Fontanny
Współczesne
fontanny, stanowiące ważny element architektoniczny, zdobiący praktycznie każde,
małe i duże miasto, wywodzą się od dawnych studni, z których mieszczanie
czerpali wodę dla siebie i zwierząt domowych. Proste zrazu studzienki, były z
czasem dekorowane elementami figuralnymi z kamienia i brązu. Dla sztuki
romańskiej charakterystyczny był motyw jednej lub kilku mis, ozdobionych
głowami lwów. Gotyk przyniósł już bardziej okazałe formy architektoniczne,
jednak przełomem dla zdobienia studni, które właściwie zatracały już swoje
pierwotne przeznaczenie i stawały się dziełami sztuki, był okres renesansu i
baroku. Głównym motywem zdobniczym były wówczas monumentalne rzeźby,
nawiązujące do greckiej i rzymskiej mitologii. Reprezentacyjne place wielu
europejskich miast zaroiły się od fontann z rzeźbami mitycznych bóstw, scenami
z mitologii, czy też innymi figurami, ale wykonami według antycznych kanonów
piękna. Wystarczy chociażby pojechać do Rzymu i obejrzeć fontanny: Di Trevi, Czterech Rzek, czy też fontannę z Trytonem na Placu Berberini. W Polsce klasycznym przykładem fontanny nawiązującej do mitologii, jest słynny Neptun w Gdańsku, a także cztery fontanny na poznańskim Starym Rynku, przedstawiające: uprowadzenie Prozerpiny, oraz rzeźby mitycznych bogów: Neptuna, Apolla i Marsa. Zaznaczyć jednak wypada, że tylko fontanna Prozerpiny jest oryginalna, trzy pozostałe nawiązują tylko do siedemnastowiecznych fontann, przedstawiających tychże bogów.
piękna. Wystarczy chociażby pojechać do Rzymu i obejrzeć fontanny: Di Trevi, Czterech Rzek, czy też fontannę z Trytonem na Placu Berberini. W Polsce klasycznym przykładem fontanny nawiązującej do mitologii, jest słynny Neptun w Gdańsku, a także cztery fontanny na poznańskim Starym Rynku, przedstawiające: uprowadzenie Prozerpiny, oraz rzeźby mitycznych bogów: Neptuna, Apolla i Marsa. Zaznaczyć jednak wypada, że tylko fontanna Prozerpiny jest oryginalna, trzy pozostałe nawiązują tylko do siedemnastowiecznych fontann, przedstawiających tychże bogów.
Pierwsze
wzmianki o czterech studniach na Rynku pochodzą z lat 1546 – 48. Pierwotnie
były one ozdobione drewnianymi figurami zwierząt: jelenia, lwa. Rzeźby wykonał
Michał Fleischer z Legnicy. Nic bliższego o nich jednak nie da się powiedzieć.
W 1613 roku miejsce zwierząt, zajęły
bóstwa ze świata mitologii antycznej: Jowisz, Apollo, Neptun, Mars i Herkules,
później także Saturn. Figury w dalszym ciągu były drewniane. Studnie były
wielokrotnie naprawiane, restaurowane i wzbogacane nowymi elementami
architektonicznymi.
Konieczność
ciągłych napraw drewnianych figur i kłopoty związane z wymianą zniszczonych
elementów, spowodował, że magistrat w 1754 roku postanowił zastąpić drewniane rzeźby
kamiennymi. Z tego okresu pochodzi właśnie najstarsza zachowana fontanna, czyli
Porwanie Prozerpiny.
Fontanna Prozerpiny
W 1758 roku Rada
Miejska zleciła poznańskiemu rzeźbiarzowi Augustynowi Schöpsowi wykonanie
fontanny w polichromowanego piaskowca, przedstawiającą scenę zaczerpniętą z
mitologii grecko-rzymskiej - porwania Prozerpiny przez boga podziemi – Plutona.
Fontanna była gotowa już w 1766 roku. Przetrwała ona do dzisiaj z niewielkimi
zmianami, choć była wielokrotnie restaurowana.
Fontanna Prozerpiny, źródło: Wikimedia. |
Fontanna została
wykonana w stylu barokowym i umieszczona w najważniejszej części rynku, czyli
przed ratuszem. Pełna ekspresji scena unoszenia Prozerpiny przez Plutona jest
umieszczona na głazie, podtrzymywanym przez parę putt, czyli rzeźb
przedstawiających dzieci, najczęściej małych chłopców i trytonów, czyli bóstw
morskich, półludzi-półryb. Grupa figuralna przedstawia silnego, umięśnionego
Neptuna, unoszącego lekką, prawie nagą Prozerpinę, boginię kiełkującego zboża,
trzymającą bukiet kwiatów. Rokokowa cembrowina, czyli obmurowanie fontanny jest
bogato zdobiona. Wieńczą ją cztery wazony z kwiatami i cztery półleżące putta, symbolizujące
cztery żywioły (powietrze, ziemię, ogień i wodę). Każde z putt trzyma symbol
związany z żywiołami. Putto symbolizujące powietrze, wyobrażone jest z ptakiem,
symbolem ognia jest płomień, wodę wyobraża delfin, ziemię zaś owoce. Na jednej
ze ścian cembrowiny umieszczono herb Poznania, oraz inskrypcję z datą
ukończenia dzieła: POSNAE CONSULATUS STUDIO ET PUBLICO DE AERARIO OMNIUM
COMMODITATI URBISQUE POSTERIATI ERECTUM A.D. 1766 AEMULENTUR POSTERI MELIORA.
VOVETUR. Napis oznacza, że studnię ufundowała poznańska rada miejska, ze
środków publicznych, na pożytek wszystkim obecnym i przyszłym pokoleniom.
W ciągu wieków
fontanna była, jak już wspomniałem, kilkokrotnie restaurowana i naprawiana. II
wojnę światową przetrwała bez większych zniszczeń. Obiekt z pewnością należy do
najpiękniejszych fontann nie tylko w Poznaniu, ale i w całej Polsce.
Fragment fontanny Prozerpiny, źródło: Wikimedia. |
Prawdopodobnie w
ciągu XIX wieku stopniowo zniknęły ze studzienek rzeźby mitycznych bóstw,
wspomnianych wyżej. W 1938 roku pojawił się pomysł odtworzenia fontann z
bóstwami, nawiązując tym samym do siedemnastowiecznego wystroju Starego Rynku.
Wybuch wojny pokrzyżował jednak te plany. Pomysł ponownie odżył w 2001 roku.
Postanowiono wówczas odtworzyć trzy fontanny: Apolla, Neptuna i Marsa.
Fontanna Apolla
Fontanna stoi na
południowo-wschodniej stronie Starego Rynku. Jej twórcą jest Marian Konieczny.
Rzeźbę odsłonięto w 2002 roku. Przedstawia ona boga poezji, muzyki, sztuki i
wróżbiarstwa, opiekuna dziewięciu muz - Apolla. Bóstwo ubrane jest w krótką
tunikę o brzegu zdobionym meandrem. Z głowie ma wieniec laurowy. W lewym
ramieniu wspiera, podtrzymywaną obiema rękami, pięciostrunową lirę, swój boski atrybut.
Apollo najwyraźniej jest w trakcie gry, a być może także śpiewa. Rzeźba została
odlana z brązu, ma ośmioboczną cembrowiną, wykonaną z dolnośląskiego piaskowca.
Fontanna Apolla, źródło: Wikimedia. |
Fontanna Neptuna
Stoi ona w
południowo-zachodniej części rynku. Jej twórcą jest Marcin Sobczak, a przy
cembrowinie współpracował z nim Adam Piasecki. Odsłonięto ją w 2004 roku.
Rzeźba jest odlana z brązu i patynowana. Przedstawia ona w dynamicznej pozie
półnagiego boga mórz Neptuna z trójzębem w prawej dłoni. W stóp boga widzimy
rodzinę Neptuna: jego żonę Amfitrytę i syna Trytona, wynurzających się z
morskich fal. Ośmioboczną cembrowinę wykonano z piaskowca.
Fontanna Neptuna, źródło: Wikimedia. |
Fontanna Marsa
Jest ostatnią i
najmłodszą ze studni-fontann na Starym Rynku. Odsłonięto ją w 2005 roku.
Autorem projektu jest Rafał Nowak. Fontanna stoi w północno-zachodniej stronie
rynku. Mars, bóg wojny, jest nagi. Jedynym elementem stroju jest hełm. Siedzi
na skale i wspiera się na włóczni. Bacznie rozgląda się i ocenia otoczenie, tak
jakby obserwował wroga, lub dokonywał rozpoznania taktycznego. Posąg boga
wykonano z mosiądzu, natomiast cembrowina, podobnie jak w przypadku trzech
pozostałych fontann, wykonana jest z piaskowca i ma osiem boków.
Fontanna Marsa, źródło: Wikimedia. |
Cztery rynkowe
fontanny na trwałe wpisały się już w zabudowę i „klimat” Starego Rynku. Są
często fotografowane, nie tylko zresztą przez turystów. Chętnie na ich tle
młode pary wykonują sobie pamiątkowe fotografie. Nierzadko też wrzuca się do
nich drobne monety.
Źródło:
I.
Błaszczyk, Studzienki na Starym Rynku,
w: W cieniu wieży ratuszowej,
„Kronika Miasta Poznania”, nr 2, 2003.
www.pl.wikipedia.org
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz