T
|
rudno wyobrazić sobie lepszą okazję do napisania
historii cmentarza, niż dzień Wszystkich Świętych. Pięknych nekropolii w
Poznaniu nie brakuje, a jednym z najpiękniejszych jest cmentarz parafii Bożego
Ciała przy ul. Bluszczowej na Dębcu.
Na przełomie XIX i XX stulecia pojawiła
się w Niemczech idea cmentarza-ogrodu, zakładająca projektowanie cmentarzy
zgodnie z założeniem sztuki ogrodowej. Dzieło natury w postaci odpowiednio
zaprojektowanego drzewostanu, krzewów i żywopłotów, miało współgrać z dziełami
sztuki, jakimi były pięknie zaprojektowane nagrobki, pomniki i inne okazy
sztuki sepulkralnej. W skrócie można powiedzieć, że poszczególne elementy
kompozycji, rozłożone symetrycznie, miały być uporządkowane względem wspólnych
osi. Pierwszy cmentarz-ogród w Niemczech, który stanowił wzór do innych tego
typu nekropolii, założono w Hamburgu. Jest to słynna nekropolia Ohlsdorf,
zaliczana do największych cmentarzy na świecie (prawie 400 ha powierzchni).
Otwarto go w 1877 r., ale prace nad jego rozbudową i projektowanie kolejnych
kwater trwało do 1913 r.
1. Brama główna cmentarza. |
Bezpośrednio na hamburskim cmentarzu
wzorował się architekt Wilhelm Meyer-Schwartau, który zaprojektował Cmentarz
Centralny w Szczecinie, otwarty w 1901 r. Ten był skromniejszy od hamburskiej
nekropolii, gdyż założono go „zaledwie” na 64 hektarach. Cmentarz szczecinecki
stanowił z kolei wzorzec dla poznańskiego cmentarza parafii Bożego Ciała,
założonego w 1912 r.
2. Plan cmentarza. |
Cmentarz wewnątrz kolonii mieszkalnej
Cmentarz parafii Bożego Ciała założono
równocześnie z kolonią willową, zbudowaną dla urzędników i innych pracowników
kolei, na terenie pomiędzy ul. 28 Czerwca 1956 r. a linią torów kolejowych.
Cmentarz zajmuje powierzchnię 6,5 ha wzdłuż ulic: Wiśniowej i Bluszczowej. Pierwotnie
teren przylegający do cmentarza od północy i południa, był niezabudowany.
Podzielono go na parcele i zabudowano w okresie międzywojennym.
3. Aleja główna cmentarza. |
Historia dębieckiej nekropolii zaczyna się
już w 1899 r., kiedy to arcybiskup gnieźnieński i poznański ks. Florian
Stablewski erygował nową parafią Bożego Ciała przy gotyckim kościele
pokarmelitańskim z XV w. Co ciekawe, założenie parafii odbyło się dokładnie 500
lat po domniemanym cudzie odnalezienia trzech skradzionych hostii, który dał
początek kościołowi Bożego Ciała. Zakon karmelitów trzewiczkowych opiekował się
kościołem do 1826 r. W roku tym, decyzją władz pruskich, ich poznański klasztor
został skasowany. Powołanie parafii miało uchronić ten przepiękny zabytkowy
kościół przed dewastacją.
Parafia Bożego Ciała obejmowała teren
Wildy, Piasków i Rybaków. Pierwotnie tereny te należały do parafii św. Marcina.
Pierwszym proboszczem parafii został ksiądz Andrzej Kostanecki, który pozostał
na tym stanowisku do śmierci w 1911 r. Rozpoczął on starania o założenie
cmentarza parafialnego, które kontynuował następca księdza Kostaneckiego,
długoletni proboszcz, ks. prałat Leon Rankowski (1911 – 1947). Zakupił on od
miasta 26 mórg ziemi na pograniczu Wildy i Dębca. Uroczyste poświęcenie
cmentarza odbyło się 1 września 1912 roku.
4. Jedna z cmentarnych alejek. |
Projektowanie cmentarza-ogrodu
Opracowanie projektu cmentarza zlecono
architektowi Kazimierzowi Karłowskiemu, który wykonał go we współpracy z
Kazimierzem Skąpskim. Rozmieszczenie roślinności w ramach
geometryczno-koncentrycznej struktury powierzono żonie Karłowskiego Annie,
dyplomowanej ogrodnik. Anna Karłowska zaproponowała obsadzenie alei cmentarza
takimi gatunkami drzew, które, ze względu na zróżnicowaną kolorystykę,
tworzyłyby niesamowitą mozaikę barw przez cały rok. Aleje cmentarne miały
zostać obsadzone przez drzewa jednogatunkowe, a mniejsze kwatery i pojedyncze
nagrobki otoczone żywopłotami. Resztę dopełniały partery gazonowe i kwiatowe
klomby. Prace ogrodnicze wykonał Jan Woźny, późniejszy opiekun cmentarza.
Wszystkie obiekty architektoniczne, czyli kaplicę, dom ogrodnika, wozownię i
główną bramę wjazdową, zaprojektował w stylistyce neobarokowo-klasycystycznej znany
poznański architekt, Kazimierz Ruciński.
5. Fragment alei głównej cmentarza. |
Dębiecka nekropolia uzyskała kształt
wydłużonego prostokąta, którego granice wyznaczały rzędy czarnych sosen
uzupełnionych włoskimi topolami. Główna aleja, wzdłuż której zaprojektowano
symetryczne kwatery i mniejsze alejki, obsadzona została platanami
klonolistnymi. Aleja główna została przerwana trzema placami-rondami.
Najważniejszym elementem pierwszego ronda jest kolisty klomb, pośrodku którego
stanął krzyż fundacyjny, osadzony na neobarokowym cokole. Cokół ozdobiony
został płaskorzeźbą anioła trzymającego kielich z trzema hostiami – oczywiste
nawiązanie do cudu, który stał legł u postaw fundacji kościoła Bożego Ciała
dokonanego przez króla Władysława Jagiełłę. Poniżej widnieje data założenia
cmentarza – 1912.
6. Krzyż fundacyjny. |
Głównym punktem centralnej części
cmentarza jest neoklasycystyczna kaplica cmentarna. Wzniesiono ją pośrodku
ronda, od którego odchodzą cztery alejki. Kaplica została wzniesiona w 1912 r.
wg projektu Kazimierza Rucińskiego, a zbudował ją Franciszek Budzyński na
planie zbliżonym do krzyża greckiego.
7. Kaplica cmentarna. |
Najstarsze nagrobki osób pochowanych tu
wkrótce po otwarciu cmentarza, cechuje surowa forma, bez jakichkolwiek
dekoracji. Wykonane były przeważnie z piaskowca bądź granitu. Później zaczęto
stawiać nagrobki w formie krzyży łacińskich, często zdobionych reliefami.
Najczęściej wykonywano je z marmuru lub piaskowca.
8. Grób ks. dra Zygmunta Baranowskiego, profesora Seminarium Duchownego w Poznaniu. |
Na dębieckiej nekropolii
spotyka się także groby, których najważniejszym elementem były krzyże
drewniane, nawiązujące do przydrożnych kapliczek. Takie krzyże stawiano głównie
w okresie międzywojennym. Przed wojną rozpowszechniły się także płyty nagrobne
w postaci pionowych steli. Po wojnie stele także były dość popularne. Na
cmentarzu parafii Bożego Ciała nie brak także monumentalnych grobów,
ozdobionych figurami aniołów, rzeźbami martwego Chrystusa leżącego na kolanach
Maryi (pieta) i figurami przedstawiającymi Matkę Boską z Dzieciątkiem.
9. Nagrobek Józefy Orańskiej (zm. w 1955 r.). |
Jednym z
najciekawszych rzeźb nagrobnych na dębieckiej nekropolii jest kopia rzeźby
Pielgrzyma, zdobiąca nagrobek Klary i Franciszka Rajewskich. Oryginalna figura
stoi na cmentarzu farnym w Ostrowie Wielkopolskim. Wykonał ją znany
wielkopolski rzeźbiarz Władysław Marcinkowski. Rzeźba przedstawia starca
ubranego z długi płaszcz z kapturem. Na plecach ma kapelusz zawiązany opaską
wokół szyi. Pielgrzym obejmuje rękami krzyż i wspiera na nim głowę. U stóp ma
kostur i sakiewkę. To zupełnie wyjątkowa rzeźba nagrobna, cechująca się wysoką
klasą artystyczną.
10. Kwatery na cmentarzu. |
Cmentarz zabytkiem
Cmentarz w niezmienionej formie przetrwał
do okresu okupacji, kiedy to naruszono południowo-zachodni fragment nekropolii
w związku z budową bocznicy kolejowej z zakładów Cegielskiego do pobliskiej
linii kolejowej. Istotne znaczenie dla historii cmentarza była uchwała
Prezydium Rady Narodowej Miasta Poznania z 1966 r. w sprawie zamknięcia
cmentarza dla celów grzebalnych, usankcjonowana decyzją Ministra Gospodarki
Komunalnej z 24 grudnia 1968 r. Oficjalnie zamknięto cmentarz 16 stycznia 1969
r. Nekropolii groziło popadnięcie w zapomnienie, gdyby nie inicjatywa
arcybiskupa poznańskiego, ks. Antoniego Baraniaka. W kwietniu 1971 r. powołał
on do życia Ośrodek Duszpasterski pw. bł. Bogumiła przy kaplicy cmentarnej,
przekształcony w parafię we wrześniu 1984 r. W tym celu, w 1972 r., kaplica
została powiększona i przystosowana do celów liturgicznych. Autorem przebudowy
został inż. Albin Modzelewski.
11. Grób powstańca wielkopolskiego Edmunda Piętki. |
9 lutego 1984 r. wpisano nekropolię do
rejestru zabytków, a całość objęto ochroną konserwatorską. W 1990 r. spłonął
dom zarządcy cmentarza przy bramie głównej. Na jego miejscu wybudowano dom
parafialny mieszczący salki katechetyczne, biuro parafialne i mieszkania dla
proboszcza i wikariusza. Jeszcze w 1983 r. podjęto starania o ponowne otwarcie
cmentarza dla celów grzebalnych. Dopiero w maju 2001 r., cmentarz został otwarty
na nowo. Kaplicy pw. bł. Bogumiła przywrócono jej wcześniejszą funkcję kaplicy
cmentarnej. Stało się to możliwe dzięki budowie w latach 1998 – 2001 nowego
kościoła pw. Ofiarowania Pańskiego, który stanął na terenie cmentarza, niedaleko
bramy głównej.
12. Kościół pw. Ofiarowania Pańskiego. |
Na cmentarzu spoczęli…
Pisząc o cmentarzach nie sposób nie
napisać o tych, którzy tam spoczywają. Oczywiście najbardziej interesują nas osoby
znane, a na cmentarzu parafii Bożego Ciała takich osób nie brakuje. Spoczywa tu
m.in. Stefan Kałamajski (1882 – 1949), zamożny kupiec, przemysłowiec,
wieloletni radny miejski Poznania w okresie międzywojennym, a przede wszystkim
właściciel kina „Słońce”, największego kina w Polsce, z widownią na 1600 osób,
otwartego z 1927 r. Kałamajski spoczywa obok swej żony Heleny.
13. Grób Stefana i Heleny Kałamajskich. |
Na cmentarzu parafii Bożego Ciała pochowano
także twórców cmentarza: Kazimierza Karłowskiego (1852 – 1947) i Kazimierza
Skąpskiego (1870 – 1922), proboszczów parafii Bożego Ciała: księdza prałata
Leona Rankowskiego (1875 – 1947), księdza Kazimierza Michalskiego (1893 – 1955)
i księdza prałata Mieczysława Smorawińskiego (1916 – 1988).
14. Tablica pamiątkowa poświęcona Kazimierzowi Karłowskiemu. |
Ponadto można
znaleźć tu także groby dziewięciu kolejarzy, którzy zginęli od kul policyjnych
podczas demonstracji pod zamkiem cesarskim 26 kwietnia 1920 r. Na interesującym
nas cmentarzu spoczywają także: Jan Spychalski (1893 – 1946), wybitny poznański
malarz związany z grupą artystyczną „Bunt”, skupioną wokół czasopisma „Zdrój”,
Kazimierz Grenda (1906 – 1959), działacz harcerski, podczas okupacji szef
Komendy Głównej Szarych Szeregów, a po wojnie prezes Zrzeszenia Wolności i
Niezawisłość w Łodzi, Józef Eichstädt (1906 – 1966), światowej sławy
muzyk-kontrabasista oraz Włodzimierz Lisiecki (1938 – 2017) piłkarz, wieloletni
napastnik Lech Poznań. To oczywiście tylko część wybitnych osób pochowanych na
tym pięknym cmentarzu. Wymienienie wszystkich zajęłoby za dużo miejsca.
15. Grób Kazimierza Grendy. |
Cmentarz
parafii Bożego Ciała na Dębcu to z pewnością jeden z najpiękniejszych
poznańskich cmentarzy. Warto go odwiedzić nie tylko z okazji 1 listopada.
Pragnę serdecznie podziękować
Lucjanowi Morosowi, wieloletniemu współpracownikowi „Poznańskie Historie” za
wykonanie większości zdjęć do dzisiejszego tekstu.
Źródło:
H. Hałas, Dębieckie cmentarze, w: Dębiec, „Kronika Miasta Poznania”, nr 1,
2004.
Fotografie:
1-11, 13-14 - Lucjan Moros.
12. https://fotopolska.eu/814931,foto.html
15. Jarenty at pl.wikipedia [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html) or CC-BY-SA-3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/)], from Wikimedia Commons
Ja dzisiaj odkryłam firmę zajmującą się nagrobkami - http://opiekanagrobkowa.pl Uważam, ze to bardzo dobry pomysł na biznes. Wiele osób nie ma możliwości opiekowania się grobami swoich nieżyjących krewnych i z chęcią zlecą to zewnętrznym firmom.
OdpowiedzUsuń