Poznań, który
przez cały niemal XIX wiek „dusił” się w obrębie umocnień twierdzy, dopiero na
przełomie XIX i XX wieku udało się wreszcie uzyskać pozwolenie na rozbiórkę
fortyfikacji. Miasto w stosunkowo krótkim czasie odmieniło swoje oblicze.
Decyzja o
rozbiórce wewnętrznego pasa umocnień na lewym brzegu Warty, zapadła w 1902
roku. Podjęto wówczas decyzję o budowie nowego centrum miasta w rejonie ulic:
Święty Marcin i Kościoła Świętego Pawła (ob. Fredry). Nowe centrum miało być
przede wszystkim najbardziej reprezentacyjną częścią miasta, tzw. Dzielnicą
Cesarską. Zbudowano wówczas Teatr Miejski (ob. Teatr Wielki), budynek Akademii
Królewskiej (ob. Collegium Minus UAM), siedzibę Komisji Kolonizacyjnej (ob.
Collegium Maius UAM), gmachy Dyrekcji Poczt i Ziemstwa Kredytowego, no i
oczywiście najważniejszy budynek – zamek cesarski (w zasadzie królewski). Całość
dopełniał monumentalny pomnik Ottona von Bismarcka. Poznań stał się miastem
rezydencjonalnym cesarzy Niemieckich. Sam Wilhelm II zaszczycił miasto trzy
razy swymi wizytami.
Bardzo ważnym krokiem w rozwoju miasta, było przyłączenie do miasta gmin: Wildy, Łazarza, Górczyna i Jeżyc w 1900 roku. W 1907 roku, przyłączono jeszcze część Sołacza. Poznań osiągnął wówczas 3390 ha powierzchni. Miasto coraz bardziej „odsuwało” się jednak od Warty.
Bardzo ważnym krokiem w rozwoju miasta, było przyłączenie do miasta gmin: Wildy, Łazarza, Górczyna i Jeżyc w 1900 roku. W 1907 roku, przyłączono jeszcze część Sołacza. Poznań osiągnął wówczas 3390 ha powierzchni. Miasto coraz bardziej „odsuwało” się jednak od Warty.
"Dzielnica Cesarska" na pocztówce sprzed I wojny światowej. Źródło: Wikimedia. |
Lata I wojny
światowej przerwały rozwój miasta, ale tylko na krotko. Po odzyskaniu przez
Polskę niepodległości i zwycięstwie Powstania Wielkopolskiego, Poznań stał się
najważniejszym miastem zachodniej Polski. Magistrat dołożyły wszelkich starań,
aby przekształcić stolicę Wielkopolski w nowoczesną i bogatą metropolię. Rozwój
przestrzenny w okresie międzywojennym zadecydował w dużym stopniu o dzisiejszym
wyglądzie miasta i przyznać należy, były to bez wątpienia „złote lata” w
historii miasta.
Budynek Główny Uniwersytetu Ekonomicznego z lat 1929 - 32. Źródło: Wikimedia. |
Ważnym impulsem
do zmian w przestrzeni miasta było uzyskanie bezpośredniego połączenia
kolejowego z Warszawą i powołanie w 1921 roku Targu Poznańskiego, co dało
początek Międzynarodowym Targom Poznańskim. Początek lat dwudziestych, ta także
przygotowania do włączenia w granice miasta nowych terenów i zmiana kierunku
jego rozwoju. W 1923 roku władze Poznania wystąpiły do władz państwowych o
zgodę na włączenie do stolicy Wielkopolski 17 podmiejskich wsi, zarówno z
prawego, jak i lewego brzegu Warty. Ostatecznie Rada Ministrów wyraziła zgodę
na włączenie 7 gmin. Od 1 stycznia 1925 roku w granicach miasta znalazły się:
Główna, Komandoria, Rataje, Starołęka Mała, Dębiec, Winiary i część Naramowic.
Większość z nich leżała na prawym brzegu Warty, co oznaczało, że miasto „wraca”
nad rzekę. Obszar miasta wyniósł 6625 ha powierzchni. Trzeba było teraz
zintegrować przyłączone tereny z resztą miasta, poprzez doprowadzenie tam linii
tramwajowych, przeprowadzenie elektryfikacji i gazyfikacji, a także zbudowanie
sieci wodociągowej i postawienie latarni ulicznych.
Kolejny etap
rozwoju Poznania w omawianym okresie, to lata 1924 – 31. Wiąże się to z
objęciem przez Sylwestra Pajzderskiego funkcji kierownika Wydziału Rozbudowy
Miasta. Powstały wówczas plany rozwoju przestrzennego miasta. Nie wszystko
jednak doczekało się realizacji. Dużą wagę przywiązano do terenów zielonych.
Poznań miał się stać miastem zieleni. Planowano zakładać nowe parki i pasy
zieleni, gównie na terenach pofortecznych. Miejscem wypoczynku i rekreacji
miały być tereny wokół Drogi Dębińskiej. W 1923 roku oddano do użytku ogródki
działkowe położone między Dolną Wildą, a Droga Dębińską. W tym samym roku
przebudowano Plac Wolności, gdyż trzeba było zagospodarować miejsce po
rozebranych pomnikach: Fryderyka Wilhelma III i „Lwa Nachodu”, czyli pomnika
upamiętniającego gen. Karola Fryderyka Steinmetza, dowódcę wojsk pruskich w
zwycięskiej bitwie z Austriakami pod Nachodem w 1866 roku. W miejscu pomników
posadzono klomby. Ponadto wycięto stare drzewa, sadząc nowe i postawiono tam
elektryczne latarnie.
Collegium Chemicum UAM, zbudowany w 1929 r. dla potrzeb PeWuKi. Źródło: Wikimedia. |
W 1926 roku
opracowano nową ordynację budowlaną, która przewidywała m. in. wyznaczenie
terenów, na których wolno było budować obiekty przemysłowe. Wyznaczono trzy
takie miejsca: na północ od torów kolejowych Tama Garbarska – Poznań Wschód, na
południe od trasy kolejowej Poznań – Junikowo i na prawym brzegu Warty, z
wyjątkiem obszarów Dębiny, Śródki, Chwaliszewa i Miasteczka (okolice mosty św.
Rocha). Chodziło o ograniczenie zanieczyszczenia miasta oraz dogodną
komunikację kolejową i wodną.
Hotel "Polonia", obecnie szpital wojskowy. Źródło: Wikimedia. |
Bardzo duży
wpływ na rozwój miasta miały Targi Poznańskie, a zwłaszcza Powszechna Wystawa
Krajowa. Teren wystawienniczy zajmował 65 ha. Oprócz samych budynków służących
wystawom, zbudowano szereg obiektów administracyjnych, znajdujących się w
pobliżu terenów targowych. Postanowiono włączyć obiekty targowe w strukturę
miasta, tak, aby zatrzeć ich odrębność architektoniczną. Targi Poznańskie
spowodowały zwiększony ruch budowlany. Powstały nowe budynki mieszkalne,
zwłaszcza przy ulicy Głogowskiej. Powstał wówczas także budynek słynnej
restauracji „Magnolia”, hotel „Polonia”, Dworzec Zachodni, Stadion Miejski,
cyrk „Olimpia”.
Dworzec Zachodni. Źródło: Wikimedia. |
Kolejny etap w
rozwoju miasta, to lata 1931 – 1939. Boom budowlany z lat dwudziestych został
na krótko zahamowany przez Wielki Kryzys z 1929 roku, szybko jednak powrócono
do planów rozbudowy miasta. Powstały wówczas przede wszystkim nowe osiedla
mieszkaniowe w zachodniej i południowo-zachodniej części miasta. W 1930 roku
oddano do użytku Osiedle Warszawskie.
Wille na Osiedlu Warszawskim. Źródło: Wikimedia. |
Lata trzydzieste, to także rozbudowa zespołów
willowych na Jeżycach, Łazarzu i Sołaczu. Nowoczesne wille wznoszono też na
Grunwaldzie. Sołacz stał się najbardziej ekskluzywną dzielnicą Poznania. Zamieszkiwali
tam głównie przedsiębiorcy, wyżsi urzędnicy i naukowcy z poznańskich uczelni.
Największy
problem przed którym stali planiści miejscy, to poprawa komunikacji w mieście.
Wytyczono nowe trasy tramwajowe, głównie pomiędzy śródmieściem, a nowo
przyłączonymi terenami. Konieczne też stało się wybudowanie nowych mostów na
Warcie. Podjęto decyzje o budowie dwóch mostów. Pierwszy na przedłużeniu ulicy
Północnej w celu odciążenia Mostu Chwaliszewskiego, drugi zaś miał połączyć
Rataje z miastem na przedłużeniu ul. Królowej Jadwigi. W przyszłości miały
powstać kolejne mosty, które związałyby Główną z Winiarami i Starołękę z
Wildą.
Wybuch wojny
spowodował, ze nie udało się zrealizować wszystkich bardzo ambitnych projektów
budowlanych. Podczas okupacji hitlerowskiej, miasto rozszerzyło swoje granice.
1 kwietnia 1940 przyłączono: Chartowo, Fabianowo, Junikowo, Krzyżowniki,
Ławicę, Naramowice, Psarskie, Strzeszyn, Świerczewo i Żegrze. Dwa lata później,
1 kwietnia 1942 roku, wcielono do Poznania: Garaszewo, Krzesiny, Minikowo,
Spławie i Starołękę.
Źródło:
Jan Skuratowicz, Architektura Poznania w latach 1918 – 1939, w: Lata dwudzieste, lata trzydzieste,
„Kronika Miasta Poznania”, nr 4, 1996.
Magdalena Mrugalska-Banaszak, Rozwój przestrzenny Poznania w
dwudziestoleciu międzywojennym – postulaty badawcze, w: Lata dwudzieste, lata trzydzieste, „Kronika Miasta Poznania”, nr 4, 1996.
www.pl.wikipedia.org.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz