B
|
yła jedną z najsłynniejszych i
najpiękniejszych aktorek Hollywood. Grała też na Broadwayu i występowała na
deskach wielu teatrów. Długo można wymieniać jej najlepsze role i nazwiska aktorów,
którzy jej partnerowali. Lilli Peiser, lepiej znana jako Lilli Palmer, urodziła
się w Poznaniu i do czwartego roku życia mieszkała w tym mieście.
Przyszła
gwiazda Hollywood przyszła na świat 24 maja 1914 roku w Poznaniu w rodzinie
zasymilowanych Żydów, uważających się raczej za Niemców wyznania mojżeszowego.
Rodzice Lilli nie byli zbyt religijni i nie przestrzegali żydowskich tradycji.
Matka przyszłej aktorki – Rose Lissmann była aktorką, a jej ojciec – Alfred
Peiser, wziętym i szanowanym lekarzem, pełniącym funkcję naczelnego lekarza
szpitala żydowskiego.
Wkrótce po ślubie, matka Lilli zrezygnowała z dobrze zapowiadającej się kariery aktorskiej i poświęciła wyłącznie rodzinie. Mieszkania państwa Peiser mieściło się przy ówczesnej ulicy Kościoła Świętego Pawła (ob. ul. Fredry). Lilli miała jeszcze dwie siostry: Irenę i Hildę. Po zakończeniu I wojny światowej, państwo Peiser, podobnie jak większość tutejszych Niemców i Żydów, wyjechali z Poznania i przenieśli do Berlina.
Wkrótce po ślubie, matka Lilli zrezygnowała z dobrze zapowiadającej się kariery aktorskiej i poświęciła wyłącznie rodzinie. Mieszkania państwa Peiser mieściło się przy ówczesnej ulicy Kościoła Świętego Pawła (ob. ul. Fredry). Lilli miała jeszcze dwie siostry: Irenę i Hildę. Po zakończeniu I wojny światowej, państwo Peiser, podobnie jak większość tutejszych Niemców i Żydów, wyjechali z Poznania i przenieśli do Berlina.
Lilli Palmer, źródło: Wikimedia. |
Lilli
nigdy nie zastanawiała się nad swoim żydowskim pochodzeniem. Jak już
wspomniałem, rodzina nie była zbyt religijna, a święta żydowskie obchodzono
wyłącznie w domu dziadków. W swoich wspomnieniach przyszła przyznawała, że nie
lubiła tych świąt, siebie zaś uważała przede wszystkim za Niemkę. Nauczyciele
wcześnie zauważyli pasję z jaką mała Lilli podchodzi do aktorstwa i chętnie
angażowali ją do szkolnych przedstawień. Z największą przyjemnością występowała
też w różnorodnych akademiach, koncertach i podczas powitania oficjalnych
gości. Zawsze dostawała główne role, z wyjątkiem jasełek. Lilli koniecznie
chciała grać Marię Pannę, ale nauczyciele odmawiali, tłumacząc, że tylko
chrześcijanki mogą zagrać tę rolę. Dziewczyna nie rozumiała tego i postanowiła
zostać chrześcijanką. Ojciec nie próbował jej tego wyperswadować, ale nalegał,
aby odłożyła decyzję do czasu, aż stanie
się pełnoletnia.
Lilli Palmer, źródło: Wikimedia. |
Z
roku na rok Lilli coraz bardziej marzyła o zawodzie aktorki. Uczyła się na
pamięć utworów poetyckich i ról teatralnych. Namiętnie chodziła też do kina.
Uwielbiała zwłaszcza filmy z Gary Cooperem. Po seansach mówiła koleżankom: Zobaczycie, jeszcze zagram u jego boku.
Kiedy skończyła 16 lat podjęła decyzję – rzuca szkołę i rozpoczyna naukę w
dwuletnim studium aktorskim. Ojciec zdecydowanie sprzeciwił się tym planom.
Lilli powinna najpierw zdać maturę, a później może realizować swe marzenia,
zresztą miał on swoje plany co do córki. W skrytości ducha liczył na to, że
Lilli pójdzie w jego ślady i zostanie lekarzem. Celowo zabierał ją ze sobą do
szpitala, ale nic z tego nie wyszło. W końcu ojciec i córka zawarli kompromis –
Lilli zobowiązała się nie rzucać szkoły, ale jednocześnie postanowiła rozpocząć
naukę w studium teatralnym. Przedpołudniem będzie chodzić na lekcje do szkoły,
a wieczorami na zajęcia do studium teatralnego. Trzeba przyznać, że była to
bardzo odważna decyzja jak na szesnastolatkę. Wymagało to wielkiej pracowitości,
ogromnej samodyscypliny i gigantycznej systematyczności. Ale Lilli gotowa była
na wiele, byle tylko zrealizować swe marzenia. Dwa lata później w 1932 roku,
Lilli zdała maturę i egzamin dyplomowy, kończący studium teatralne. Od razu
dostała angaż w Teatrze Krajowym w Darmstadt.
Role,
które otrzymywała w Darmstadt nie zaspakajały jej ambicji. Przypadkiem udało
się jej dostać zastępstwo w teatrze we Frankfurcie, gdzie zdecydowanie lepiej,
niż w Darmstadt, wykorzystywano talent i ogromny potencjał młodej aktorki.
Nadszedł jednak rok 1933 – dojście Hitlera do władzy. Wielu Żydów wyjeżdżało z
Niemiec, obawiając się o swoje życie. Nowy rząd wydał rozporządzenie na mocy
którego, na deskach niemieckich teatrów występować mogą jedynie aktorzy
pochodzenia aryjskiego. Oba teatry – w Darmstadt i Frankfurcie, zmuszone były
zerwać umowy z Lilli. Początkując aktorka zdecydowała się na wyjazd do Paryża. Mieszkała tam już
jej starsza siostra – Irena.
Paryż
nie okazał się dla Lilli ziemią obiecaną. Nikt nie chciał jej zatrudnić, więc
siostry postanowiły występować w nocnych klubach. Pewnego wieczoru
zainteresował się Lilli francuski przedstawiciel Walta Disneya, który polecił
ją następnie przedstawicielstwu wytwórni United Artist. Tam zaproponowano jej
wyjazd do Londynu i pracę na planie filmowym. Pierwszą rolę otrzymała w filmie Zbrodnia bez ograniczeń. Tak rozpoczęła się jej przygoda z filmem. Wkrótce
Lilli związała się z wytwórnią Gaumont British, która obsadzała się w kolejnych
rolach. Grała m.in. w Alfreda Hitchcocka, występując jednocześnie na deskach
teatrów. Dobra passa skończyła się jednak wraz z wybuchem II wojny światowej.
Rex Harrison, źródło: Wikimedia. |
Podczas
wojny, większość teatrów w Anglii
zamknięto, a wytwórnia Gaumont British zerwała umowę z Lilly. Dziewczyna
starała się chwytać jakiejkolwiek pracy, tym bardziej, że wcześniej sprowadziła
do Wielkiej Brytanii matkę. Podczas kolacji po jednym z przedstawień, poznała
swojego przyszłego męża, znakomitego aktora Rexa Harrisona. Pobrali się w 1943
roku, a rok później urodził się ich syn – Carey. Lilli i Rex zagrali w swym
pierwszym wspólnym filmie The Rake’s Progress w 1945 roku. Film przyniósł
ogromy sukces i propozycję przyjazdu do Ameryki. Małżonkom nie w smak był
wyjazd z Anglii, ale pokusa zagrania w Hollywood okazała się silniejsza i
wkrótce przenieśli się oni za ocean.
Sir
Rex Harrison (1908 – 1990), znany jest z wielu wybitnych kreacji. Wystarczy
wspomnieć tylko kilka najsłynniejszych, które przyniosły mu rozgłos i
wyróżnienia. W 1963 roku zagrał Juliusza Cezara w słynnej superprodukcji Kleopatra z Elizabeth Taylor (Kleopatra) i Richardem Burtonem (Marek
Antoniusz). Rola w tym filmie przyniosła mu nominację do Oskara. Rok później
wystąpił u boku boskiej Audrey Hepburn w musicalu My Fair Lady, gdzie zagrał
profesora Henry’ego Higginsa. Za tę rolę otrzymał Oscara dla najlepszego
aktora. W 1965 roku zagrał papieża Juliusza II w Udręce i Ekstazie, będącej
ekranizacją powieści Irvinga Stone’a o życiu Michała Anioła. Wielkiego
renesansowego rzeźbiarza zagrał Charlton Heston. W bardziej znanych ról
Harrisona należałoby jeszcze wymienić Doktora Dolittle z 1967 roku.
Lilli i Rex, źródło: Wikimedia. |
Wróćmy jednak do naszej bohaterki. Od
razu po przyjeździe do Ameryki, wytwórnia Warner Brothers zaprosiła Lilli do
zagrania w filmie Cloak and Dagger (polski tytuł: W tajnej misji - 1946), w której to produkcji miał wystąpić obok
niej obiekt młodzieńczych westchnień Lilli – Gary Cooper. Film co prawda nie
zrobił furory, a recenzje były raczej chłodne, ale dla Lilli to było nieważne.
Spełniło się bowiem jej dziecięce marzenie – zagrała u boku Gary’ego Coopera.
L. Palmer i G. Cooper w filmie Cloak and Dagger, źródło: www.doctormarco.com |
Kolejny film, w którym zagrała Body and Soul (polski tytuł: Ostatnia runda - 1947) okazał się sukcesem kasowym i
wszedł do klasyki kina amerykańskiego, a Lilli stała się gwiazdą filmową.
Niestety, sukces w życiu zawodowym zgrał się z tragedią w życiu osobistym. Rex
wdał się w romans z piękną, choć drugorzędną aktorką Carole Landis, która popełniła samobójstwo. Nagonka
medialna spowodowała, że małżonkowie wyjechali z Hollywood i przenieśli się do
Nowego Jorku.
Plakat z filmu Body and Soul (1947), źródło: Wikimedia. |
Oboje
zaczęli występować na Broadwayu, odnosząc
niebywałe sukcesy. Lilli zaproponowano rolę Kleopatry w sztuce George’a
Bernarda Shaw Cezar i Kleopatra. Ponieważ autor sztuki jeszcze żył, wypadało
zapytać go o zgodę na przyjęcie roli i poprosić o swoiste „błogosławieństwo”.
Lilli udała się więc do sędziwego pisarza, liczącego już wówczas 92 lata. Shaw,
mimo podeszłego wieku, nie stracił poczucia humoru, a jedną z rzeczy, która go
irytowała, to zbyt niskie gaże wypłacane aktorom grającym w jego sztukach.
Kiedy dowiedział się, ile obiecano zapłacić Lilli, wpadł w szał i krzyknął: Nie pozwalam na to! Słyszy pani! Moje sztuki
nie po to zostały napisane, żeby aktorzy musieli ponosić ofiary, aby można je
było wystawić. Moje sztuki nie są żadną artystyczną ekstrawagancją. Są
komercyjnymi przedsięwzięciami! Natychmiast cofnę moje pozwolenie, jeśli mi
pani nie będzie mogła wykazać, że zażądała takiej samej sumy, jaką otrzymuję za
wystąpienie w jakimś głupkowatym kawałku na Broadwayu. Sztuka wypadła
znakomicie, a Lilli zyskała uznanie krytyków.
Rex
i Lilli wystąpili razem w znakomitym filmie The Four Poster z 1952 roku. Małżonkowie byli zgraną parą, ale raczej na scenie, niż w
życiu. Poza pracą i synem Carey’em, niewiele ich łączyło. Rex często wdawał się
w romanse, a tolerancyjna do tej pory Lilli, w końcu powiedziała: „Dość!”. W
1957 roku małżeństwo Lilli Palmer i Rexa
Harrisona, zakończyło się rozwodem. Nie bez wpływu na rozwód był fakt, że jakiś
czas wcześniej Lilli poznała przystojnego argentyńskiego aktora, pisarza i
producenta telewizyjnego – Carlosa Thompsona (właściwie: Juan Carlos
Mundin-Schaffter - 1923- 1990). Jako ciekawostkę warto wspomnieć, że Lilli była
drugą żoną Rexa Harrisona, a po niej stawał on na ślubnym kobiercu jeszcze
cztery razy.
Thompson
jako aktor, nie zapisał się właściwie w historii kina. Zagrał w kilku filmach,
ale nie odniósł sukcesów w służbie X Muzy.
Co jednak ważne i ciekawe (zwłaszcza dla Polaków), Thompson w 1968 roku wydał
książkę pt. Zbrodnia Churchilla?, poświęcona tragicznej śmierci premiera
Rządu Rzeczpospolitej na Uchodźstwie, gen. Władysława Sikorskiego w 1943 roku.
Książka powstała na zamówienie rodziny Churchilla i miała na celu odparcie
zarzutów o udział Churchilla w domniemanym zamachu na Sikorskiego. Tezę o
współodpowiedzialności premiera Wielkiej Brytanii za wypadek na Gibraltarze postawili
wcześniej, m. in.: David Irving w książce Wypadek. Śmierć generała
Sikorskiego (1967) i zachodnioniemiecki dramatopisarz Rolf Hochhuth w sztuce Żołnierze
(1968). Tyle o Thompsonie.
Jeszcze
w 1954 roku Lilli z mieszanymi uczuciami wyjechała do swej dawnej ojczyzny –
Niemiec. Została tam bardzo gorąco powitana i zagrała w filmie Fajerwerk.
Film odniósł sukces, a później wystąpiła jeszcze w kilku innych,
zachodnioniemieckich produkcjach, jak m. in.: Szatan zazdrości (1956), Anastasia
(1956), Wie ein Sturmwind (1957) i Dziewczęta w mundurkach (razem z Romy
Schneider – 1958) i jeszcze kilku innych filmach i serialach. Na czas kręcenia
tych produkcji, przeniosła się wraz z Thompsonem do Monachium, choć formalnie
trwało jeszcze małżeństwo z Harrisonem.
Apogeum
pracy aktorskiej Lilli Palmer i jej triumfów na scenie, przypadł na drugą
połowę lat pięćdziesiątych, lata sześćdziesiąte i pierwszą połowę lat
siedemdziesiątych. Za rolę Kathryn Ward w komedii But Not for Me z 1959 roku,
otrzymała nominację do Złotego Globu, a partnerował jej w tym filmie sam Clark
Gable (pamiętny Rhett Butler z Przeminęło z wiatrem).
Plakat z filmu But Not for Me (1959), źródło: Wikimedia. |
Co roku grywała w kilku
filmach lub serialach, nie mówiąc już o występach w przedstawieniach
teatralnych, choć nie zawsze była obsadzania w głównych rolach. Grywała u boku
największych gwiazd Hollywood. W 1960 roku zagrała włoską zakonnicę, która wraz ze innymi siostrami zakonnymi, ratuje dzieci włoskich Żydów. Film nosił tytuł Conspiracy of Hearts, a wyreżyserował go Ralph Thomas.
Plakat z filmu Conspiracy of Hearts, źródło: Wikimedia. |
W 1965 roku otrzymała mniejszą rolę w filmie Operacja Kusza w reżyserii Michaela Andersona, gdzie miała okazję zagrać
razem z Sofią Loren. W tym samym roku wielbiciele mogli ją zobaczyć w Miłosnych
Przygodach Moll Flanders, ekranizacji powieści Daniela Defoe w reżyserii
Terence’a Young’a.
Wielkim
sukcesem okazał się film Dziennik Anny Frank z 1967, w którym Lilli zagrała
jedną z głównych ról – Edith Frank. Lilli okazała się aktorką wszechstronną,
która potrafiła zagrać zarówno w dramatach, komediach, filmach sensacyjnych i
obyczajowych. Zaczynała jednak karierę grając w teatrze i nie przestała być
aktorką teatralną. Nic więc dziwnego, że kiedy w 1968 roku nakręcono filmową
ekranizację klasycznego dramatu Król Edyp Sofoklesa, Lilli zagrała w nim rolę
Jokasty. Oprócz niej w tym filmie wystąpił też Donald Sutherland, Orson Welles
i Christopher Plummer. W 1971 roku zagrała drugoplanową postać pani Charron w
filmie Zabójstwo przy Rue Morgue w reżyserii Gordona Hessler. Rok 1978
przyniósł Lilli kolejny wielki sukces, który odniosła rolą w filmie Chłopcy z Brazylii.
W produkcji tej wystąpili też m.in.: Gregory Peck i Laurence Olivier. Ostatnim
filmem pełnometrażowym, w którym wystąpiła Lilli, była ekranizacja sensacyjnej
powieści Roberta Ludluma Pakt Holcrofta z 1985 roku, w którym wystąpiła u
boku samego Michaela Caine’a. Natomiast ostatnią produkcją, w której wystąpiła Lilli
Palmer, był serial biograficzny Piotr Wielki, zrealizowany przez telewizję
NBC, gdzie zagrała Natalię Naryszkinę, matkę cara Piotra. Serial wszedł na
ekrany w roku śmierci Lilli Palmer w 1986 roku. Nie wymieniłem tu oczywiście
wszystkich ról teatralnych i filmowych Lilli, bo nie miałoby to sensu.
Wystąpiła w tak wielu rolach, że gdybym chciał wymieniać jej wszystkie kreacje,
artykuł ten były prawie dwukrotnie dłuższy.
Lilli
Palmer zmarła na raka 27 stycznia 1986
roku w Los Angeles. Pochowano ją na cmentarzu Forest Lawn w Glendale
(Kalifornia). Choć nigdy nie zdobyła Oskara, to na trwałe weszła do historii
światowego kina. Dzięki ciężkiej pracy i pasji zrealizowała marzenie swojego
dzieciństwa i została znakomitą aktorką. Pamiętajmy, że Lilli Palmer urodziła
się w Poznaniu.
Źródło:
K. Kolska, Lilli Palmer, w: Poznańscy Żydzi II, „Kronika Miasta Poznania”, nr 1, 2009.
http://evilstylequeen.blogspot.com/2008/01/lilli-palmer-1914-1986.html [dostęp:
12.12.2013].
http://jwa.org/encyclopedia/article/palmer-lilli [dostęp:
11.12.2013].
http://www.thebiographychannel.co.uk/biographies/lilli-palmer.html [dostęp:
13.12.2013].
http://articles.latimes.com/1986-01-29/local/me-1178_1_film-producer [dostęp:
13.12.2013].
No proszę! Nie mieliśmy pojęcia o takiej postaci rodem, de facto z Polski! I do tego z Poznania! Jak wiele tajemnic jeszcze skrywacie Poznaniacy? :D
OdpowiedzUsuńPozdrawiamy ciepło ;)
Sądzę, że Lemkowyna kryje w sobie nie mniej tajemnic :) Liczę, że większość z czasem odkryjecie :) Pozdrawiam równie ciepło!
OdpowiedzUsuń