K
|
tóż
z nas nie słyszał o rycerskim zakonie templariuszy? Przez wieki Zakon Ubogich
Rycerzy Chrystusa i Świątyni Salomona, obrósł legendą. Co ciekawe, rycerze w
białych płaszczach z czerwonym krzyżem, dotarli także do Wielkopolski.
Templariusze stali
się bohaterami niezliczonych opracowań historycznych, powieści, filmów i
seriali. Przedstawieni zostali w nich w różnym świetle, choć z reguły w niezbyt
korzystnym, jak choćby w klasycznej powieści historycznej Waltera Scotta Ivanhoe. Zarzucano im chciwość, okrucieństwo
i rządzę władzy. Na początku XIV w. król Francji Filip IV Piękny postanowił
zlikwidować zakon, aby przejąć jego majątek i pozbyć się wpływowego wierzyciela,
jako że król, podobnie jak wielu europejskich monarchów, był zadłużony u
templariuszy. Wytoczono im proces, podczas którego oskarżono rycerzy-mnichów o
największe ówczesne zbrodnie, jak znieważenie krzyża, homoseksualizm,
bałwochwalstwo i inne czyny. Zakon został zlikwidowany, ale wieści o ich
ogromnych skarbach i tajemnej wiedzy, którą mieli posiąść podczas pobytu w
Ziemi Świętej, stało się pożywką, na której wyrosły wkrótce legendy i
niestworzone historie.
1. Krzyż templariuszy. |
Burzliwe dzieje Ubogich Rycerzy
Chrystusa
Początki zakonu
templariuszy i innych zakonów rycerskich, sięgają końca XI wieku. Nie byłoby
rycerzy-zakonników, gdyby nie ruch krucjatowy, a ten narodził się w 1095 r..
Wtedy to, na synodzie w Clermont, papież Urban II wezwał Europejczyków do walki
o wyzwolenie miejsc świętych w Palestynie z rąk muzułmanów. I wyprawa krzyżowa
ruszyła w 1096 r., a jej zwieńczeniem było zdobycie Jerozolimy w 1099 r.
2. Zdobycie Jerozolimy, średniowieczna miniatura. |
Zajęcie Jerozolimy
i innych miast w Palestynie, zapoczątkowało proces tworzenia feudalnych
państewek krzyżowców w Ziemi Świętej. Państewkom owym przewodził król
Jerozolimy. Ziemie znajdujące się pod władzą krzyżowców stale narażone były na
ataki, stąd konieczne stało się utworzenie siły zbrojnej, mogącej chronić
pielgrzymów zmierzających do Jerozolimy i bronić szczupłych posiadłości
Europejczyków na Bliskim Wschodzie.
3. Pieczęć templariuszy - dwóch ubogich rycerzy dosiada jednego konia. |
Gdzieś pomiędzy 1118 a 1120 rokiem, rycerz
z Szampanii Hugon z Payens, wraz z ośmioma towarzyszami, założył stowarzyszenie
nie mające dotąd precedensu w dziejach Europy. Stworzyli mianowicie zakon
rycerski, łącząc tym samym dwa ideały życia średniowiecznej Europy: mnicha i
rycerza. Bracia złożyli ślubowanie przed patriarchą Jerozolimy Gormondem de
Picquigny. Przysięgali zachować czystość, ubóstwo i posłuszeństwo, a także
strzec szlaków pielgrzymkowych, otaczać opieką pątników i, rzecz jasna, walczyć
z bronią w ręku o obronie wiary.
4. Posąg Hugona z Payens. |
Pierwszym mistrzem
zakonu został wspomniany Hugon z Payens, a król jerozolimski Baldwin II przekazał
im stajnie dawnej świątyni Salomona na siedzibę, stąd zaczęto ich nazywać templariuszami
(od łacińskiego słowa „templum” czyli świątynia). Regułę napisał dla nich mnich
cysterski i jeden z najbardziej wpływowych duchownych w Europie, św. Bernard z
Clairvaux, on także nieustannie wspierał zakon, rozwijając jego „dobry PR”.
Templariusze podlegali wyłącznie papieżowi, co nie pozostało bez wpływu na
rozwój zakonu. Wkrótce zakon wyrósł na czołową potęgę w Ziemi Świętej, choć
domy zakonne (komandorie) powstawały także w Europie. Rekrutowano w nich nowych
członków i finansowano zakon. Panujący i możni Europy nadając templariuszom i
innym zakonom rycerskim dobra ziemskie, wypełniali (w swoim mniemaniu) obowiązek
uczestniczenia w ruchu krucjatowym.
5. Król Jerozolimy Baldwin II nadaje templariuszom stajnie dawnej świątyni Salomona. Miniatura z kroniki Wilhelma z Tyru. |
Dzięki licznym
nadaniom ziemskim oraz operacjom finansowym, templariusze stali się niezwykle
bogaci. Chętnie pożyczali pieniądze królom, książętom, papieżom i biskupom, co
przyczyniło się do ich zguby. Rycerze, członkowie zakonu, przysięgali ubóstwo,
ale przecież zakon jako taki, mógł gromadzić majątek i przeznaczać go na cele
związane z jego działalnością. Długo można pisać o templariuszach, bo to
temat-rzeka. Na szczęście nie brakuje literatury na ten temat. Przenieśmy się
teraz do Wielkopolski.
6. Templariusze, rys. z 1870 r. |
Wielkopolskie komandorie templariuszy
Nie da się
wyznaczyć dokładnej daty pojawienia się pierwszych Ubogich Rycerzy na ziemiach
polskich. Być może przybyli tu z księciem sandomierskim Henrykiem, który w
latach 50. XII w. przebywał w Ziemi Świętej. Pierwsza poświadczona źródłowo
komandoria templariuszy powstała w 1226 r. w Oleśnicy Małej na Śląsku. Rycerzy
pochodzących z niemieckiego Bambergu, osadził tam książę Henryk Brodaty. Ten
sam książę w 1229 r. nadał rycerzom 250 łanów w Ziemi Lubuskiej, gdzie wkrótce
uformowała się komandoria w Leśnicy. Wkrótce kolejne placówki zakonu powstały
na ziemiach będących we władaniu księcia wielkopolskiego Władysława Odonica.
7. Pieczęć księcia Władysława Odonica. |
Władysław Odonic
już w 1225 r. podarował templariuszom trzy wsie pomiędzy Rogoźnem a Skokami:
Grzybowo, Studzieniec i niejakie „Milossovo”. Oprócz tego, templariusze
otrzymali jezioro (prawdopodobnie Budziszewskie) oraz młyn na Małej Wełnie.
8. Jezioro Budziszewskie. |
W
1232 r. Władysław nadał zakonnikom szpital w Gnieźnie wraz z przyległościami, a
także Wielowieś koło Międzyrzecza i Chwarszczany. W 1242 r. szpital w Gnieźnie z
nieznanych powodów, przejęli bożogrobcy. W latach 1238 – 1239 Władysław
przekazał na rzecz templariuszy wieś Krosno koło Wągrowca i wsie: Stare
Osieczno, Krzęcin i Tuczno. Wszelkie nadania Władysława Odonica na rzecz
templariuszy zatwierdził papież Aleksander IV w 1257 r.
9. Kaplica templariuszy w Chwarszczanach. |
Następca Odonica,
książę Przemysł I, nadał zakonowi wieś Kron, identyfikowaną z Wałczem. Jego syn
Przemysł II, nadał Ubogim Rycerzom niezamieszkałe tereny wokół Czaplinka. Sam
Wałcz utracili templariusze na rzecz margrabiów brandenburskich, którzy zajęli
go po śmierci Przemysła II. W 1303 r. margrabiowie lokowali miasto Wałcz. Po
kasacie zakonu templariuszy, która nastąpiła w 1312 r., wszelkie dobra zakonu
Ubogich Rycerzy na ziemiach polskich przejęli joannici.
Wszystkie nadania,
jakie otrzymali templariusze od książąt wielkopolskich i pomorskich, a także margrabiów
brandenburskich, cechowała rozległość obszarów, położenie z dala od większych
ośrodków miejskich i niewielkie zaludnienie. Oczywiście, osadzono ich tam po
to, aby zagospodarowali nadane sobie ziemie, sprowadzili osadników i
wprowadzili nowe metody uprawy ziemi. Templariusze ochoczo zabrali się do
roboty. Przykładowo, na terenie podległym komturom z Leśnicy w połowie XIII
wieku, istniało już 6 nowych wsi, a w dobrach templariuszy na ziemi
kostrzyńskiej w tym samym czasie, notuje się 14 wsi, choć wcześniej teren ten
był niemal niezamieszkany.
Na nadanych sobie
ziemiach, zakonni rycerze prowadzili szeroką akcję kolonizacyjną, sprowadzili
osadników, karczowali lasy, zagospodarowywali nieużytki i zakładali nowe miasta
i wsie, o czym była już mowa. Budowali też drogi i mosty, zarządzali
targowiskami, zakładali młyny i karczmy. Przypuszcza się, że templariusze, na
równi z cystersami, przyczynili się do rozwoju rolnictwa na ziemiach polskich.
Przypisuje mi się sprowadzenie do nas koła wodnego oraz wiatraków „koźlaków”,
które wyposażone były w mechanizm pozwalający ręcznie ustawić śmigła w kierunku
wiatru. Templariusze wespół z cystersami, upowszechnili na ziemiach polskich
trójpolówkę i sprowadzili nowe odmiany zbóż, zwłaszcza pszenicy. Dzięki obu
zakonom, na polskich stołach pojawiła się kapusta, a także karpie, które hodowano
w zakonnych stawach i jeziorach.
10. Kaplica templariuszy w Rurce. |
Oczywiście,
kwestie gospodarcze nie były najważniejszym motywem sprowadzenia templariuszy
do Polski. Ważny był także aspekt militarny. Wiadomo, że w bitwie z Mongołami
pod Legnicą w 1241 r. walczyło 9 templariuszy, którzy przyprowadzili ze sobą
także spory oddział złożony ze zbrojnych z własnych posiadłości. Pod Legnicą
zginęło, wg przekazów historycznych, 6 templariuszy, 3 rycerzy świeckich, 20
zbrojnych i 500 ludzi sprowadzonych przez zakonników. Była to więc znaczna siła.
11. Bitwa pod Legnicą, miniatura z "Legendy o św. Jadwidze" (1353). |
Jeśli prześledzimy dokładnie mapę rozmieszczenia komandorii na interesującym nas
obszarze, to widać, że zakładano je na terenach spornych, o które często
toczyły się walki. Najwięcej placówek zakonnych powstało na obecnej Ziemi
Lubuskiej oraz w północno-zachodniej Wielkopolsce, na terenach pomiędzy doliną
Noteci, a Pojezierzem Drawskim. Były to tereny pograniczne, do których rościli
sobie pretensje władcy Wielkopolski, Śląska, Brandenburgii i Pomorza
Zachodniego. Ten panujący, który zakładał komandorię templariuszy w danym
miejscu, mógł rościć sobie pretensje do całego terenu. Tak było na przykład w
przypadku komandorii w Chwarszczanach. Wprawdzie założył ją Władysław Odonic,
ale jednocześnie szereg nadań otrzymali zamieszkali tam templariusze także od
księcia śląskiego Henryka Brodatego oraz władcy pomorskiego Barnima I. Licznymi
przywilejami obdarzyli komandorię w Chwarszczanach także biskupi lubuscy. Jak
widzimy więc, panujący i biskupi starali się zjednać sobie tamtejszych rycerzy,
a jednocześnie udowodnić, że to oni mają prawo do ziem, na których gospodarują
templariusze.
Templariusze osadzeni
na interesującym nas obszarze, podlegali władzy preceptora Niemiec, który do
swej oficjalnej tytulatury dodawał od połowy XIII w. także określenie
preceptora Polski, Slavi, a niekiedy także Moraw. Jednak z czasem, pod koniec
XIII wieku, stopniowo wyodrębniały się mniejsze jednostki administracyjne,
bowiem w 1291 r. komtur Chwarszczan Bernard Eberstein tytułował się preceptorem
Polski, Slavii i Nowej Marchii, podlegającym preceptorowi Niemiec.
Nie zachowało się
niestety zbyt wiele dokumentów związanych z wielkopolskimi templariuszami,
przez co nigdy nie dowiemy się, jak wyglądało życie codzienne w ich
komandoriach. Co najważniejsze jednak, Ubodzy Rycerze Chrystusa i Świątyni
Salomona, wnieśli trwały wkład w rozwój gospodarczy Wielkopolski.
Źródło:
M. Starnawska, Mnisi-rycerze-szlachta. Templariusze, i
joannici na pograniczu wielkopolsko-brandenbursko-pomorskim, „Kwartalnik
Historyczny”, nr 1, 1992.
K. Tanaś, Społeczeństwo wielkopolskie w procesie
kształtowania tożsamości regionalnej (1202 – 1314), Poznań 2006.
A. Zieliński, Miecz i habit. Z dziejów zakonów rycerskich
na ziemiach polskich, Warszawa 2016.
Fotografie:
1. Sonya1996 [CC BY-SA 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)]
2. See page for author [Public domain]
3. https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sigillotemplare.jpg
4. François de Dijon [CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)]
5. Guillaume de Tyr [Public domain]
6. en:Münchener Bilderbogen; file Nr 733. [Public domain]
7. AnonymousUnknown author [Public domain]
8. MOs810 [CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)]
9. Jan Jerszyński [CC BY-SA 2.5 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.5)]
10. Jan Jerszyński [CC BY-SA 2.5 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.5)]
11. See page for author [Public domain]
Mam kawałek ziemi koło Studzieńca i Budziszewka, czy zapis o komandorii templariuszy w tych stronach jest tylko notką z archiwum ? czy można gdzieś coś więcej doczytać ? Świetny artykuł. Pozdrawiam z Wilna !
OdpowiedzUsuń