Już w
odniesieniu do średniowiecznego Poznania po lokacji, historycy używają pojęcia
„aglomeracja” lub „konurbacja” poznańska. Pod tym pojęciem należy rozróżnić
trzy strefy (człony). Strefa pierwsza, to miasto lokacyjne w murach. Drugim
członem były osady wiejskie należące do Poznania i podległe prawu miejskiemu,
Trzecia strefa to osady i miasteczka należące do innych właścicieli, w tym
przypadku przede wszystkim do biskupa i kapituły poznańskiej. Dwa pierwsze człony
aglomeracji leżały na lewym, zachodnim brzegu warty, trzeci dominował na prawym
brzegu rzeki. W tej części zajmę się samym miastem, czyli pierwszą strefą
średniowiecznej konurbacji poznańskiej. Dwa kolejne zostaną omówione później.
Rok 1253 to jedna
z najważniejszych dat w historii Poznania. Wówczas to wydano przywilej
lokacyjny miasta, wyznaczając jego położenie na lewym brzegu Warty. Miasto
zajęło teren na terasie zalewowym rzeki. Od wschodu ograniczała je Warta,
płynąca wówczas dwoma korytami, które łączył się na południowy
zachód od dzisiejszego Chwaliszewa. Na północy zasięg miasta ograniczała Bogdanka, jeden z dopływów Warty. Zachodnie rubieże grodu wyznaczało wzgórze, nazwane z czasem Górą Przemysława. Na tym terenie tylko istniejąca wcześniej osada św. Gotarda, była miejscem stałego osadnictwa.
zachód od dzisiejszego Chwaliszewa. Na północy zasięg miasta ograniczała Bogdanka, jeden z dopływów Warty. Zachodnie rubieże grodu wyznaczało wzgórze, nazwane z czasem Górą Przemysława. Na tym terenie tylko istniejąca wcześniej osada św. Gotarda, była miejscem stałego osadnictwa.
Plan miasta,
wyznaczony lokacją, zakładał podział terenu na trzy grupy wraz z budynkami:
handlową, mieszkalno-produkcyjną, oraz reprezentacyjno-kultową. Trudno sobie
dziś wyobrazić, ale lokacyjny Poznań zajmował tylko 20 ha powierzchni. Rynek,
centralny plac miasta zajął ponad 2
ha. Całe życie handlowe skupiło się na rynku. Wszystkie
ulice wyznaczone były tak, aby dochodzić do rynku. W przeciwieństwie do innych
miast w tym czasie lokowanych, w Poznania nakazano budowanie stałych kramów i
jatek. Ogółem wyznaczono miejsce dla 200 takich kramów. Na rynku swoje kramy
mieli: krojownicy sukna, szewcy, budnicy, kramarze, rzeźnicy, piekarze,
garncarze, kuśnierze i inni. Na rynku znajdował się także ratusz, czyli dom
rajców, a obok niego waga miejska, gdzie ważono towary hurtowe. Pierwsza
wzmianka o ratuszu pochodzi z 1310 roku, a o wadze z XV wieku. Zabudowa
mieszkalna zaczynała się na obrzeżach rynku. Po każdej z czterech stron rynku
wybiegały ulice, w sumie było ich dwanaście, po trzy z każdej pierzei. Domy
skierowane frontem do rynku, zamieszkiwali kupcy i czołowi rzemieślnicy. Trzy
główne ulice miasta biegły z rynku do trzech głównych bram miasta: Wielkiej,
Wrocławskiej i Wronieckiej (później doszła jeszcze Wodna), stąd ich nazwy. Przy
głównych ulicach znajdowały się domy bogatych mieszczan – patrycjuszy. W północnej części miasta mieściła się
dzielnica żydowska, warto przy tej okazji podkreślić, że poznańska gmina żydowska
należała do największych w Polsce.
Wśród domów
znajdowały się budynki użyteczności publicznej, jak łaźnie (przy ulicy Woźnej i
Świętosławskiej), czy stajnia również przy Świętosławskiej. Nad miastem
dominowały budynki reprezentacyjne. Był to przede wszystkim: ratusz, symbol
odrębności i autonomii gminy, oraz kościół parafialny miasta, czyli fara.
Parafię farną erygowano w 1263 roku. Kościół otrzymał wezwanie św. Marii
Magdaleny i stanął w południowo-wschodniej części miasta, na dzisiejszym placu
Kolegiackim. Fara była kilkakrotnie przebudowywana, a w 1471 roku podniesiono
ją do godności kolegiaty. Kościół niestety uległ zniszczeniu w pożarze w końcu
XVIII wieku i został rozebrany.
Makieta kolegiaty św. Marii Magdaleny, tzw. Starej Fary. Źródło: Wikimedia. |
Funkcję fary przejął kościół pojezuicki. Warto
podkreślić, że fara przez wieki była chlubą mieszczan poznańskich i symbolem
zamożności samego grodu. Kościół miał liczne kaplice i ołtarze, ufundowane
przez rody mieszczańskie. Był także miejscem pochówku osób zasłużonych dla
miasta i czołowych rodzin mieszczańskich. Doprawdy, wielka szkoda, że tego
kościoła już nie ma. Przy kościele istniał także najstarszy cmentarz miejski i
szkoła parafialna, erygowana w 1302 roku. W 1430 roku w pobliżu fary powstał z
fundacji mieszczki Gertrudy Peszlowej, szpital i kościół św. Gertrudy.
Kościelną panoramę miast zamykają jeszcze klasztory dominikańskie: męski i
żeński wraz z kościołami. Klasztor dominikanek był najstarszym klasztorem
dominikańskim na ziemiach polskich. Siostry sprowadził do Poznania Przemysł II
w 1282 roku.
Kościół Dominikanek, stan obecny. Źródło: Wikimedia. |
Po za ratuszem i
kościołami, które były murowane, przeważała zabudowa drewniana. Dopiero koniec
XIV wieku i wiek XV, przyniósł rozwój budownictwa murowanego. Potrzebę
wznoszenia murowanych budowli wymusiły także częste pożary.
Oczywiście
miasto tej rangi i wielkości co Poznań, nie mogło obyć się bez murów obronnych.
Prawdopodobnie miasto w czasie lokowania, posiadało wały drewniano-ziemne. Mury
ceglane zapewne zaczęto budować ok. roku 1280, a ukończono je na
początku XIV wieku. W 1331 miasto oparło się najazdowi króla czeskiego, Jana
Luksemburskiego, co znaczy, ze mury były solidne. Początkowo fortyfikacje
miasta składały się z jednego łańcuchu murów, który miał 1,5 m grubości i 7 m wysokości. System obrony
wzmacniały baszty, było ich ponad 30. W pierwszej połowie XV wieku rozbudowano
system fortyfikacji, dobudowując drugi pierścień murów.
Schemat murów miejskich Poznania. Źródło: Wikimedia. |
Z systemie miejskich
fortyfikacji dużą rolę odgrywał zamek książęcy, później królewski na Górze
Przemysława. System obrony wzmacniała również fosa, do której wody dostarczała
Bogdanka, lewe ramię Warty, oraz Struga Karmelitańska. Do miasta wiodły cztery
bramy: na wschód – Bramy Wielka i Wodna, na północ – Brama Wroniecka, na
południe – Brama Wrocławska. Istniało też kilka furt: Dominikańska, Żydowska,
Zamkowa, i Zgniła (Ciemna). W razie oblężenia, obowiązek obrony spadał na
mieszczan. Poszczególnym cechom rzemieślniczym wyznaczono do obrony odpowiednie
odcinku murów i baszt, stąd ich nazwy: bednarska, rzeźnicza, ludwisarska,
krawiecka, sukiennicza, budnicza, czy kominiarska.
Mury miejskie Poznania, wizualizacja. Źródło: Wikimedia. |
Średniowieczny
Poznań to nie tylko miasto w obrębie murów, to także szeroko pojęte
przedmieścia: wsie, osady i miasteczka. Opowiem o nich jednak w kolejnej części
tego cyklu.
Źródło:
Dzieje Poznania, Tom 1, do roku 1793, praca zbiorowa pod redakcją Jerzego Topolskiego,
Warszawa – Poznań 1988.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz