W
|
dawnym Poznaniu można było spotkać
przedstawicieli różnych grup narodowościowych. Jedni bywali tu tylko przejazdem,
inni zapuścili korzenie na dłużej. Dzisiejszy tekst poświęcony jest poznańskim
Ormianom, tym bardziej, że w tym roku mniejszość ormiańska obchodzi 650-lecie
swego pobytu na ziemiach polskich.
Jak łatwo się domyślić, owe 650-lecie
obecności Ormian w Polsce, jest dość umowną rocznicą. W 1367 roku król
Kazimierz Wielki wydał przywilej dla pierwszego ormiańskiego biskupa
lwowskiego Grzegorza. Oczywiście, przedstawiciele tej grupy etnicznej musieli
osiedlać się na Rusi Halicko-Włodzimierskiej, włączonej w granice Królestwa
Polskiego przez Kazimierza Wielkiego, już dużo wcześniej. Ich własna tradycja
mówi nawet o XI wieku. W każdym razie, ten naród kupców i rzemieślników odegrał
niebagatelną rolę w dziejach dawnej Rzeczypospolitej.
1. Ararat - święta góra Ormian i klasztor Chor Wirap. |
Z
Armenii do Polski
Początki Armenii sięgają głębokiej starożytności.
W przeszłości Ormianie, choć może poprawniej byłoby napisać Armeńczycy,
zamieszkiwali spory teren, obejmujący wschodnią część Azji Mniejszej, północną
Syrię i dalej, aż do podnóża Kaukazu. Z racji swojego strategicznego położenia,
Armenia stanowiła teren ekspansji Persji, Aleksandra Wielkiego, Partów,
Rzymian, Bizantyjczyków, a wreszcie Turków seldżuckich i Mongołów. Co jednak
ciekawe, Armenia nie tylko stanowiła łup wielkich imperiów, ale sama także niejednokrotnie
najeżdżała sąsiednie państwa i powiększała swoje terytorium kosztem innych. Za
panowania króla Tigranesa II Wielkiego (panował w latach 95-56 p.n.e.) Armenia
ciągnęła się od Morza Kaspijskiego do Śródziemnego i obejmowała m.in. wschodnią
i południowo-wschodnią część dzisiejszej Turcji, a także Syrię i północne
obszary dzisiejszych: Iraku i Iranu. Wkrótce jednak została podporządkowana
Rzymowi.
2. Moneta z wizerunkiem Tigranesa II Wielkiego. |
Wielkie migracje Ormian zaczęły się w VII
w n.e., kiedy to cesarze bizantyjscy przenosili rekrutów z Armenii w inne
rejony państwa, m.in. do dzisiejszej Bułgarii, Italii oraz Kapadocji i Cylicji
(dzisiejsza Turcja). Wielu Ormian opuściło swoją ojczyznę, uciekając przez
najazdem Turków seldżuckich w XI w. Osiedlano ich głownie w Cylicji, gdzie, w latach 1198 – 1375, utworzyli oni tzw. Królestwo Małej Armenii.
Najazdy Mongołów w XIII w. spowodowały
kolejną wielką falę ormiańskiej migracji, tym razem nawet poza granice
Bizancjum, głównie na obszary księstw: Mołdawii i Wołoszczyzny (dzisiejsza
Rumunia) oraz Krymu. Docierali także na Ruś. Włączenie Rusi
Halicko-Włodzimierskiej do Polski przez Kazimierza Wielkiego i jego starania o
zagospodarowanie tych ziem, oznaczało, że Ormianie, znani już wtedy kupcy i
rzemieślnicy, byli tu mile widziani. Największa ich grupa osiedliła się we
Lwowie, lokowanym właśnie przez Kazimierza Wielkiego w 1356 r. W dokumencie
lokacyjnym król zaznaczył, że wszystkie grupy narodowościowe zamieszkujące
miasto, wśród których wymienił także Ormian, mają prawo zachować własną religię
i obyczaje.
Warto jeszcze wspomnieć o Kościele
ormiańskim. Według tradycji, chrześcijaństwo do Armenii przynieśli apostołowie:
św. św. Bartłomiej i Juda Tadeusz. Chrześcijaństwo, jak chce tradycja, stało
się religią panującą w Armenii już w 301 r. za sprawą św. Grzegorza Oświeciciela,
który miał ochrzcić króla Tiridatesa III Wielkiego.
3. Ikona św. Grzegorza Oświeciciela. |
Armenia byłaby więc pierwszym chrześcijańskim państwem na świecie. Z powodu wojny z Persją,
biskupi z Armenii nie mogli przybyć na sobór do Chalcedonu w 451 r., który m.in.
potępił monofizytyzm (przekonanie, że Chrystus miał jedynie boską naturę, gdyż
natura ludzka została w Nim wchłonięta przez boską). Ojcowie soborowi uznali,
że Chrystus miał dwie natury: boską i ludzką. Biskupi armeńscy nie uznali tej
uchwały i oddzielili się od Kościoła. W VI w. ukonstytuował się Apostolski
Kościół Ormiański, na czele którego stoi do dziś Katolikos Wszystkich Ormian.
4. Biskup Apostolskiego Kościoła Ormiańskiego. |
Przez wieki Kościół katolicki kilkakrotnie
próbował przeprowadzić unię kościelną z Ormianami. Za każdym razem obejmowała
ona tylko niewielką liczbę wiernych ormiańskich. W 1630 r. biskup lwowski
Kościoła ormiańskiego Mikołaj Torosowicz złożył katolickie wyznanie wiary, a
wraz z nim część wiernych. W 1742 r. papież Benedykt XIV utworzył Kościół
katolicki obrządku ormiańskiego, do którego należy obecnie ponad 700 tys.
wiernych na całym świecie.
5. Katedra w Eczmiadzynie, najstarsza i najważniejsza świątynia ormiańska. |
Kupcy,
rzemieślnicy, tłumacze i szpiedzy
Początkowo Ormianie osiedlali się przede
wszystkim w miastach królewskich, jednak ogromna akcja zagospodarowywania
nieużytków na terenach południowo-wschodnich Rzeczpospolitej, podjęta w XVI i
XVII wieku przez czołowe rody magnackie spowodowała, że Ormianie byli
zapraszani do osiedlania się w miastach prywatnych, aby ożywić koniunkturę
gospodarczą. Największe ich skupiska znajdowały się w miastach województw
południowo-wschodnich, głównie we Lwowie, Włodzimierzu Wołyńskim, Łucku i
Kamieńcu Podolskim, ale wkrótce osiedlili się także w Zamościu, Lublinie,
Krakowie, Warszawie, Wilnie oraz miastach Polski centralnej i zachodniej.
6. Katedra ormiańska we Lwowie. |
Specjalnością Ormian był oczywiście handel
dalekosiężny. Wkrótce całkowicie zdominowali oni szlaki handlowe ze Wschodem.
Sprowadzali do Polski towary z Turcji, Rosji, Mołdawii i Wołoszczyzny, a nawet
z Persji i Indii. Na rynek polski, dzięki Ormianom, trafiały wszelkiego rodzaju
tkaniny jedwabne i bawełniane, skóry, kilimy, namioty, itp., a także: wino,
bakalie, owoce południowe, biżuteria i przyprawy korzenne, głównie pieprz,
imbir, cynamon, gałka muszkatołowa, szafran, goździki i tymianek. Kupcy
ormiańscy sprowadzali też, bardzo cenioną przez „panów braci”, broń i
wyposażenie niezbędne podczas wypraw wojennych, jak: szable, tarcze perskie i
końskie rzędy. Ormianie handlowali również końmi, wołami, woskiem i miodem. Często
bywali dostawcami towarów na dwór królewski oraz realizowali zamówienia
szlachty i magnaterii państwa polsko-litewskiego. Można wręcz zaryzykować tezę,
że Ormianie przyczynili się w jakimś stopniu do orientalizacji kultury
staropolskiej.
7. Kupiec ormiański, rys. z XVIII w. |
Drugim źródłem dochodów polskich Ormian
było rzemiosło. Ormianie zajmowali się różnorodnymi gałęziami wytwórczości
rzemieślniczej, a przede wszystkim rzemiosłem artystycznym (złotnictwo,
tkactwo, hafciarstwo i malarstwo), kuśnierstwem, garbarstwem, rzeźnictwem i szewstwem.
Kiedy w XVIII w. polscy magnaci założyli pierwsze manufaktury, zarządzanie nimi często polecano właśnie Ormianom. Słynną manufakturą
produkującą pasy kontuszowe w Słucku kierował w latach 1758 – 1776 Ormianin
Jan Madżarski.
Z racji swoich kontaktów handlowych oraz
niezbędnej w tej profesji znajomości języków obcych, Ormianie byli
wykorzystywani jako tłumacze i sekretarze poselstw dyplomatycznych. Nierzadko
pełnili też służbę wywiadowczą, głównie wśród Turków i Tatarów. Informowali o
spodziewanym najeździe, liczebności wojsk tatarskich i tureckich, donosili o
jeńcach wziętych w jasyr, a być może też dostarczali pieniędzy na okup.
8. Odpoczynek ormiańskiej karawany kupieckiej. |
W XVIII i XIX w. wielu Ormian
spotyka się wśród inteligencji, duchowieństwa i artystów. Lista wybitnych
osobistości polskiego życia kulturalnego pochodzenia ormiańskiego jest
wyjątkowo długa. Wystarczy wymienić tylko kilka nazwisk, jak choćby: malarz Teodor
Axentowicz, rzeźbiarz Tadeusz Barącza, pierwszy historyk polskich Ormian Sadok
Barącza, arcybiskup lwowski obrządku ormiańskiego ks. Józef Teodorowicz, pisarz
Kajetan Abgarowicz, farmaceuta i pionier polskiego przemysłu naftowego Józef
Łukasiewicz, reżyser Józef Kawalerowicz, ks. Tadeusz Isakowicz-Zaleski,
kompozytor Krzysztof Penderecki, krytyk kulinarny i dziennikarz Robert
Makłowicz oraz aktorka Sonia Bohosiewicz.
Ormianie
w Poznaniu
Dzięki unii z Litwą oraz licznym
przywilejom udzielonym Poznaniowi przez przyjaznych miastu Jagiellonów, Gród
Przemysła stał się jednym z największych i najbogatszych miast w Polsce. Był on
także ważnym ośrodkiem handlu, gdzie zbiegały się szlaku ze wschodu na zachód.
Nic więc dziwnego, że kupcy ormiańscy dotarli także do Poznania. Nie wiadomo
dokładnie kiedy pierwsi Ormianie przybyli do Poznania, ale już w drugiej
połowie XVI stulecia odgrywali dominującą rolę w poznańskim handlu. Wcześniej
mamy wzmianki o kontaktach handlowych pomiędzy kupcami poznańskimi, a
ormiańskimi ze Lwowa. W aktach miejskich można znaleźć wzmiankę o poznańskim
kupcu nazwiskiem Bartłomiej Holschuher, który zaopatrywał miasto w solone szczupaki,
kupowane od lwowskich kupców pochodzenia ormiańskiego, braci Steczkowiczów.
9. Kupiec ormiański, rys. z XVII w. |
Dobra koniunktura gospodarcza sprawiła, że
w mieście wzrósł popyt na luksusowe towary wschodniego pochodzenia, zatem bez
Ormian nie można było się obejść. Poznańskie rodziny kupieckie, bogaci
rzemieślnicy oraz szlachta mieszkająca w mieście, chętnie korzystali z usług
przedsiębiorczych kupców ormiańskich. Ormianie stali się stałymi dostawcami
możnej rodziny Górków, a pewnie także i innych znacznych rodów szlacheckich w
Wielkopolsce.
Najczęściej kupców ormiańskich można było
spotkać podczas wielkich jarmarków, które stanowiły prawdziwe święto dla
mieszkańców Poznania. Część Ormian bywała tu tylko przejazdem, inni zostawali
na dłużej, prowadząc interesy, a jakaś grupa Ormian osiedlała się tu na stałe.
Nie da się jednak, nawet w przybliżeniu, określić liczby ludności ormiańskiej w
Poznaniu. Nie starali się oni założyć własnej gminy, ani nie zbudowali tu
miejsca kultu religijnego. Znamy na szczęście imiona, nazwiska oraz „specjalizację”
niektórych ormiańskich kupców, przybywających w Poznaniu. Głównymi dostawcami
rodziny Górków byli kupcy rodem ze Lwowa: Kasper Adriasowicz i Szymon
Awdekowicz. Kupiec pochodzący z Kamieńca Podolskiego Piotr Ormena, handlował w
Poznaniu adamaszkiem i innymi tkaninami. Inni kupcy ormiańscy: Jan, Stefan,
Jakub i Hołubek, handlowali skórami i futrami. W latach trzydziestych XVI w.
Mamilo i Iwon z Kaffy (Krym), skupują w Poznaniu sukno holenderskie, a ich
krajowcy: Manuel i Roman z Kaffy, handlują adamaszkiem, aksamitem i wyrobami ze
złota. Tych kilku przedstawicieli ormiańskiego kupiectwa, daje wyobrażenie o
obecności Ormian w Poznaniu i ich interesach w tym mieście.
10. Para Ormian, rys. z XVIII w. |
Jak już wspomniałem, część Ormian
pozostawało w Poznaniu na stałe. Niektórym nadano obywatelstwo miejskie. W
aktach miejskich Poznania zachował się zapis o przypuszczeniu do prawa
miejskiego niejakiego Daniela Zachariasiewicza, Ormianina z Kamieńca
Poznańskiego w 1653 r. Upadek gospodarczy Poznania w drugiej połowy XVII i w
XVIII stuleciu nastąpił upadek gospodarczy miasta. Wielu kupców wyjechało z
miasta, a inni omijali Poznań z daleka.
Zapewne większość poznańskich Ormian
przebywało w mieście tylko czasowo. Prowadzili tu interesy, pośredniczyli w
handlu i zaopatrywali mieszkańców w luksusowe towary, ale brak informacji o
jakiejkolwiek próbach stworzenia gminy ormiańskiej może świadczyć o tym, że
raczej niewielu osiadło tu na stałe.
Źródło:
L. C. Hejnowicz, Z dziejów Ormian poznańskich, „Kronika Miasta Poznania”, nr 3,
1936.
K. Stopka, Ormianie polscy – siedem wieków istnienia, „Kancelaria Senat. Biuro Analiz, Dokumentacji i Korespondencji”,
Kancelaria Senatu, 2017, https://www.senat.gov.pl/gfx/senat/pl/senatopracowania/152/plik/ot-655_do_internetu.pdf
[dostęp 01.11.2017].
Fotografie:
1.I, MrAndrew47 [CC-BY-SA-3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/)], via Wikimedia Commons
2. See page for author [Public domain], via Wikimedia Commons
3. By Ashnag [CC BY-SA 2.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0)], via Wikimedia Commons
4. By Der Myron (Own work) [CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], via Wikimedia Commons
5. By Rita Willaert (originally posted to Flickr as Jerevan - Armenië) [CC BY 2.0 (http://creativecommons.org/licenses/by/2.0)], via Wikimedia Commons
6. By Lestat (Jan Mehlich) (Own work) [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html), CC-BY-SA-3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/) or CC BY-SA 2.5 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.5)], via Wikimedia Commons
7. By Giovanni Grevembroch [Public domain], via Wikimedia Commons
8. Grigory Gagarin [Public domain], via Wikimedia Commons
9. By Johann Christoph Weigel (A Rich History of Armenians in The Low Countries) [Public domain], via Wikimedia Commons
10. By Teodoro Viero (1740-1819) (Unknown) [Public domain], via Wikimedia Commons
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz