I
|
slam
jest najmłodszą z trzech religii monoteistycznych, ale zarazem drugą pod względem
wielkości na świecie. Już co piąty mieszkaniec naszego globu, jest
muzułmaninem. Jak nietrudno się domyślić, bohaterami kolejnego tekstu z cyklu Kościoły i związki wyznaniowe w Poznaniu, są poznańscy muzułmanie.
Wyznawcy islamu są obecni w stolicy
Wielkopolski od kilkudziesięciu lat. W okresie Polski Ludowej, byli to głównie
studenci i pracownicy z krajów muzułmańskich. Od lat osiemdziesiątych działa w
Poznaniu filia Stowarzyszenia Studentów Muzułmańskich w Polsce. Dziesięć lat
temu powstało zaś Muzułmańskie Centrum Kulturalno-Oświatowe. Zanim jednak
przejdziemy do umówienia działalności Centrum, pora omówić pokrótce doktrynę
islamu, bo wbrew pozorom, religia ta jest słabo znana, albo też naszymi
wyobrażeniami rządzą stereotypy i uproszczenia.
Muzułmańskie Centrum Kulturalno-Oświatowe w Poznaniu, źródło: Wikimedia. |
Mahomet
– „Pieczęć Proroków”
Samo słowo „islam” znaczy „poddanie się
Bogu”, natomiast „muzułmanin”, czyli wyznawca islamu, to „poddany Bogu”. Twórca
islamu, prorok Mahomet (Muhammad) urodził się w Mekce na Półwyspie Arabskim
około roku 570. Wywodził się z rodu Haszymitów, który był częścią plemienia
Kurajszytów.
Narodziny Mahometa, źródło: Wikimedia. |
Jego dzieciństwo nie było ani szczęśliwe, ani łatwe. Szybko został
osierocony i musiał pracować przy obsłudze karawan kupieckich swojego wuja, Abu
Taliba. Podróże dały mu możliwość zetknięcia się z krajami sąsiadującymi z Półwyspem
Arabskim, a więc przede wszystkim z Bizancjum i Persją. Poznał też tamtejsze
religie, głównie chrześcijaństwo i judaizm. Problemy Mahometa skończyły się
gdy w wieku dwudziestu lat poślubił starszą od siebie bogatą wdowę, Chadidżę.
Odtąd nie musiał martwić się sprawy materialne i stał się niezależny. Mógł
teraz oddać się swoim ulubionym, samotnym wędrówkom i rozmyślaniom na górze
Hira, nazwanej później Górą Światła (Dżabal al-Nur).
Góra Dżabal al-Nur, źródło: Wikimedia. |
Tam pewnej nocy usłyszał takie wezwanie: Głoś (recytuj) w imię twego Pana. (Koran, sura 96). Początkowo przestraszył
się i uciekł, ale w końcu uwierzył, że przemówił do niego archanioł Gabriel
(Dżibril), znany z pism żydów i chrześcijan i zrozumiał, że Bóg wybrał go na
proroka, aby nawrócił Arabów, czczących wielu bogów, wiary w jednego Boga.
Mahomet i archanioł Gabriel, źródło: Wikimedia. |
Początki działalności Proroka nie były
łatwe, właściwie uwierzyła mu tylko najbliższa rodzina i część mieszkańców
Mekki, jednak większość, zwłaszcza wpływowi przedstawiciele miejscowych, elit
pozostali mu wrodzy. Do tego doszła osobista tragedia, umarła bowiem jego
ukochana żona Chadidża w 619 r., a
później stryj, Abu Talib. Często nachodziły go też wątpliwości co do
prawdziwości swego posłannictwa, ale szybko znalazł pocieszenie:
Na
jasność poranka!
Na
noc, kiedy spokojnie zapada!
Nie
opuścił Cię twój Pan
ani
Cię nie znienawidził.
I
z pewnością
ostateczne
będzie lepsze dla ciebie
aniżeli
pierwsze! (sura 43).
Prorok postanowił szukać pomocy poza
rodzinnym miastem i udało się do miasta Jasrib, które później nazwano Medyna
(Medina tan-Nabi, czyli Miasto Proroka). Rok wędrówki Mahometa (hidżra) - 622, uznano za początek ery
muzułmańskiej. Obecny rok 2015, to 1436/37 rok hidżry.
Mahomet w Medynie, źródło: Wikimedia. |
Zanim jednak Mahomet
wyjechał z Mekki, rok wcześniej doszło do cudownego, a zarazem najbardziej
zagadkowego wydarzenia w życiu Proroka. Według Koranu, Mahomet miał zostać przeniesiony na cudownym rumaku
Al-Buraku do Jerozolimy (isra), a
stamtąd, dokładnie ze skały świątynnej, miał zostać wzniesiony do nieba, do
tronu Boga (miradż). Podróż tą
określa się jako Podróż nocną.
"Nocna podróż", źródło: Wikimedia. |
W Medynie Mahomet zebrał wokół siebie
grupę wyznawców, wśród których byli także uciekinierzy z Mekki. Po kilku latach
Prorok stoczył trzy zwycięskie bitwy z Mekkeńczykami, aby ostatecznie zająć
miasto bez walki w 630 r. Po zajęciu swego rodzinnego miasta, Mahomet oczyścił
świątynię Al-Kaabę z wizerunków pogańskich bóstw i uczynił ją centrum islamu.
Według legendy, świątynię zbudował sam Abraham. Wkrótce zjednoczył wszystkie
plemiona Półwyspu Arabskiego, które przyjęły islam i uznały posłannictwo Mahometa.
Prorok zmarł w 632 r. w Medynie.
Prorok w świątyni al-Kaaba, źródło: Wikimedia. |
Muzułmanie wierzą, że Bóg objawiał swą
wolę stopniowo. Ojcem wszystkich wiernych, czyli żydów, chrześcijan i muzułmanów,
był Abraham (Ibrahim). Pierwszym prorokiem był Mojżesz, przekazujący ludziom Torę. Później był Jezus, uważany przez
muzułmanów wyłącznie za człowieka i proroka, objawiający wiernym Ewangelie. Natomiast ostatnim prorokiem
i ostatnią świętą księgą, zamykającą ciąg objawień woli bożej, był Mahomet,
przekazujący Koran. Dodam jeszcze, że muzułmanie nazywają żydów i chrześcijan „ludem
Księgi”.
Muhammad
nie jest ojcem żadnego z waszych mężczyzn, lecz jest Posłańcem Boga i pieczęcią
proroków.
Bóg
jest w każdej rzeczy wszechwiedzący! (sura 33).
Koran – święta księga islamu
Koran
oznacza
po arabsku „recytacja” lub „czytanie”. Dla każdego pobożnego muzułmanina jest
to prawdziwe i autentyczne objawienie Boga (po arabsku Allaha), przekazane ludziom za pośrednictwem Jego Proroka –
Mahometa.
Koran, źródło: Wikimedia. |
W księdze tej znajdziemy nie tylko historię objawienia jej treści Prorokowi,
ale także podstawowe prawdy wiary, nakazy morale i przepisy prawne,
obowiązujące każdego wyznawcę islamu. Koran
jest najstarszym zabytkiem piśmiennictwa arabskiego, a równocześnie jego
najwybitniejszym dziełem. Ostatecznej redakcji świętej księgi dokonano w
czasach panowania trzeciego kalifa – Uthmana (644-656). Liczy ona 114 sur
(rozdziałów), które dzielą się na wersety (ajaty), których jest w sumie 6226.
Obejmują one treść objawień, jakie miał otrzymać Mahomet w latach 610 – 632.
Sury Koranu nie zostały ułożone
chronologicznie ani problemowo, a po prostu w kolejności od najdłużej, do
najkrótszej, z wyjątkiem sury 1 Otwierającej,
która jest jedną z najważniejszych modlitw muzułmańskich, a brzmi ona tak:
W
imię Boga Miłosiernego, Litościwego!
Chwała
Bogu, Panu światów,
Miłosiernemu,
Litościwemu,
Królowi
Dnia Sądu.
Oto
Ciebie czcimy i Ciebie prosimy o pomoc.
Prowadź
nas drogą prostą,
drogą
tych, których obdarzyłeś dobrodziejstwami;
nie
zaś tych, na których jesteś zagniewany,
i
nie tych, którzy błądzą.
Strona Koranu (XII w.), źródło: Wikimedia. |
Dalej księga jest już ułożona według
długości sur. Każda sura (z wyjątkiem 9, która prawdopodobnie była kiedyś
częścią 8), rozpoczyna się inwokacją W
imię Boga Miłosiernego, Litościwego! W Koranie
znajdziemy też opowieści o prorokach znanych ze Starego Testamentu, jak Abraham i Mojżesz, prorokach arabskich,
nieznanych chrześcijanom i żydom, ale także sporo wzmianek o Jezusie i Maryi, z
tą jednak różnicą, że Jezus przestawiany jest wyłącznie jako prorok, w żadnym
razie nie jako Syn Boga. Muzułmanie stoją na stanowisku całkowitego i
bezwzględnego monoteizmu, a dogmat o Trójcy Świętej, jest dla nich
bluźnierstwem, określanym jako dodawanie
Bogu współtowarzyszy.
Oto
jest Jezus, syn Marii,
słowo
Prawdy, w którą powątpiewają.
Nie
jest odpowiednie dla Boga,
aby
przybrał Sobie syna.
Niech
Mu będzie chwała! (sura 19).
Recytacja Koranu stanowi centrum i najważniejszy element modlitwy i całego
życia muzułmanina, przy czym, modlić się można wyłącznie po arabsku i recytacja
świętej księgi wyłącznie w tym języku, jest właściwa. Można tłumaczyć Koran na inne języki, ale modlić się wolno
jedynie w języku, w jakim Bóg objawił Koran
Prorokowi. Nie muszę dodawać, że Księga jest otoczona wyjątkową czcią przez
wiernych.
Pięć
filarów islamu
Podstawowe obowiązki muzułmanina,
stanowiące zewnętrzne przejawy kultu religijnego, zostały ujęte w tzw. pięć
filarów islamu: wyznanie wiary, modlitwa, jałmużna, post i pielgrzymka do
Mekki.
1.
Wyznanie wiary – szahada. Wyznanie wiary w islamie jest krótkie i jasne: Nie ma bóstwa prócz Allaha, a Mahomet jest
posłańcem Boga. Poprzez wymówienie tej formuły po arabsku, zostaje się
automatycznie muzułmaninem. W tej krótkiej formule zawiera się wszystko, co
najważniejsze w islamie, czyli stwierdzenie jedyności Boga i podkreślenie roli
Mahometa, jako Jego proroka.
Inskrypcja z tekstem szahady, źródło: Wikimedia. |
2.
Modlitwa – salat. Modlitwa
polega na zespole gestów, jak skłonienie ciała, wybijanie pokłonów z wymawianie
odpowiednich formuł religijnych i wersetów Koranu.
Każdy dorosły i zdrowy muzułmanin, jest obowiązany modlić się pięć razy
dziennie: o świcie, w południe, po południu, o zachodzie słońca i w nocy.
Muzułmanie modlą się w meczecie lub poza nim, z twarzą zwróconą w kierunku
Mekki. Zanim jednak muzułmanin przystąpi do modlitwy, należy najpierw dokonać
rytualnych ablucji.
Modlitwa poranna na pustyni, źródło: Wikimedia. |
3.
Jałmużna – zakat. Każdy
pobożny muzułmanin, posiadający jakiś majątek lub dochód, powinien oddawać
pewną jego część na rzecz ubogich i potrzebujących członków społeczności
wiernych.
4.
Post – saum. Zwyczaj
przestrzegania postu został przejęty prawdopodobnie od żydów i chrześcijan. Co
roku, w miesiącu ramadan, należy od wschodu do zachodu słońca powstrzymać się
od jedzenia, picia, palenia i stosunków seksualnych. Przed świtem każdego dnia
w ramadanie, należy sformułować intencję postu. Z postu zwolnieni są jedynie
dzieci, kobiety w ciąży, chorzy i ludzie starsi.
5.
Pielgrzymka do Mekki – hadżdż. Każdy
dorosły muzułmanin powinien przynajmniej raz w życiu wyruszyć w pielgrzymkę do
Mekki, aby pomodlić się w sanktuarium Al-Kaaba, centrum islamu, oczywiście
jeśli pozwalają na to warunki materialne i zdrowie. O ile cztery pierwsze „filary” są absolutnie obowiązkowe, tak odbycie
pielgrzymki nie jest wymogiem koniecznym ze względu na trudności, jakie można
napotkać podczas podróży. Sanktuarium Al-Kaaba w Mekce (po arabsku „kostka”), to
budowla z kamienia, przypominająca nieco kostkę, w której przechowywany jest
słynny „czarny kamień”, czczony już w okresie przedmuzułmańskim. Wstęp do Mekki
mają tylko muzułmanie, a miejsce to uważane jest za święte.
Świątynia Al-Kaaba w Mekce podczas pielgrzymki, źródło: Wikimedia. |
Muzułmańskie
Centrum Kulturalno-Oświatowe w Poznaniu
Centrum działa już od dziesięciu lat, a
mieści się w kamienicy na Górczynie. Potocznie mówi się o nim „poznański
meczet”, ale sala modlitewna to tylko jedno z jego pomieszczeń. Prócz tego
znajdziemy to również sale lekcyjne dla dzieci, czytelnię, bibliotekę
zawierającą liczne publikacje po polsku i arabsku oraz pomieszczenie
stylizowany na dzienny pokój arabski. W każdy piątek (dzień święty dla
muzułmanów) odbywa się wspólna modlitwa, a w niedzielę nauka religii i
arabskiego dla dzieci. Centrum prowadzi też naukę języka arabskiego dla
wszystkich chętnych.
Sala modlitewna w poznańskim Centrum, źródło: Wikimedia. |
Centrum otwarte jest dla wszystkich, nie
tylko dla wyznawców islamu. Dzieci i młodzież ze szkół podstawowych, gimnazjum
i liceów, mogą przyjść na lekcję muzealną, poznać postawy islamu, języka
arabskiego i zwiedzić centrum. Od 2012 roku Centrum uczestniczy w Nocy Muzeów,
gdzie za zwiedzających czeka mnóstwo atrakcji. Od ubiegłego roku z kolei, w
centrum organizowane są wykłady otwarte, gdzie każdy zainteresowany, może
poznać religię i kulturę islamu. Dodam, że wykłady są bezpłatne.
Poznańscy muzułmanie są obecni w naszym
mieście już od dawna i stali się częścią Poznania. Dzięki gościnnemu i
otwartemu dla wszystkich Muzułmańskiemu Centrum Kulturalno-Oświatowemu, każdy,
kto jest równie otwarty i ciekawy świata, ma możliwość poznać fascynującą
religię, jaką jest bez wątpienia islam.
Źródło:
J.
Bielawski, Islam, Warszawa 1980.
Koran, tłum. Józef
Bielawski, Warszawa 1986.
M.
Rodinson, Mahomet, Warszawa 1991.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz