W
|
spółczesna
architektura sakralna ma zazwyczaj więcej krytyków, niż entuzjastów. Budowniczym
nowoczesnych kościołów zarzuca się, że tworzą jakieś dziwactwa całkowicie
oderwane od tradycji. Czy jednak wszystkie współczesne kościoły zasługują na krytykę? W Poznaniu nie brak ciekawych, choć czasem kontrowersyjnych przykładów
współczesnego budownictwa sakralnego.
Muszę przyznać, że sam nie należę do
grona miłośników współczesnych kościołów, wolę zdecydowanie te starsze, które,
moim zdaniem, znacznie lepiej służą kontemplacji, niż ich współczesne
odpowiedniki. Nie oznacza to oczywiście, że potępiam w czambuł wszelkie
przykłady nowoczesnej architektury sakralnej, w końcu wśród nich także nie
brakuje perełek architektonicznych. To, że mnie coś się nie podoba, nie oznacza, że nie może podobać
się innym. Zapraszam dziś na krótką wycieczkę śladami poznańskich kościołów
współczesnych.
1. Kościół pw. św. Wawrzyńca, ul. Przybyszewskiego 30. |
Zerwanie
z tradycją, czy poszukiwanie nowych form wyrazu?
Pewną zapowiedzią tego, co nazywamy współczesnym
budownictwem sakralnym, znajdziemy już w okresie międzywojennym. Co prawda
ówczesne świątynie budowane były jeszcze w oparciu o tradycyjne wzorce, ale nie
trzeba być ekspertem, aby zobaczyć, że różnią się one zdecydowanie od kościołów
wybudowanych w poprzednich stuleciach. Poznańskie kościoły międzywojnia
nawiązują głównie do klasycyzmu, baroku, a nawet bazylik wczesnochrześcijańskich,
zatem o całkowitym zerwaniu z tradycją nie może być mowy, choć jednocześnie
trzeba przyznać, że projektujący je architekci sięgali już do nowatorskich
rozwiązań. Okres międzywojenny można uznać za pomost między tradycyjną a
współczesną architekturą sakralną.
2. Kościół pw. Chrystusa Dobrego Pasterza, ul. Nowina 1. |
Przełomem w budownictwie kościelnym były
reformy Soboru Watykańskiego II (1962 – 1965). Ojcowie soborowi dokonali
znaczących zmian w liturgii i położyli nacisk na wspólnotowość wiernych.
Liturgia miała odbywać się teraz twarzą do wiernych, co nie pozostało bez
wpływu na nowe koncepcje rozplanowania przestrzeni w nowobudowanych kościołach.
Sobór dał także pewne przyzwolenie na poszukiwanie nowych form architektonicznych, a nowe świątynie miały symbolizować odnowę samego Kościoła.
Przed soborem zasady budowania kościołów
były ściśle określone, choć i tam pozostawiano pewien margines dla inwencji
twórczej architekta. Po soborze jednak niemal całkowicie zerwano z tradycją. W
miejsce tradycyjnych kościołów, jedno-, dwu- lub trzynawowych, budowanych na
planie krzyża łacińskiego, rzadziej greckiego, z jedną lub kilku wieżami, a
czasem i z kopułą, powstawały formy tak różnorodne, ilu było architektów je
tworzących. Inspiracją dla twórców była niejednokrotnie architektura świecka.
Budowano więc świątynie, które przypominały warownie, hale fabryczne, wille a
nawet figury geometryczne. Często kościół sam stawał się symbolem, co było
zjawiskiem niespotykanym dotąd w architekturze sakralnej. Mamy więc świątynie
przypominające łodzie, ryby, namioty, itp. Gdyby nie krzyże, którymi są ozdobione,
często trudno byłoby je odróżnić od innych budynków użyteczności publicznej.
Stąd często żartobliwie nazywa się je: „kaczkami”, „kapeluszami”, „stodołami”,
„bunkrami”, itd.
4. Kościół pw. NMP Matki Kościoła, ul. Kołłątaja 42. |
Kościoły
w krajobrazie PRL
Jak wyglądały stosunki państwo-Kościół w
Polsce Ludowej, nie muszę chyba przypominać. Najogólniej rzecz ujmując, władza
zmierzała do całkowitego wyrugowania Kościoła z życia społecznego i stopniowej
laicyzacji kraju. Temu zadaniu służyć miały m.in. ograniczenia w budownictwie sakralnym. Od momentu okrzepnięcia władzy komunistycznej w 1948 r., jej
przedstawiciele wydali niewiele pozwoleń na budowę nowych kościołów a jedynie,
co najwyżej, na odbudowę świątyń zniszczonych podczas wojny. W nowo projektowanych
dzielnicach mieszkaniowych z wielkiej pyty, nie przewidywano miejsca na
kościoły. Taka sytuacja trwała aż do lat siedemdziesiątych. Dojście do władzy Edwarda Gierka w
grudniu 1970 r., przyniosło pewne odprężenie i chęć normalizacji stosunków na
linii państwo-Kościół. W styczniu 1971 r. sekretarz KC PZPR Stanisław Kania
zapowiedział odejście od dotychczasowej, restrykcyjnej polityki dotyczącej
budownictwa kościelnego. W całej Polsce jak grzyby pod deszczu zaczęły wyłaniać
się nowe obiekty sakralne, tworząc prawdziwą mozaikę stylów. W latach 1945 –
1989 r. zbudowano w Polsce ponad 4 tys. kościołów, z czego ponad 3 tysiące po
1970 r. Dla porównania, w Poznaniu od 1945 do 1989 r. powstało 29 kościołów, z
czego aż 27 w latach 1970 – 1989. Pozostałe dwa kościoły, wzniesione przed 1970
r., zaczęto budować jeszcze przed wojną, a ukończono dopiero po jej zakończeniu.
Mowa tu o kościele św. Antoniego Padewskiego na Starołęce i kościele oo.
dominikanów przy ul. Kościuszki.
5. Kościół pw. św. Jadwigi Śląskiej, ul. Cyniowa 15. |
Paradoksalnie, dla architektów tworzących
budynki sakralne, były one szansą na ucieczkę od siermiężnych budynków
socjalistycznych, bloków z wielkiej płyty i innych. Architekci mogli rozwinąć
skrzydła, bo to w końcu Kościół, a nie państwo, było inwestorem. Pamiętajmy
ponadto, że ówczesne obiekty sakralne to nie tylko same kościoły, ale całe
kompleksy budynków, w których mieściły się mieszkania dla księży, salki
katechetyczne, gdzie prowadzono lekcje religii po ich ostatecznym wyrugowaniu
ze szkół w 1961 r., a także pomieszczenia służące celom kulturalnym. Parafie
bowiem stawały się azylem dla ludzi nastawionych opozycyjnie wobec reżimu i
szukających alternatywy form spędzania wolnego
czasu.
Jednym z zarzutów, które krytycy wysuwają pod adresem nowoczesnych obiektów sakralnych jest to, że są one źle wkomponowane w układ przestrzenny miasta. Rzeczywiście, często są one usytuowane dość przypadkowo, tam, gdzie akurat było miejsce. Oczywiście wyjaśnienie tej kwestii jest proste. Planiści projektujący osiedla, w których od lat siedemdziesiątych powstawały nowe kościoły, nie wyznaczyli dla nich miejsca, bo było to niezgodne z ideologią państwa, o czym już mówiłem, stąd kościoły rozmieszczane było dość przypadkowo, z zaburzeniem układu przestrzennego danego miasta, dzielnicy i osiedla.
Jednym z zarzutów, które krytycy wysuwają pod adresem nowoczesnych obiektów sakralnych jest to, że są one źle wkomponowane w układ przestrzenny miasta. Rzeczywiście, często są one usytuowane dość przypadkowo, tam, gdzie akurat było miejsce. Oczywiście wyjaśnienie tej kwestii jest proste. Planiści projektujący osiedla, w których od lat siedemdziesiątych powstawały nowe kościoły, nie wyznaczyli dla nich miejsca, bo było to niezgodne z ideologią państwa, o czym już mówiłem, stąd kościoły rozmieszczane było dość przypadkowo, z zaburzeniem układu przestrzennego danego miasta, dzielnicy i osiedla.
Spacerkiem
po współczesnych poznańskich kościołach
Omówienie wszystkich kościołów
wybudowanych w Poznaniu po 1970 r. zajęłoby zbyt wiele miejsca i mogłoby znudzić
Czytelników, dlatego ograniczę się jedynie do kilku wybranych, najciekawszych, a
może i najbardziej kontrowersyjnych przykładów współczesnej architektury
sakralnej w stolicy Wielkopolski.
Kościół
pw. Matki Boskiej Częstochowskiej (ul. Naramowicka 156).
Kościół powstał w latach 1977 – 1981 wg projektu Henryka Marcinkowskiego. Była
to jedna z pierwszych świątyń w Poznaniu dostosowana do zmian liturgicznych
wprowadzonych przez sobór. Budynek składa się z dwóch kościołów: górnego i
dolnego. Bryła budowli jest prostopadłościenna, zwarta i symetryczna. Prosta,
geometryczna forma może wydać się surowa, ale wnętrza zachowują tradycyjny
podział na trzy nawy, zakończone prezbiterium.
6. Kościół pw. Matki Boskiej Częstochowskiej. |
Kościół
pw. św. Krzyża (ul. Częstochowska 16). Kościół powstał
w miejscu starszej świątyni, zbudowanej w 1929 r., a zniszczonej w 1945 r. Jej
twórcą był Aleksander Holas. Potężny kościół zbudowano w latach 1974 – 1978.
Budynek składa się z głównej bryły w
kształcie prostopadłościanu, z przylegającą do niej niższą bryłą mieszczącą
zakrystie, salki katechetyczne i kaplice. Całość przykrywa dwuspadowy dach o
tak małym kącie nachylenia jego połaci, że sprawia wrażenie płaskiego.
7. Kościół pw. Świętego Krzyża. |
Kościół
pw. Chrystusa Odkupiciela (ul. Trzemeszeńska 20). Świątynia
wzniesiona w latach 1981 – 1983 r. na Osiedlu Warszawskim, została zbudowana wg
projektu autorstwa znanego już nam Aleksandra Holasa. Kościół jest dwupoziomowy,
a w jego bryle zawierają się także mieszkania dla księży, zakrystie oraz
pomieszczenia służące spotkaniom grup modlitewnych. Było to istotne novum w zakresie
architektury sakralnej, o czym już zresztą wspominałem. Kościół posiada śmiałą, i trzeba przyznać, dość efektowną bryłę. Można by rzec, że budynek jest
zawieszony w powietrzu.
8. Kościół pw. Chrystusa Odkupiciela. |
Kościół
pw. Imienia Maryi (ul. Sanocka 15). Kościół wzniesiono w
latach 1971 – 1982 wg projektu Jerzego Leśniewicza. Składa się on z prostej,
geometrycznej bryły. Na pierwszy rzut oka trudno uznać w nim obiekt sakralny,
gdyby nie stojąca obok dzwonnica przypominająca włoską kampanilę (dzwonnica
wyodrębniona z bryły kościoła i stojąca obok niego) oraz napis Oto Matka Twoja, umieszczony nad
okazałym wejściem. Wnętrze kościoła zostało dobrze oświetlone i ocieplone
dekoracjami z drewna.
Kościół
pw. Pierwszych Polskich Męczenników (Os. Tysiąclecia 73).
To jeden z najbardziej oryginalnych poznańskich kościołów. Budynek powstawał
etapami wg projektu Andrzeja Macieja Maleszki. Początkowo zbudowano tu w 1977
r. trzy sale katechetyczne, podniesione na słupach wokół dziedzińca. Następnie
rozpoczęto budowę domu katechetycznego, zamienionego w 1980 r. na kościół,
który ukończono w 1985 r. Centrum kościoła stanowi nawa główna, do której
przylegają cztery skrzydła. Trzy z nich mieszczą amfiteatralne balkony, a
czwarty przeznaczono co celów katechetyczno-mieszkalnych. Całość daje
niesamowity efekt, co doskonale harmonizuje z otoczeniem.
10. Kościół Pierwszych Polskich Męczenników. |
Kościół
pw. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny (Os. Bohaterów
II Wojny Światowej 88). To pierwszy z nowoczesnych kościołów poznańskich, zbudowanych na
Ratajach. Należy on do największych w Poznaniu i bez wątpienia robi wrażenie,
zarówno swoją bryłą, jak i kształtem. Świątynia jest wysoka na 55 m a zbudowano
ją na planie paraboli (niektórzy mówią, że bumerangu). Bryła kościoła jest
wysoka nad ołtarzem, co ma znaczenie symboliczne, po czym obniża się w kierunku
kruchty. Sam budynek przypomina rybę. Kościół składa się z dwóch kondygnacji:
górnego i dolnego kościoła. Jak nietrudno zgadnąć, oprócz przestrzeni
liturgicznej, zawiera także pomieszczanie mieszkalne, administracyjne i
pomocnicze. Kościół może pomieścić kilka tysięcy wiernych (dane są rozbieżne,
wg niektórych opracowań 4,5 tys., wg innych, nawet 12 tys.). Obiekt zbudowano w
latach 1978 – 1990 wg projektu trójki warszawskich architektów: Stanisława
Sołtyka, Marka Eibela i Andrzeja Krawczyka.
11. Kościół pw. Nawiedzenia NMP. |
Kościół
pw. Jana Kantego (ul. Grunwaldzka 88). Ten niezwykły
kościół powstał w miejscu starszego, zniszczonego podczas II wojny światowej.
Wzniesiono go w latach 1976 – 1988, a jego autorem był Jan Węcławski. Kościół
zbudowano z nietynkowanej cegły klinkierowej, na planie nieregularnego
wieloboku. Budynek zdaje się nawiązywać do tradycyjnych budowli sakralnych, o
czym może świadczyć wysoka wieża, ale wnętrze dostosowano do zaleceń
soborowych. Bryła kościoła jest wyraźnie zróżnicowana i asymetryczna. Wyższa
część świątyni została przeznaczona dla wiernych, niższa mieści prezbiterium i
kaplicę. Kościół stanowi doskonałą próbę połączenia tradycji z nowoczesnością.
12. Kościół pw. św. Jana Kantego. |
Kościół
pw. św. Jan Bosco (ul. Warzywna 17). Na początku tego
artykułu wspomniałem o odwoływaniu się do symboliki chrześcijańskiej przez
architektów projektujących budowle sakralne w XX wieku. Jednym z najlepszych
przykładów tego typu rozwiązań, jest kościół pw. św. Jana Bosco na Winogradach.
Jego twórcą był Jan Kopydłowski, a budynek powstał w latach 1977 – 1982. Jego
bryła, zbudowana na planie kwadratu, przypomina namiot. Odwołuje się tym samym
do starotestamentowego miejsca spotkania z Bogiem. Nowy Testament symbolizują
cztery krzyże wieńczące świątynie. To dość czytelny symbol czterech
ewangelistów. Kościół jest dwukondygnacyjny. Górna część znajduje się
bezpośrednio pod „namiotem”, a dolna poniżej, częściowo w podziemiu.
13. Kościół pw. św. Jana Bosco. |
Kościół
pw. Świętej Rodziny (ul. Promienista 131). To jeden z
najciekawszych poznańskich kościołów współczesnych. Zbudowano go na planie koła
z dominującą wieżą zakończoną kulistym hełmem, zwieńczonym krzyżem. Budynek
przypomina raczej obiekty przyszłości, znane z powieści fantastycznych, niż
miejsce modlitwy. Sklepienie nad nawą główną pomalowano na kolor
niebiesko-biały, symbolizujący kosmos. Być może to odniesienie do otoczenia
kościoła, który mieści się na osiedlu Kopernika, a w pobliżu biegną ulice:
Keplera, Newtona i Galileusza. Świątynię zbudowano w latach 1978 – 1988 wg
projektu: Bogdana Celichowskiego, Wojciecha Kasprzyckiego i Włodzimierza
Wojciechowskiego.
14. Kościół pw. Świętej Rodziny. |
Kościół
pw. Wniebowstąpienia Pańskiego (os. Wichrowe Wzgórze
130). To kolejna próba łączenia tradycji z nowoczesnością, a także sposób na ożywienie otoczenia składającego się z nudnych
bloków mieszkalnych. Świątynia powstała w latach 1982 – 1993 a jej twórcą był
Witold Milewski. Kościół jest w rzeczywistości częścią całego kompleksu
budowli, składającego się z właściwego kościoła, kaplicy, plebanii i salek
katechetycznych. Całość składa się z kilku pawilonów różnej wielkości,
przykrytych odrębnym dachem. Kompleks wieńczy majestatyczna wieża, a charakteru
dodaje okładzina z cegły klinkierowej. Budynek pięknie kontrastuje z
otoczeniem.
15. Kościół pw. Wniebowstąpienia Pańskiego. |
Oczywiście po 1989 r. także zbudowano w
Poznaniu kilka nowych kościołów, ale ja postanowiłem skupić się na budowlach z
lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych, kiedy to eksperymentowano z formą i to jeszcze w nieprzychylnych
dla Kościoła czasach. Tych dziesięć opisanych kościołów, wraz ze zdjęciami
pięciu innych, zbudowanych z omawianym czasie, to oczywiście tylko pewien
wycinek. Mam jednak nadzieję, że rzuciłem nieco światła na współczesną
architekturę sakralną Poznania. Ocenę ich wartości artystycznej, pozostawiam
Czytelnikom.
Źródło:
M.
Libicki, Poznań. Przewodnik, Poznań
1997.
P.
Marciniak, Doświadczenia modernizmu.
Architektura i urbanistyka Poznania w czasach PRL, Poznań 2010.
I.
Pilecka-Lasik, Poznańskie kościoły
współczesne – o języku architektury sakralnej, w: Zieleń i Architektura, „Kronika Miasta Poznania”, nr 3/4, 1993.
Źródło fotografii:
1.By Radomil talk (Own work) [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html) or CC-BY-SA-3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/)], via Wikimedia Commons
2. By Patnac (Own work) [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html), CC-BY-SA-3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/) or CC BY-SA 2.5-2.0-1.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.5-2.0-1.0)], via Wikimedia Commons
3.By MOs810 (Own work) [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html) or CC BY-SA 4.0-3.0-2.5-2.0-1.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0-3.0-2.5-2.0-1.0)], via Wikimedia Commons
4.http://fotopolska.eu/1041031,foto.html
5. By MOs810 (Own work) [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html) or CC BY-SA 4.0-3.0-2.5-2.0-1.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0-3.0-2.5-2.0-1.0)], via Wikimedia Commons
6. By Klapi (Own work) [CC BY-SA 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0) or GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html)], via Wikimedia Commons
7.http://fotopolska.eu/897650,foto.html
http://fotopolska.eu/335791,foto.html
http://fotopolska.eu/335791,foto.html
8. By Kwolana (Own work) [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html) or CC BY-SA 4.0-3.0-2.5-2.0-1.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0-3.0-2.5-2.0-1.0)], via Wikimedia Commons
9. By MOs810 (Own work) [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html) or CC BY-SA 4.0-3.0-2.5-2.0-1.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0-3.0-2.5-2.0-1.0)], via Wikimedia Commons
By MOs810 (Own work) [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html) or CC BY-SA 4.0-3.0-2.5-2.0-1.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0-3.0-2.5-2.0-1.0)], via Wikimedia Commons
By MOs810 (Own work) [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html) or CC BY-SA 4.0-3.0-2.5-2.0-1.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0-3.0-2.5-2.0-1.0)], via Wikimedia Commons
10. By MOs810 (Own work) [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html) or CC BY-SA 4.0-3.0-2.5-2.0-1.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0-3.0-2.5-2.0-1.0)], via Wikimedia Commons
11. By Koefbac (Own work) [CC BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)], via Wikimedia Commons
12. By Radomil talk (Own work) [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html) or CC-BY-SA-3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/)], via Wikimedia Commons
13. By Radomil talk 15:38, 26 March 2007 (UTC) (Own work) [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html) or CC-BY-SA-3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/)], via Wikimedia Commons
14. By MOs810 (Own work) [CC BY-SA 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], via Wikimedia Commons
15. By User:Patnac (Own work) [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html) or CC-BY-SA-3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/)], via Wikimedia Commons
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz