J
|
uż
od 46 lat wąskotorowa Kolejka Parkowa Maltanka stanowi jedną z największych
atrakcji Poznania. Od kwietnia do września przewozi setki pasażerów, wybierających
się na spacer w okolice jeziora Maltańskiego i Nowego Zoo, zapewniając frajdę
zarówno dzieciom, jak i ich rodzicom.
Poznańska Kolejka Dziecięca Maltanka,
obecnie zwana Kolejką Parkową Maltanka, to jedna z trzech kolejek parkowych w
Polsce i jedna z dwóch jeżdżąca na torze o prześwicie 600 mm. Od 1972 r. można
nią podróżować w rejonie Malty, Nowego ZOO i terenów Białej Góry, ale wcześniej
stanowiła atrakcję Łęgów Dębińskich, gdzie, w latach 1956 – 1970, istniała
Harcerska Kolej Dziecięca, poprzednik „Maltanki”.
1. Jeden ze składów Kolejki Parkowej Maltanka. |
Harcerska
Kolej Dziecięca
Na dawnych terenach ogródków rozrywkowych
w rejonie Drogi Dębińskiej, zbudowano Poznańską Kolejkę Dziecięcą, mającą być
częścią ogromnego kompleksu rozrywkowego, który planowano zbudować w tym
miejscu. Kompleksu nie udało się zbudować, ale kolejka powstała. Jej uroczyste
otwarcie nastąpiło 22 lipca 1956 r. Trasa kolejki liczyła 2,5 km (wg innych
źródeł 1,5 km). Przebiegała wzdłuż Drogi Dębińskiej, pomiędzy Ogrodem
Jordanowskim a Łęgami Dębińskimi. W październiku 1957 r. kolejkę oddano pod
opiekę harcerzom z Chorągwi Wielkopolskiej i od tamtego czasu nazywano ją
Harcerską Koleją Dziecięcą. Wagony wyprodukowano w dawnych zakładach
Cegielskiego (wówczas ZISPO, czyli Zakładach im. Stalina), a lokomotywy w
Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego. Kolejka poruszała się z maksymalną
prędkością 10 km/h, a podróż w obydwie strony trwała od 30 do 45 minut.
Regularne kursy trwały do 1965 r., a później
kolejka kursowała okazjonalnie. Ostatni kurs HKD odbył się w 1970 r. Projekt
budowy parku rozrywki na Łęgach ostatecznie przeszedł do historii. Zaplanowano
za to budowę trasy Hetmańskiej, której przebieg kolidował z torowiskiem HKD.
Postanowiono wówczas przenieść kolejkę nad Maltę, gdzie miała stać się elementem
planowanego parku Tysiąclecia.
2. Lokomotywa "Borsig" z 1925 r. |
Kolejką
do Zoo
Pod koniec lat sześćdziesiątych XX wieku,
nad jeziorem Maltańskim założono ogromny Park Tysiąclecia, a na Białej Górze
nowy ogród zoologiczny. Mieszkańcy Poznania otrzymali więc nowe, atrakcyjne
miejsca spacerowe. Teren był duży, więc pojawił się problem zapewnienia dojazdu
chętnych do tych miejsc. Ktoś wpadł na pomysł, aby przenieść nad Maltę kolejkę
z Dębca. Pomysł został podchwycony przez grupkę entuzjastów, którzy założyli
Społeczny Komitet Budowy Kolejki Dziecięcej w Parku Tysiąclecia w Poznaniu. Na
jego czele stanął naczelny dyrektor Okręgu Kolei Państwowych w Poznaniu, inż.
Edmund Rejek. Projekt budowy kolejki zatwierdziło Prezydium Miejskiej Rady
Narodowej uchwałą z 19 marca 1971 r. Głównym projektantem kolejki został Edmund
Szott.
3. Lokomotywa Wls40-1225. |
Trasę przebiegu kolejki wytyczono tak, aby
maksymalnie chronić drzewostan. Jej długość wyniosła 3550 m, a stacje końcowe
wykonano jako pętle. Zarówno lokomotywa jak i wagoniki pochodziły ze starej
kolejki dębińskiej, ale jednocześnie ZNTK dostarczyły drugą lokomotywę typu WLs50,
zbliżoną do dotychczasowej, ale o większej mocy. W zakładach Cegielskiego
wyprodukowano trzy nowe wagoniki. W sumie, kolejka maltańska dysponowała dwoma
składami po cztery wagony każdy.
4. Maltanka na trasie. |
Torowisko kolejki zbudowały w czynie
społecznym cztery plutony wojska, kierowane przez specjalistów od tego typu
prac. Uroczyste oddanie trasy nastąpiło 21 lipca 1972 r. Administrowanie nią
powierzono Miejskiemu Przedsiębiorstwu Komunikacyjnemu. Pozostało tylko nadać
nazwę czterem przystankom trasy. Tu pomogli sami poznaniacy. W popularnej w
mieście gazecie „Ekspresie Poznańskim”, ogłoszono plebiscyt na nazwy stacji.
Dwie początkowe (lub końcowe) stacje, w zależności od punktu widzenia, nazwano
„Maltanka” i „Zwierzyniec”, dwie pozostałe to: „Ptyś” i „Balbinka”.
5. Stacja Maltanka. |
Nazwy dwóch
ostatnich stacji zapewne większości Czytelnikom nic nie powiedzą. Nawiązują
bowiem do popularnej w owym czasie wieczorynki o przygodach kurczaka Ptysia i
gąski Balbinki. Sama nazwa kolejki maltańskiej też nie była oczywista.
Początkowo nazywano ją „Kolejką Dziecięcą Maltanka” lub „MPK Kolejka
Dziecięca”. Dopiero w 2002 r. uzyskała ona obowiązującą do dziś nazwę „Kolej
Parkowa Maltanka”.
6. Stacja Zwierzyniec. |
Od samego początku kolejka wzbudzała spore
zainteresowanie poznaniaków. W pierwszym sezonie swej działalności przewiozła
65 tys. pasażerów, a w rekordowym 1987 r., aż 209 tys. Na przełomie stuleci jej
popularność nieco spadła. Przewiozła wówczas ok. 80 tys. osób w sezonie.
Obecnie, od kwietnia do września, czyli w sezonie kursowania kolejki, przewozi ona
od 140 do 170 tys. osób.
7. Stacja Balbinka. |
W 1990 r. w związku z przygotowaniem do Mistrzostw
Świata w Kajakarstwie, zmieniono nieco trasę kolejki. Przełożono bardziej na
północ to torowisko, które biegło wzdłuż brzegu jeziora. Przesunięto też na
zachód przystanek Balbinka i zbudowano przy nim mijankę, zabezpieczoną
sygnalizacją świetlną. W 1975 r. rozbudowano też infrastrukturę kolejki.
8. Stacja Ptyś. |
Do tej
pory za budynki stacyjne służyły kioski gazetowe, które zastąpiono pawilonami
ze szkła i stali. W 1998 r. oddano do użytku nowy „dworzec” Maltanka, którą
zbudowano na wzór dawnych zabudowań kolejowych. Szachulcowy budynek stacji to
jedno z najbardziej charakterystycznych budynków nad Maltą. Znajdują się tam
kasy, pomieszczenia dyżurnego ruchu, pokoik kierownika, a przede wszystkim
restauracja.
9. Budynek stacji Maltanka. |
Maltanką
kolejką muzealną?
W okresie od zakończenia II wojny światowej,
z polskiego krajobrazu zaczęły znikać kolejki wąskotorowe. Wraz z rozwojem
technik transportowych, stare kolejki wąskotorowe przechodziły do historii.
Torowiska rozbierano, a tabor oddawano na złom. Gdzieniegdzie stare lokomotywy
ustawiano na placach zabaw lub w parkach rozrywek, aby służyły jako duże
zabawki. Pod koniec lat osiemdziesiątych XX w., Maciej Matuszewski z
Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych wpadł na pomysł, aby przekształcić
Maltankę w kolejkę muzealną. Zamierzano sprowadzać do Poznania lokomotywy,
wagony, drezyny i inne jednostki taborowe z likwidowanych kolej wąskotorowych.
Tu chciano je remontować i, w miarę możliwości, włączyć do składu Maltanki.
Warto zauważyć, że wiele pojazdów pochodziło z okresu międzywojennego, a nawet
pamiętało I wojnę światową.
10. Maltanka na trasie. |
Pomysł spotkał się z odzewem w całym
kraju. Udało się pozyskać m.in. dwa parowozy pochodzące z lat dwudziestych,
wyprodukowane w firmie A. Borsig. Wcześniej stanowiły one element kolejki
przemysłowej w Zakałach Azotowych w Chorzowie. W związku z likwidacją
Jarocińskiej Kolei Dojazdowej, PKP przekazało klubowi cześć taboru, w tym:
wagony towarowe, pług śnieżny, drezynę motorową, wagon osobowy. Prawdziwy
rarytasem był jednak wagon motorowy MBxc1-41, wyprodukowany w 1931 r. Poznańskie
Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego nr 2 przekazało dwie lokomotywy
Wls40, które swego czasu pracowały przy budowie ratajskich osiedli. Klub
pozyskał z Gołuchowa tabor po dawnej Kolei Leśnej w Lipie.
11. Lokomotywa Tx26-423. |
W sumie klub pozyskał 32 jednostki
taborowe, takie jak: wagony, lokomotywy spalinowe, drezyny, itp. Większość
pojazdów przechowywano na terenie dawnej firmy Instal przy ul. Wileńskiej. Tam
też uruchomiono niewielki warsztat. Niestety, część pojazdów była w dość
kiepskim stanie. Ich remont wymagał znacznych nakładów finansowych. Członkowie
klubu zamierzali część z pojazdów wprowadzić do eksploatacji na Maltance, a to
wymagało pracy i pieniędzy. Rozpoczęto więc poszukiwanie sponsorów, co na początku
lat dziewięćdziesiątych XX w., nie było łatwe.
12. Lokomotywa Wls40-100. |
Ostatecznie członkom klubu udało się
wyremontować i wprowadzić do eksploatacji kilka pojazdów. Jednym z nich był
słynny „Ryjek”, czyli wagon motorowy MBxc1-41, nazywany tak ze względu na
charakterystyczną wysuniętą komorę silnika. Remont przeprowadziły ZNTK. Wagon
został wprowadzony do eksploatacji w 1994 r. Jeździł głównie zimą, a za sterami
zasiadali członkowie klubu, oczywiście po odpowiednim przeszkoleniu. „Ryjek”
został wycofany ze służby dziesięć lat później. Dużym wyzwaniem dla klubowiczów
był remont parowozu „Borsig”. Przeprowadziła go Fabryka Pojazdów Szynowych HCP
SA, a środki na te cel przekazało kilka poznańskich firm. „Borsig” jeździ po
torach Maltanki do dzisiaj. Oprócz tego, w skład taboru Maltanki wchodzi wagon
osobowy o nazwie „Kowbojka” ze względu na charakterystyczny odkryty pomost. Udało
się także wyremontować i wprowadzić do eksploatacji m.in.: wagon-cysternę,
kryty wagon warsztatowy, tender doczepny do parowozu, przerobiony z pługa
wąskotorowego oraz trzy drezyny wąskotorowe.
13. Lokomotywy na stacji Maltanka. |
Starania członków klubu o przekształcenie
Maltanki w kolej muzealną nie zostały jeszcze zakończone. Największy problem, z
którym zmagają się entuzjaści z klubu, to znalezienie odpowiedniego miejsca, w
którym możliwe stałoby się eksponowanie pojazdów. Miejmy nadzieję, że uda się
znaleźć takie miejsce i muzeum powstanie.
Kolejka Parkowa Maltanka to niezwykła
atrakcja Poznania, tym bardziej, że niewiele zostało już w Polsce czynnych
kolejek wąskotorowych. Już za dwa miesiące kolejka ponownie ruszy na tory.
Źródło:
M. Malczewski, Maltańska Kolejka Dziecięca – Kolej Muzealna Maltanka, w: Koleje, „Kronika Miasta Poznania”, nr 4,
2013.
M. Malczewski, Poznańska Kolejka Dziecięca, w: Koleje,
„Kronika Miasta Poznania”, nr 4, 2013.
Fotografie:
1.By Kapsuglan (Own work) [CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], via Wikimedia Commons
2. By Radomil (Own work) [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html) or CC-BY-SA-3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/)], via Wikimedia Commons
3. By Kapsuglan (Own work) [CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], via Wikimedia Commons
4. By Radomil (Own work) [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html) or CC-BY-SA-3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/)], via Wikimedia Commons
5. http://fotopolska.eu/433192,foto.html
6. By Kapitel (Own work) [CC0], via Wikimedia Commons
7. By Kapsuglan (Own work) [CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], via Wikimedia Commons
8. By Kapsuglan (Own work) [CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], via Wikimedia Commons
9. By Koefbac (Own work) [CC BY-SA 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)], via Wikimedia Commons
10. By Koefbac (Own work) [CC BY-SA 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)], via Wikimedia Commons
11. By Kapsuglan (Own work) [CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], via Wikimedia Commons
12. https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Wls40-100_RB3.JPG
13. http://fotopolska.eu/201424,foto.html
A w HCP jeszcze stoją ''parówki''
OdpowiedzUsuń