Wielu ludzi
wjeżdżających do Poznania od strony Warszawy, zapewne zwróci uwagę na stojący
po lewej stronie niewielki, acz bardzo interesujący kościół. Wprawne oko
dostrzeże, że został on zbudowany w trzech stylach – romańskim, gotyckim i
barokowym. Ci co bardziej dociekliwi, poszukają informacji o tym kościele.
Zapewne zdziwią się, kiedy się dowiedzą, że teren na którym znajduje się ta
niezwykła budowla zwie się Komandorią, a
za nią znajduje się sztuczne jezioro o nazwie Malta. Jeśli jednak ludzie ci
dowiedzą się, że przez prawie 700 lat znajdowała się tam komandoria Zakonu Szpitala
św. Jana Jerozolimskiego, zwanego od XVI wieku do dzisiaj Zakonem Kawalerów
Maltańskich, wszystko stanie się jasne.
Symbol Zakonu Maltańskiego, źródło: Wikimedia. |
Historia Zakonu Maltańskiego
Pełna nazwa
zakonu brzmi obecnie: Suwerenny Rycerski Zakon Szpitalników św. Jana
Jerozolimskiego zwany Rodyjskim i Maltańskim. Powstał on w czasie wypraw
krzyżowych i był jednym z trzech
największych i najsławniejszych rycerskich zakonów w Ziemi Świętej, obok zakonu Rycerzy Świątyni, czyli słynnych templariuszy i bardzo w Polsce znanego, lecz nie do końca dobrze kojarzonego, Zakonu Szpitala Najświętszej Marii Panny Domu Niemieckiego w Jerozolimie, czyli krzyżaków. Oczywiście, nie były to jedyne zakony rycerskie w średniowieczu. Oprócz nich istniało kilka innych, pomniejszych zakonów, jak: Bożogrobcy, Lazaryci, zakon Mountjoy, czy zakon św. Tomasza z Akki. Nie mniej templariusze, joannici i krzyżacy, byli zakonami największymi i najsławniejszymi. Zakony rycerskie powstawały też na Półwyspie Iberyjskim, gdzie toczono walki z Maurami. Najsławniejszymi zakonami w tamtej części Europy były zakony: Alcantara, Calatrava, Santiago, Avis i inne.
największych i najsławniejszych rycerskich zakonów w Ziemi Świętej, obok zakonu Rycerzy Świątyni, czyli słynnych templariuszy i bardzo w Polsce znanego, lecz nie do końca dobrze kojarzonego, Zakonu Szpitala Najświętszej Marii Panny Domu Niemieckiego w Jerozolimie, czyli krzyżaków. Oczywiście, nie były to jedyne zakony rycerskie w średniowieczu. Oprócz nich istniało kilka innych, pomniejszych zakonów, jak: Bożogrobcy, Lazaryci, zakon Mountjoy, czy zakon św. Tomasza z Akki. Nie mniej templariusze, joannici i krzyżacy, byli zakonami największymi i najsławniejszymi. Zakony rycerskie powstawały też na Półwyspie Iberyjskim, gdzie toczono walki z Maurami. Najsławniejszymi zakonami w tamtej części Europy były zakony: Alcantara, Calatrava, Santiago, Avis i inne.
Margat - główna siedziba joannitów z Ziemi Świętej, źródło: Wikimedia. |
Początki Zakonu
św. Jana Jerozolimskiego, czyli po prostu joannitów, sięgają czasów jeszcze sprzed
pierwszej krucjaty. W 1048 roku grupa pielgrzymów z włoskiej republiki kupieckiej
– Amalfii, uzyskała od ówczesnego sułtana Egiptu zgodę na wybudowanie w
Jerozolimie kościoła, klasztoru i szpitala w celu opieki nad pielgrzymami,
niezależnie od ich wiary i pochodzenia społecznego. Założycielem zakonu był
półlegendarny bł. Gerard. W okresie I krucjaty (1096-1099) zakończonej
zdobyciem Jerozolimy w 1099 roku i utworzeniem Królestwa Jerozolimskiego,
bractwo przy szpitalu św. Jana przekształciło się stopniowo w zakon rycerski,
zatwierdzony w 1113 roku bullą papieża Paschalisa II. Joannici podlegali
wyłącznie władzy papieża, hierarchia kościelna i władza świecka nie mogły
ingerować z działalność zakonu. Władze Królestwa Jerozolimskiego zobowiązały
zakonników do zbrojnej ochrony pielgrzymów i terenów zdobytych na muzułmanach. Oczywiście
joannici przez cały czas prowadzili szpital. Zakonnicy św. Jana, podobnie jak
później templariusze, a w przeciwieństwie do krzyżaków, byli zakonem
międzynarodowym, to znaczy przyjmowali w swoje szeregi rycerzy pochodzących z
różnych krajów. Jako swój symbol przyjęli ośmioramienny krzyż, który pozostał
nim do dziś. Joannici zakładali czarne tuniki z białym ośmioramiennym krzyżem,
a do walki czerwona tunikę z białym krzyżem łacińskim. Szpitalnicy zbudowali na terenie Ziemi Świętej
szereg zamków, a ich główną siedzibą była twierdza Margat. W 1144 roku, Rajmund
II hrabia Tuluzy, przekazał im zamek Krak des Chevaliers.
Zamek Krak de Chevaliers, źródło: Wikimedia. |
Po upadku
ostatniej twierdzy krzyżowców – Akki w 1291 roki, joannici początkowo osiedlili
się na Cyprze, a w 1310 roku zorganizowali wyprawę pod dowództwem wielkiego
mistrza Foulques de Villaret i zdobyli wyspę Rodos, którą do tej pory władali
Bizantyjczycy. Od tej chwili zaczęto nazywać joannitów Zakonem Rodyjskim. W
przeciwieństwie do templariuszy, którzy skupili się na budowaniu potęgi
ekonomicznej (co wkrótce doprowadziło ich do zguby) i krzyżaków, którzy
stworzyli własne mocarstwowe państwo nad Bałtykiem, joannici dalej walczyli z
muzułmanami, a ponieważ ich główną siedzibą była wyspa, wkrótce zbudowali silną
flotę. W całej Europie stworzyli swoje przedstawicielstwa, czyli prowincje.
Powstały one w 1301 roku w oparciu o podziały językowe. Prowincje dzieliły się
na wielkie przeoraty i przeoraty, które z kolei dzieliły się na baliwaty.
Najmniejszymi jednostkami były preceptoria, lub komturie, zwane od XIII wieku
komandoriami.
Zamek joannitów na Rodos, źródło: Wikimedia. |
Wyróżniano dwa typy komandorii: szpitalne, zwane też kapłańskimi
i rycerskie. W komandoriach szpitalnych lub kapłańskich, zajmowano się opieką
nad chorymi i starszymi, a także prowadzono działalność duszpasterską.
Komandorie rycerskie, jak sama nazwa wskazuje, gromadziły rycerzy do walki z
innowiercami. W 1523 roku po długiej walce z wojskami tureckimi, zakon musiał
opuścić Rodos. W 1530 roku joannici otrzymali od cesarza Karola V, za zgodą
papieża Klemensa VII, wyspę Maltę jako główną siedzibę. Od tej pory
szpitalników-joannitów nazwano Zakonem Kawalerów Maltańskich lub Zakonem
Maltańskim. W 1565 roku zakonnicy pod dowództwem wielkiego mistrza Jeana de la Valette obronili wyspę
przed Turkami Osmańskimi, a w rok później wielki mistrz rozpoczął budową
potężnego miasta – twierdzy, nazwanego na jego cześć – Valettą (obecna stolica
Malty).
Kawalerowie Maltańscy, źródło: Wikimedia. |
Z czasem zakon
zatracił coraz bardziej swój militarny charakter. W 1798 roku Maltę zajął
Napoleon, a w rok później Anglicy. Kawalerowie Maltańscy zostali wypędzeni z
wyspy. Tułali się przez wiele lat po kilku włoskich miastach, aż wreszcie, w
1834 roku, osiedlili się w Rzymie na zaproszenie papieża Grzegorza XVI. Rzym po
dziś dzień jest siedzibą zakonu na zasadach eksterytorialności. Współcześnie
zakon zajmuje się przede wszystkim działalnością charytatywną i niesieniem
pomocy medycznej. Jest on podmiotem prawa międzynarodowego, utrzymuje stosunki
dyplomatyczne z wieloma państwami, jest także stroną umów i traktatów
międzynarodowych. Bierze udział w konferencjach międzynarodowych i działa w
organizacjach międzynarodowych, jako obserwator. Zakon wydaje własne znaczki, ma własne tablice
rejestracyjne na samochodach służbowych, a nawet własną walutę.
Rycerz Zakonu Maltańskiego, źródło: Wikimedia. |
Dzieje poznańskiej Komandorii
Przybycie
joannitów do Poznania wiązało się z ufundowaniem przez księcia Mieszka III
Starego i biskupa poznańskiego Radwana, szpitala dla pielgrzymów zmierzających
do grobu św. Wojciecha w Gnieźnie. W 1187 roku szpital i znajdujący się tu,
prawdopodobnie drewniany, kościół św. Michała Archanioła został przekazany
joannitom, którzy utworzyli tu komandorię szpitalną. W miejscu drewnianego
kościoła bracia wznieśli nowy, ceglany kościół w stylu romańskim, który od 1237
roku nosi imię św. Jana Jerozolimskiego Za Murami, ponieważ znajdował się za
murami miasta.
Komandor poznański Zygmunt Karol Radziwiłł, źródło: Wikimedia. |
Szpital został
obdarowany licznymi wsiami, m. in.: Suchym Lasem (dlatego w herbie gminy Suchy
Las znajduje się krzyż maltański), Objezierzem, Lipnicą, Krzesinami, Miłostowem
i Jędrzejowem. Biskup Radwan zrzekł się na rzecz szpitala dziesięcin z kilku swoich
wsi, jak chociażby: Wierzyc, Górki, Glinki, Kostrzyna, Koszut i Wargowa. W
czasem posiadłości poznańskich joannitów powiększyły się m. in. o: Baranowo,
Krzyżowniki, Maniewo, Pogorzelicę i Psarskie. Kawalerowie maltańscy otrzymali
ponadto jeden kanonikat przy katedrze. Początkowo kanonikiem był proboszcz
parafii św. Jana, a od XVI wieku każdorazowy komandor.
Objęcie kanonikatu przez komandora odbywało się w pełnej gali rycerskiej. Komandor otrzymywał miecz, szyszak i złoty łańcuch. Zasiadał też w stallach katedralnych, czyli w ozdobnych ławach ustawionych w prezbiterium. Komandoria poznańska podlegała formalnie pod zwierzchnictwo Pragi, która była stolicą przeoratu, jednakże z czasem zależność ta zmalała. Od XVI wieku królowie polscy rościli sobie prawo do mianowania komandorów, co nie do końca podobało się władzom zakonu. Przykładem sporów o powoływanie komandorów poznańskich, była nominacja na to stanowisko jednego z czołowych wielkopolskich magnatów, Stanisława Sędziwoja Czarnkowskiego, dokonana przez króla Zygmunta Augusta w 1566 roku. Tej nominacji sprzeciwił się wielki mistrz zakonu, Jean de la Valette, który chciał powołać na to stanowisko Szymona Latkowskiego, który jako członek zakonu wsławił się w walkach z Turkami i podczas oblężenia Malty w 1565 roku. Sprawa dotarła nawet do papieża. Ostatecznie Czarnkowski pozostał na stanowisku.
Kościół św. Jana Jerozolimskiego za Murami, źródło: Wikimedia. |
Objęcie kanonikatu przez komandora odbywało się w pełnej gali rycerskiej. Komandor otrzymywał miecz, szyszak i złoty łańcuch. Zasiadał też w stallach katedralnych, czyli w ozdobnych ławach ustawionych w prezbiterium. Komandoria poznańska podlegała formalnie pod zwierzchnictwo Pragi, która była stolicą przeoratu, jednakże z czasem zależność ta zmalała. Od XVI wieku królowie polscy rościli sobie prawo do mianowania komandorów, co nie do końca podobało się władzom zakonu. Przykładem sporów o powoływanie komandorów poznańskich, była nominacja na to stanowisko jednego z czołowych wielkopolskich magnatów, Stanisława Sędziwoja Czarnkowskiego, dokonana przez króla Zygmunta Augusta w 1566 roku. Tej nominacji sprzeciwił się wielki mistrz zakonu, Jean de la Valette, który chciał powołać na to stanowisko Szymona Latkowskiego, który jako członek zakonu wsławił się w walkach z Turkami i podczas oblężenia Malty w 1565 roku. Sprawa dotarła nawet do papieża. Ostatecznie Czarnkowski pozostał na stanowisku.
Komandor poznański Hieronim Augustyn Lubomirski, źródło: Wikimedia. |
Pierwszym znanym
z imienia komandorem, był niejaki Teodoryk. Pełnił on swoją funkcję około roku
1252. Aż do XV wieku, komandorami byli przeważnie Niemcy, dopiero od tego wieku
mianowano na to stanowisko Polaków. Wśród nich kilku szczególnie się wyróżniło.
Komandor Piotr Siedlecki (1493-1496) brał udział w wyprawie bukowińskiej Jana
Olbrachta w 1493 roku. Stanisław Dłuski (1504 – 1520) dobudował do kościoła św.
Jana istniejącą do dzisiaj wieżę gotycką, stanowiącą jeden z
charakterystycznych elementów kościoła. Bartłomiej Nowodoworski (1624 – 1625)
zanim został komandorem, walczył jako członek zakonu z Turkami, a następnie
walnie przyczynił się do zdobycia Smoleńska w 1611 roku. Na bazie poznańskiej komandorii chciał
kształcić szlachtę w nowoczesnej sztuce wojennej. Jego następca, Zygmunt Karol
Radziwiłł (1625 – 1642) walczył pod Chocimiem w 1621 roku. Brał udział także w
wojnie trzydziestoletniej u boku cesarza Ferdynanda II Habsburga, jako honorowy
hetman słynnych „lisowczyków”. Wziął również udział w wyprawie smoleńskiej w
1633 roku. Jan Chrzciciel Osoliński (1642 – 1682) doszedł w zakonie maltańskim
do godności przeora Czech. Hieronim Augustyn Lubomirski (1682 – 1685) walczył w
wojnie z Turkami 1672-1676, odznaczył się w odsieczy wiedeńskiej 1683 roku,
doszedł do godności marszałka nadwornego koronnego i hetmana wielkiego
koronnego. Po wojnach ze Szwecją, poznańska komandoria znacznie podupadła. Odbudował
ją komandor Michał Stanisław Dąbrowski (1719 – 1740). Zbudował on m. in. drugi
charakterystyczny dla kościoła św. Jana element, mianowicie barokową kapicę
Świętego Krzyża. Ostatnim komandorem w Poznaniu był Andrzej Marcin Miaskowski
(1781 – 1832). Po jego śmierci władze pruskie skasowały komandorię, a dobra
zakonu maltańskiego przejęło państwo. W 1927 roku polscy kawalerowie maltańscy
utworzyli Związek Polskich Kawalerów Maltańskich, na którego stanął Bogdan hr.
Hutten-Czapski. Kościół św. Jana Jerozolimskiego w Poznaniu stał się główną
świątynią związku w Polsce.
Dziś w pobliżu Kościoła św. Jana dalej rezydują Kawalerowie Maltańscy, ale zajmują się oni już wyłącznie działalnością charytatywną. Najsłynniejsze poznańskie sztuczne jezioro zawdzięcza swą nazwę właśnie dawnym rycerzom św. Jana.
Dziś w pobliżu Kościoła św. Jana dalej rezydują Kawalerowie Maltańscy, ale zajmują się oni już wyłącznie działalnością charytatywną. Najsłynniejsze poznańskie sztuczne jezioro zawdzięcza swą nazwę właśnie dawnym rycerzom św. Jana.
Współczesny Kawaler Maltański, źródło: Wikimedia. |
Źródło:
B. Krzyślak, Z. Kurzawa, Kościół św. Jana Jerozolimskiego Za Murami
na poznańskiej Komandorii, Poznań 2011.
M. Rezler, Malta nad Wartą, w: Tajemnicza
Wielkopolska, praca zbiorowa pod redakcją Z. Roli, Poznań 2000.
H.J.A Sire, Kawalerowie Maltańscy, Warszawa 2000.
O no proszę... Maltańczycy w Poznaniu.. Żadne z Nas nie wiedziało nawet, że Kawalerowie Maltańscy byli w Polsce. Krzyżacy, Kawalerowie Mieczowi, Rycerze Ziemi Dobrzyńskiej, Templariusze, Joannici.. Ale oni? Bardzo przyjemny, i pouczający artykuł ;)
OdpowiedzUsuńPozdrawiamy;)
Dziękuję bardzo :) Pozdrawiam jak zwykle serdecznie!
OdpowiedzUsuń