T
|
o już kolejny artykuł z cyklu „Kościoły i związki
wyznaniowe w Poznaniu”. Ostatnio pisałem o poznańskiej parafii Kościoła
Ewangelicko-Augsburskiego, a dziś zapraszam do zapoznania się z historią i
doktryną Kościoła Zielonoświątkowego, którego jeden ze zborów znajduje się
także w stolicy Wielkopolski.
Grunwald to chyba najbardziej zróżnicowana
religijne dzielnica Poznania. Kiedy przespacerujemy się ulicą Grunwaldzką i zatrzymamy w
pobliżu ronda Jana Nowaka Jeziorańskiego, w sąsiedztwie parku im. Gustawa
Manitiusa, to zobaczymy trzy stojące niemalże obok siebie świątynie należące do Kościołów:
Ewangelicko-Augsburskiego, Chrześcijan Baptystów i Zielonoświątkowego. Ta
ostatnia wspólnota wyznaniowa jest bohaterem dzisiejszego tekstu.
Kościół Zielonoświatowy w Rzeczpospolitej
Polskiej jest częścią ogromnego ruchu zwanego „pentekostalizmem”. Słowo
„pentekostalizm” wywodzi się z greki i oznacza Pięćdziesiątnicę czyli święto
Zesłania Ducha Świętego, zwanego popularnie w Polsce Zielonymi Świątkami, stąd
polskie określenie tego ruchu religijnego.
1. "Zesłanie Ducha Świętego", rys. z 1873 r. |
Obecnie jest to jeden z najprężniej
rozwijających się nurtów w światowym chrześcijaństwie. Z roku na rok coraz
więcej wiernych przystępuje do zborów pentekostalnych. W czasach gdy wielkie
gałęzie chrześcijaństwa: katolicyzm, prawosławie i protestantyzm (rozumiany
jako wspólnota wywodząca się z nurtu luterańskiego i reformowanego,
potocznie, choć nieprecyzyjnie zwanego kalwińskim), przeżywają wyraźny kryzys i notują coraz
mniejszą aktywność swych wiernych, ruch zielonoświątkowy cieszy się coraz
większą popularnością. Warto więc poznać ten ciekawy nurt chrześcijański.
Ruch uświęceniowy i początki
pentekostalizmu
Korzeni ruchu zielonoświątkowego należy
szukać w pietyzmie, ruchu religijnym, który rozwinął się w Kościołach
luterańskich w XVII i XVIII w. Jednym z ojców pietyzmu był teolog Philipp Jacob
Spener. Pietyzm był odpowiedzią na pewne skostnienie europejskiego
protestantyzmu i kryzysu teologii ewangelickiej. Pietyści kładli nacisk na
osobistą pobożność, rygorystyczną moralność, rozbudzenie religijności i
działalność charytatywną.
2. Philipp Jacob Spener. |
W nurcie pietystycznym osadzeni byli mocno
tzw. bracia morawscy (herrnhuci), wspólnota religijna wywodząca się z
husytyzmu, która ukształtowała się w Niemczech w XVIII w. Oprócz potrzeby
osobistego nawrócenia, herrnhuci kładli wielki nacisk na chrzest Duchem
Świętym. Z braćmi morawskimi zetknął się bezpośrednio John Wesley, teolog
anglikański i twórca metodyzmu. Mieli oni duży wpływ na Wesleya i w efekcie na
doktrynę Kościoła Metodystycznego, który powstał trochę mimo woli tego duchownego.
Więcej o metodyzmie i jego poznańskiej wspólnocie w tekście: Poznańska parafia Kościoła Ewangelicko-Metodystycznego Wesley głosił potrzebę osobistego nawrócenia poprzedzonego pokutą i tzw.
„drugiego błogosławieństwa”, czyli procesu uświęcenia życia ludzkiego, które
dokonuje się od momentu nawrócenia. Można stwierdzić, że metodyzm miał duży
wpływ na rozwój pentekostalizmu.
3. John Wesley, twórca metodyzmu. |
Bezpośrednio jednak u podstaw ruchu
zielonoświątkowego legł tzw. „ruch uświęceniowy”. Ruch ów powstał w Stanach
Zjednoczonych w połowie XIX. Jego twórcy, m.in.: Asa Mahan, Dwight L. Moody, Charles
G. Finney i Robert P. Smith, rozwijali koncepcje teologiczne Wesleya dotyczące
nawrócenia, które nazwali odrodzeniem i drugiego błogosławieństwa, określając
je jako chrzest Duchem Świętym. W odniesieniu do ruchu zielonoświątkowego,
chrzest Duchem Świętym objawia się jako tzw. „glossolalia”, czyli mówienie
obcymi językami.
Początki penetekostalizmu
Klasyczny ruch zielonoświątkowy liczy
sobie niewiele ponad sto lat i narodził
się w Stanach Zjednoczonych. Historycy pentekostalizmu wymieniają tu dwie daty
i dwa miejsca, w których doszło do wydarzeń, które należy uznać za początek
ruchu zielonoświątkowego. Pierwszym z nich była Topeka w stanie Kansas. 1
stycznia 1901 r. w szkole biblijnej założonej przez byłego pastora metodystów
Charlesa F. Parhama, studenci modlili się o to, aby doświadczyć chrztu Duchem
Świętym. Jedna ze studentek, Agnes Ozman, zaczęła nagle mówić obcy językiem, a
wkrótce inni studenci, w tym sam Parham, również doświadczyli glosolalii.
Dużo większe znaczenie dla części teologów
Kościołów zielonoświątkowych miały wydarzenia w Los Angeles, w starej kaplicy
metodystów przy Azusa Street 312. Kaznodzieją w tej kaplicy był William James
Seymour, który wcześniej pobierał nauki w szkole biblijnej Parhama. W kaplicy
przy Azusa Street doszło nie tylko do glosolalii, ale także do prawdziwego
ożywienia religijnego, zaakcentowanego przez wprowadzenie do liturgii
murzyńskiej muzyki spirituals, a
przed wszystkim do świadectwa samego Seymoura, dla którego Zesłanie Ducha
Świętego znaczyło przede wszystkim pojednanie wszystkich ludzi, niezależnie od
rasy, płci, narodowości, statusu społecznego czy religii. Stamtąd
pentekostalizm rozlał się na całą Amerykę, a wkrótce także na Europę.
4. William J. Seymour. |
W co wierzą zielonoświątkowcy?
Zielonoświątkowcy głoszą idee zjednoczenia
wszystkich chrześcijan, uświęcenia i jedności wszystkich ludzi. Wierzą w rychłe
powtórne nadejście Chrystusa, stąd wzywają do powszechnej ewangelizacji. Dążą
też do całkowitej odnowy Kościoła. Tym, co odróżnia członków Kościoła
Zielonoświątkowego od innych chrześcijan, jest wiara w dary, jakie mają
otrzymywać wierni wspólnot pentekostalnych, czyli: uzdrawiana chorych,
prorokowania i mówienia obcymi językami (glosolalii). Zielonoświątkowcy wierzą,
że po chrzcie Duchem Świętym wierni otrzymują ww. dary. Chrzest z wody, który
decyduje o przynależności do Kościoła, otrzymują wyłącznie osoby dorosłe
świadome tego aktu, po uprzednim złożeniu wyznania wiary i nawróceniu.
5. Kaplica przy Azusa Street 312 w Los Angeles. |
Chrzest Duchem Świętym stanowi najbardziej
doniosły akt w życiu zielonoświątkowców. Chrzest
Duchem Świętym jest wyzwoleniem Ducha Świętego w wierzących, wzmocnieniem i
udzieleniem duchowych darów łaski, charyzmatów, ku budowaniu Ciała
Chrystusowego – Kościoła, dla skutecznej służby i świadectwa. Znakiem chrztu
Duchem Świętym jest przemienione życie, duchowe dary łaski Bożej, w tym
natchnione przez Ducha Świętego, mówienie innymi językami (glosolalia). Święto
Zesłania Ducha Świętego (Zielone Świątki) są najważniejszym świętem dla
członków wspólnoty zielonoświątkowej. Wtedy to, w dniu Pięćdziesiątnicy, na
Apostołów zebranych w wieczerniku zstąpił Duch Święty. Apostołowie zaczęli
przemawiać różnymi językami i otrzymali charyzmaty, jak zostało to opisane w
„Dziejach Apostolskich”: Kiedy nadszedł
wreszcie dzień Pięćdziesiątnicy, znajdowali się wszyscy razem na tym samym
miejscu. Nagle dał się słyszeć z nieba szum, jakby uderzenie gwałtownego wiatru
i napełnił cały dom, w którym przebywali. Ukazały się im też języki jakby z
ognia, które się rozdzieliły i na każdym z nich spoczął jeden. I wszyscy zostali
napełnieni Duchem Świętym i zaczęli mówić obcymi językami, tak jak im Duch
pozwalał mówić. (Dz. Ap. 2,1-4). Zielonoświątkowcy wierzą, że to, co stało
się wtedy w dniu Pięćdziesiątnicy, może stać się udziałem wszystkich wiernych,
oczywiście dopiero po nawróceniu.
6. "Zesłanie Duch Świętego", obraz Duccio di Buoninsegna (pocz. XIV w.). |
Kościół Zielonoświątkowy, jak wszystkie
Kościoły z wielkiej rodziny wspólnot wywodzących się reformacji, uznaje Biblię
za jedyne, nieomylne i wystarczające źródło prawd wiary. Zielonoświątkowcy
odrzucają kult świętych, relikwii, obrazów i Matki Bożej. Uznają Maryję
za kobietę wyjątkową, wybraną przez Boga na matkę Jego Syna i osobę godną
naśladowania, ale odmawiają Jej czci, która należy się jedynie Bogu. Chrystus
zaś jest głową Kościoła i jedynym pośrednikiem pomiędzy Bogiem a człowiekiem.
Zielonoświątkowcy uznają dwa sakramenty:
Chrzest i Wieczerzę Pańską, które nazywają Ustanowieniem Chrystusowym.
Wieczerza Pańska, czyli odpowiednik katolickiej Komunii Świętej, przyjmuje się
pod dwiema postaciami: chleba i wina. Chleb
jest „społecznością ciała Chrystusowego”, kielich jest „społecznością krwi
Chrystusowej”. Obecność Chrystusa w Wieczerzy Pańskiej jest rzeczywista, ale
duchowa, nie materialna.
W kwestii małżeństwa zielonoświątkowcy
mówią wprost: Małżeństwo zostało
ustanowione przez Boga w akcie stworzenia. Może być ono zawarte tylko między
jednym mężczyzną i jedną kobietą. Zabrania się małżeństwa pomiędzy
najbliższymi krewnymi. Ściśle przestrzega się także zasady nierozerwalności
małżeństwa.
Ustrój Kościoła Zielonoświątkowego jest
kongregacyjny, tzn. podstawą organizacyjną Kościoła jest niezależny zbór,
gromadzący lokalną wspólnotę wiernych. Na czele zboru stoi pastor i Rada
Starszych. Najwyższą władzą Kościoła Zielonoświątkowego jest Synod, który
zbiera się co cztery lata. Synod wybiera Prezbitera Naczelnego Kościoła oraz
powołuje członków Rady Naczelnej. Polska podzielona jest na siedem okręgów
kościelnych, a czele których stoją prezbiterzy okręgowi. Pozycję prawną
Kościoła Zielonoświątkowego w Polsce reguluje Ustawa z dnia 20 lutego 1997 o stosunku Państwa do Kościoła
Zielonoświątkowego w Rzeczypospolitej Polskiej.
7. Okręgi Kościoła Zielonoświątkowego w RP. |
Zielonoświątkowcy w Polsce
Idee zielonoświątkowe pojawiły się
najwcześniej na obecnych ziemiach polskich, wchodzących wówczas w skład
Cesarstwa Niemieckiego. Początkowo jednak ruch ten rozwijał się wśród
niemieckich adeptów ruchów neopietystycznych. W 1909 r. powstały pierwsze zbory
pentekostalne w Niemczech. Pierwsi polscy adepci ruchu zielonoświątkowego
zaczęli działać w organizacji zwanej Społecznością Chrześcijańską. Był to ruch
o charakterze neopietystycznym w łonie czeskiego luteranizmu na Śląsku
Cieszyńskim. Pierwszą organizacją o charakterze czysto zielonoświątkowym był
Związek Stanowczych Chrześcijan, zarejestrowany w Cieszynie w 1910 r. Po
odzyskaniu niepodległości przez Polskę w 1918 r., Związek działał dalej na
terytorium Polski i wśród polonii w Czechosłowacji. Przed 1939 r. Związek
liczył ok. 2000 członków w II RP.
Drugim nurtem w polskim ruchu
zielonoświątkowym byli Chrześcijanie Wiary Ewangelicznej. Związek ten liczył w
międzywojennej Rzeczypospolitej ok. 20 tys. wiernych, skupionych w ok. 500
zborach i placówkach kościelnych. W 1947 r. kościoły zielonoświątkowe w Polsce
Ludowej zostały zmuszone do połączenia się w jeden twór o nazwie Zjednoczony
Kościół Ewangeliczny. Chrześcijanie Wiary Ewangelicznej przyłączyli się do ZKE
w 1953 r. W okresie stalinowskim, zielonoświątkowcy, jak większość Kościołów w
PRL, padli ofiarami represji.
8. Logo ZKE. |
Zjednoczony Kościół Ewangeliczny przetrwał
do 22 maja 1987 r, kiedy to podczas XII synodu ZKE, podjęto decyzję o jego
rozwiązaniu. 1 lutego 1988 r. Urząd do spraw Wyznań zatwierdził tę decyzję oraz
zarejestrował samodzielny Kościół Zielonoświątkowy w Polsce. Obecnie Kościół
ten liczy ok. 20 tys. wiernych skupionych w ok. 200 zborach, jednak nie
wszystkie wspólnoty zielonoświątkowe znalazły się w jednym Kościele. Część z
nich utworzyło niezależne związki.
Historia poznańskiego zboru Kościoła
Zielonoświątkowego
Być może pierwsi zielonoświątkowcy
znaleźli się w Poznaniu już w okresie międzywojennym lub nawet jeszcze przed I
wojną światową. Nie tworzyli oni jednak odrębnej organizacji religijnej,
prawdopodobnie więc stanowili część poznańskiej społeczności ewangelickiej.
Niewiele jednak da się o nich powiedzieć.
9. Poznański zbór Kościoła Zielonoświątkowego przy ul. Grunwaldzkiej 55. |
Po II wojnie światowej działał tu
Zjednoczony Kościół Ewangeliczny. Niezależnie od niego, w latach
siedemdziesiątych powstały tu dwa zbory wywodzące się z nurtu pobożności
zielonoświątkowej: Zbór Ewangeliczny, którego siedziba znalazła się przy ulicy
Ostrobramskiej 28 i Zbór Zielonoświątkowy przy ul. Bydgoskiej 4. Po rozwiązaniu
Zjednoczonego Kościoła Ewangelicznego w 1987 r., zbór przy ul. Bydgoskiej 4
wszedł w skład Kościoła Zielonoświątkowego w Polsce. Wkrótce liczba jego
wiernych tak urosła, że trzeba było wynajmować dodatkowe sale na nabożeństwa. W
1992 r. poznański zbór Kościoła Zielonoświątkowego otrzymał od miasta
pomieszczenia przy ul. Grunwaldzkiej 55, które użytkuje do tej pory. Od 1991 r.
na czele poznańskiego zbory stoi pastor Piotr Wisełka.
10. Poznański zbór Kościoła Zielonoświątkowego przy ul. Grunwaldzkiej 55. |
Poznański zbór Kościoła Zielonoświątkowego
prowadzi szereg działań duszpasterskich, jak zajęcia dla dzieci i młodzieży i
uczestniczy w ruchu ekumenicznym w ramach Poznańskiej Grupy Ekumenicznej.
Duchowni z tutejszego zboru spotykają się także z więźniami z Zakładu Karnego
we Wronkach i Aresztu Śledczego z Poznania.
Mam nadzieję, że choć trochę przybliżyłem
Czytelnikom historię i doktrynę Kościoła Zielonoświątkowego. Warto wiedzieć, że
zielonoświątkowcy obecni są w Poznaniu od kilkudziesięciu lat, ale także dobrze
jest wiedzieć w co wierzą, bo dzięki temu łatwiej będzie poznać siebie
nawzajem, bo bez czego ekumenizm będzie tylko pustym słowem.
Pragnę serdecznie podziękować Pastorowi
Piotrowi Wisełce za przeczytanie tekstu przed publikacją.
Źródło:
A. Beling, Historia ruchu zielonoświątkowego w Polsce, Gdańsk 1999, http://www.swch.pl/historia/zielonoswiatkowcy.pdf
[dostęp. 20.05.2018].
M. Libiszowska-Żółtkowska, Kościoły i związki wyznaniowe w Polsce. Mały
słownik, Warszawa 2001.
Z. Pasek, Ruch zielonoświątkowy. Próba monografii, Kraków 1992.
www. http://poznan.kz.pl/
www. http://kz.pl/kzw/
Źródło
fotografii:
1. See page for author [Public domain], via Wikimedia Commons
2. https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Philipp_Jacob_Spener.jpg
3. [Public domain], via Wikimedia Commons
4. See page for author [Public domain], via Wikimedia Commons
5. https://commons.wikimedia.org/wiki/File:AFM_on_azusa_street.jpg
6. [Public domain], via Wikimedia Commons
7. By 7puritan [Public domain], from Wikimedia Commons
8. See page for author [Public domain], via Wikimedia Commons
9. Autor
10. Autor
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz