberskim Hermana i
Piotra Vischerów, pozostałe pochodzą z innych warsztatów. Dawnej leżały w
posadzce kościoła i zamykały wejścia do grobowców. Ze względu na postępujące
zniszczenia w 1826 roku wyjęto je wmurowano w filary i ściany kaplic. W czasie
wojny wszystkie zostały zrabowane i wywiezione do Niemiec. Odnaleziono je w...
petersburskim Ermitażu i przewieziono z powrotem do Poznania w 1993 roku. Są to
płyty:
- wojewody
poznańskiego Łukasza I Górki (zm. 1475),
- biskupa
poznańskiego w latach 1479 – 1498, Uriela Górki,
- biskupa
poznańskiego w latach 1438 – 1479, Andrzeja z Bnina,
- kanonika
poznańskiego Andrzeja Grodzickiego (zm. 1550),
- kanonika
poznańskiego Bernarda Lubrańskiego (zm. 1499).
Nad wejściem do
zakrystii prałackiej, znajdującej się obok kaplicy Najświętszego Sakramentu
(Górków), znajdują się portrety trumienne z XVIII wieku, oraz niezwykły
eksponat – kopia miecza świętego Piotra.
Kopia miecza św. Piotra. Źródło: Wikimedia. |
Oryginał znajduje się w Muzeum
Archidiecezjalnym. Według tradycji jest to miecz, którym św. Piotr uciął ucho
słudze arcykapłana – Malchosowi podczas pojmania Chrystusa w Getsemani.
Relikwię tę miał przekazać biskupowi Jordanowi, lub Mieszkowi I papież Jan XII
w 968 roku. Część bronioznawców uważa, że jest to rzeczywiście miecz wykonany w
I w n.e. na wschodnich rubieżach Cesarstwa Rzymskiego. Inni badacze jednak
uważają, że jest to zwykły tasak powstały w XIV wieku. Miecz jest wzmiankowany
już u Długosza. Osobiście jestem sceptyczny co do tego, czy jest to autentyczny
miecz św. Piotra. Handel relikwiami w średniowieczu był niezwykle intratny,
stąd handlarze, chcąc na nich zarobić, często fałszowali relikwie. Nie mniej
jednak jest to najbardziej znana relikwia w Poznaniu.
W katedrze na
ścianach naw bocznych znajduje się wiele tablic epitafijnych, poświęconych
kanonikom, proboszczom i innych duchownym, związanym z katedrą. Dwa z nich są
jednak szczególnie interesujące. Pierwsza, to najstarsza tego typu płyta w
katedrze, odnaleziona w fundamentach podczas prac przy odbudowie katedry.
Przedstawia ona zmarłego w 1383 roku Teodoryka (Dytko) Pradela, dziekana
kapituły poznańskiej. Druga, to epitafium arcybiskupa Gniezna i Poznania
Juliusza Dindera (1886 – 90) który był jedynym w czasie zaborów arcybiskupem – Niemcem. Epitafium wykonał dobrze już nam
znany rzeźbiarz Władysław Marcinkowski.
Podziemia katedry
Wejście do
podziemi znajduje się w północnej wieży. Schodząc możemy przeczytać historię
Ostrowa Tumskiego i katedry, oraz obejrzeć zdjęcia z komputerową wizualizację świątyni we wszystkich okresach jej historii. W podziemiach można obejrzeć
relikty katedry przedromańskiej i romańskiej, w tym pozostałości
przypuszczalnego miejsca pochówku Mieszka I i Bolesława Chrobrego.
Relikty przedromańskiej katedry. Źródło: Wikimedia. |
W
podziemiach znajduje się również krypta arcybiskupia, zawierająca doczesne
szczątki biskupów, arcybiskupów i innych duchownych związanych z archidiecezją
poznańską. Są tu pochowani:
- abp Jerzy
Stroba - metropolita poznański (1978 – 96),
- abp Antoni
Baraniak - metropolita poznański (1957 – 77),
- abp Edward
Likowski – metropolita Gniezna i Poznania (1914 – 15),
- abp Florian
Stablewski – metropolita Gniezna i Poznania (1891 – 1906),
- abp Juliusz
Dinder – metropolita Gniezna i Poznania (1886 – 1890),
- bp Wojciech
Tolibowski – ordynariusz poznański (1655 – 63),
- kard.
Mieczysław Ledóchowski – metropolita Gniezna i Poznania (1866 – 86),
- abp Leon
Przyłuski – metropolita Gniezna i Poznania (1845 – 65),
- abp Marcin
Dunin – metropolita Gniezna i Poznania (1831 – 42),
- abp Teofil
Wolicki – metropolita Gniezna i Poznania (1828 – 29),
- abp Tymoteusz
Gorzeński – metropolita Gniezna i Poznania (1821 – 25),
- kard. Bolesław
Filipiak – dziekan Roty Rzymskiej,
- bp Franciszek
Jedwabski – sufragan poznański, wikariusz generalny,
- inf.
Franciszek Marlewski – protonotariusz apostolski,
- inf. Nikodem
Mędlewski – protonotariusz apostolski.
Krypta arcybiskupia. Źródło: Wikimedia. |
Na tym kończymy
nasz spacer po bazylice archikatedralnej, ale nie rozstajemy się jeszcze z
Ostrowem Tumskim. Znajdują się tu bowiem inne, ciekawe miejsca, warte
zobaczenia i opisania. Zapraszam więc za kilka dnia na następne odcinki cyklu o
Ostrowie Tumskim.
Źródło:
Katedra św. Piotra i Pawła w Poznaniu. Katalog informacyjny.
Poznań. Przewodnik po zabytkach i historii, praca zbiorowa, Poznań 2003.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz