W
|
szyscy
wiemy, że patronami Poznania są święci Piotr i Paweł, uwiecznieni w herbie, będący
także patronami katedry i całej diecezji, którzy z czasem wzięli w opiekę całe
miasto. Nie wszyscy jedna wiedzą, że Poznań ma jeszcze czterech innych oficjalnych patronów,
dziś już prawie zapomnianych.
Każda z części składowych przyszłego
miasta, miała swojego patrona. Patronem osady na lewym brzegu Warty, która w
1253 r. stała się częścią lokacyjnego Poznania, był św. Gotard. Patronów osad:
Św. Marcin i Św. Wojciech przedstawiać chyba nie trzeba. Na Zagórzu czczono św.
Mikołaja, a na Chwaliszewie św. Barbarę i św. Wawrzyńca, patronką Śródki była
św. Małgorzata, na Komandorii szczególnym kultem otaczano św. Jana. Swoich
patronów miały też bractwa, cechy i zakony. W okresie pomyślności dotychczasowi
patroni wystarczali, ale kiedy w XVII wieku spadły na Poznań klęski o
niespotykanej do tej pory sile, trzeba było oddać miasto w opiekę nowych
patronów.
1. El Greco, Święci Piotr i Paweł. |
Benon
i Roch – święci od zarazy
Jedną z największych klęsk spadających
na Poznań przez cały okres jego dziejów, były epidemie. Aż do XIX w. nie znano
skutecznych sposobów ochrony przed zarazą, więc zwracano się o opiekę do świętych:
Benona i Rocha. 7 listopada 1684 r. władze Poznania podjęły zgodną uchwałę o
ustanowieniu ww. świętych patronami miasta.
Święty Benon z Miśni urodził się ok.
1010 r. w arystokratycznej rodzinie saskiej. W młodości został oddany na nauki
do benedyktynów w Hildesheim, a później znalazł się w szkole katedralnej. Po
ukończeniu szkół, wstąpił do klasztoru w Hildesheim. Około 1040 r. został
wyświęcony na księdza. Dzięki arystokratycznemu pochodzeniu, wykształceniu i
przykładnemu ponoć życiu, został wkrótce opatem, a wreszcie biskupem Miśni.
Przyszło mu jednak spełniać posługę w niebezpiecznych czasach. Wybuchł właśnie
spór pomiędzy cesarzem Henrykiem IV a papieżem Grzegorzem VII o inwestyturę.
Biskup Benon poparł papieża, a w odwecie cesarz zajął jego ziemie i spustoszył
majątki. Biskup musiał uciekać, ale wcześniej, według legendy, zamknął drzwi
katedry na klucz, który następnie wyrzucił do Łaby. W cudowny sposób klucz ten
odnalazł się później w brzuchu ryby, którą podano mu na obiad. Stąd, w
ikonografii występuje często z rybą i kluczem. Kiedy cesarz ukorzył się przed papieżem
w Canossie w 1077 r., Benon powrócił do swej diecezji. Kiedy Henryk IV wznowił
wojnę z papieżem Grzegorzem, w efekcie czego doprowadził do jego wygnania i
śmierci w 1085 r., Benon został złożony z urzędu przez sejm w Moguncji,
popierający cesarza. Powrócił do swej diecezji dopiero w 1088 r. Zmarł ok 1106 r. Do historii przeszedł jako wzorowy administrator i gorliwy kapłan. Kanonizowano go jednak
dopiero w 1523 r. Co ciekawe, jego kanonizacja zainspirowała Marcina Lutra do
ostrego wystąpienia przeciwko kultowi świętych.
2. Święty Benon z Miśni. |
Święty Benon jest patronem Miśni,
Monachium i Bawarii, a także rybaków, chorych i zwierząt domowych. Relikwie św.
Benona sprowadził do Poznania biskup Andrzej Opaliński (1607 – 1623) i
ofiarował katedrze poznańskiej. Nie wiadomo, kto zasugerował władzom Poznania
przyjęcie św. Benona w poczet patronów miasta, ale prawdopodobnie byli to hierarchowie
kościelni, którzy zetknęli się z jego kultem podczas podróży zagranicznych. Nie
ma jednak dowodów na to, aby kult św. Benona przyjął się w Poznaniu i szybko
uległ zapomnieniu. Zupełnie inaczej rzecz miała się z kultem św. Rocha.
Święty Roch, to jeden z
najpopularniejszych świętych katolickich, choć niewiele wiadomo o jego
prawdziwym życiu. Trudno nieraz oddzielić prawdę od legendy. Urodził się w
Montpellier na południu Francji około połowy XIV wieku, choć tradycja podaje
także rok 1295. Miał pochodzić z bogatej rodziny, ale w młodości został osierocony.
Postanowił wówczas sprzedać cały majątek, a pieniądze rozdać ubogim, po czym ruszył
na pielgrzymkę do Rzymu. Po drodze trafił do włoskiego miasteczka, gdzie akurat
wybuchła epidemia dżumy. Roch nie bacząc na niebezpieczeństwo, energicznie
zabrał się za pomoc chorym. Zyskał tym sposobem sławę świętego, do tego
stopnia, że mieszkańcy miasta na chcieli go wypuścić. Musiał więc uciekać, aby
kontynuować pielgrzymkę. W Rzymie spędził trzy lata, opiekując się chorymi. W
drodze powrotnej do domu, znowu przechodził przez tereny, gdzie panowała dżuma
i ponownie zajął się leczeniem i pomocą chorym. Kiedy udał się w dalszą drogę,
został omyłkowo wzięty za szpiega i aresztowany. Poddany torturom, zmarł po
pięciu latach uwięzienia ok. 1420 r. Ponoć w chwili jego śmierci, na ścianie
więzienia ukazał się napis: Ci, którzy zostaną
dotknięci zarazą, a będą wzywać na pomoc św. Rocha, jako swojego pośrednika i
orędownika, będą uleczeni.
3. Święty Roch. |
Kult Rocha szybko rozprzestrzenił się na
całą Europę i był szczególnie silny na obszarach objętych epidemiami. Do
grona świętych zaliczył go papież Grzegorz XIII w 1585 r. W ikonografii
przedstawiany jest jako pielgrzym lub żebrak w łachmanach, z psem trzymającym
chleb w pysku. Według legendy, pies dostarczał Rochowi pożywienie. Święty Roch
jest patronem chorych, więźniów, rolników, ogrodników, aptekarzy, a także
Montpellier, Parmy i Wenecji. Roch opiekuje się ofiarami epidemii i zwierzętami
domowymi.
Kult św. Rocha był silnie ugruntowany w
Poznaniu na długo przed ogłoszeniem go patronem tego miasta w 1684 r., a nawet
jeszcze zanim został oficjalnie kanonizowany. Już od początku XVI wieku można
mówić o początkach kultu tego świętego w stolicy Wielkopolski. Nie bez
znaczenia była tu specjalność hagiograficzna św. Rocha, którą była ochrona
przed zarazą. Poznań i jego przedmieścia, epidemie prześladowały prawie tak
często, jak pożary. W 1628 r. w Miasteczku na prawym brzegu rzeki, została
utworzona istniejąca do dziś parafia św. Rocha. W pobliżu kościoła, któremu patronuje, stoi
okazały most św. Rocha. W wielkopolskim Mikstacie znajduje się sanktuarium św.
Rocha. Kult świętego w tym miasteczku sięga co najmniej początków XVIII wieku,
choć oficjalnie dopiero w 2011 r. biskup kaliski, ks. Stanisław Napierała, ustanowił
tu diecezjalne sanktuarium św. Rocha. Warto dodać, że tylko w Mikstacie
przetrwał zwyczaj procesji z udziałem zwierząt domowych i ich święcenia w dniu
odpustu św. Rocha, czyli 16 sierpnia.
4. Kościół św. Rocha w Poznaniu. |
Św.
Andrzej Corsini, czyli wilk zamieniony w barana
Święty Andrzej Corsini został
kanonizowany stosunkowo późno, bo dopiero w 1629 r. Nie wiadomo dokładnie kiedy
został patronem Poznania i czy odbyło się to drogą oficjalnej uchwały władz
miasta, czy też jego kult rozwinął się na tyle, że po prostu uznano
powszechnie, że on także chroni Poznań przed nieszczęściami, a zwłaszcza przed
zarazą. W połowie XVIII wieku uważano, że patronat świętego nad miastem trwa
już od dawna. Św. Andrzej Corsini należał do zakonu karmelitów i to właśnie
członkowie tego zakonu propagowali jego kult. Powiadano, że widywano Korsyna, (tak go nazywano w Poznaniu), jak unosi się nad miastem, chroniąc je od zarazy.
5. Św. Andrzej Corsini. |
Św. Andrzej Corsini urodził się we Florencji
30 listopada 1302 r. w znamienitej rodzinie arystokratycznej. Według legendy,
matka św. Andrzeja miała sen, w którym widział jak wilk wchodzi do klasztoru
karmelitów we Florencji, po czym zamienia się w łagodnego baranka. Przyszły
święty należał początkowo do florenckiej „złotej młodzieży” i spędzał czas na
rozrywkach. Któregoś dnia matka opowiedziała mu swój sen i wyznała, że wraz z
ojcem przyszłego świętego obiecała Bogu, iż jeśli urodzi im się dziecko, to
oddadzą je na służbę bożą. Pod wpływem tych wyznań, Andrzej nawrócił się. W
wieku 15 lat wstąpił do zakonu karmelitów, później odbył studia w Paryżu i
Awinionie, a w końcu przyjął święcenia kapłańskie. W 1347 r. powrócił do
Florencji, gdzie rok później wybuchła epidemia dżumy, znana z Dekameronu Boccaccia. Podobnie jak św.
Roch, on także włączył się w dzieło pomocy chorym i potrzebującym, a nawet
zaczął być uważany za proroka i cudotwórcę. Wkrótce został wybrany na toskańskiego
prowincjała karmelitów. Piastując ten urząd, przyczynił się do rozwoju zakonu i
jego odnowy. Już w 1349 r. papież Klemens VI mianował go, pomimo protestów
zainteresowanego, biskupem Fiesole. Jako biskup, niejednokrotnie był wysyłany w
misje dyplomatyczne, godząc zwaśnione miasta włoskie. Niestrudzenie wizytował
parafie i szpitale, budował kościoły i zwalczał nadużycia kleru. Zmarł 6
stycznia 1374 r. Jest pochowany we Florencji w kaplicy ufundowanej przez jego
rodzinę Jak już wspomniałem, św. Andrzej Corsini został kanonizowany w 1629 r.
przez papieża Urbana VIII, ale decyzję tę ujawnił dopiero w 1724 r. Benedykt
XIII.
W ikonografii przedstawiany jest w
stroju biskupim, a jego atrybutami są: pastorał, wilk i baranek. Jest patronem
chorych i orędowników pokoju.
Święty
od powodzi i mostów
Trzej powyżsi święci mieli chronić mieszkańców
Poznania przed zarazami, natomiast żywiołem, który równie często atakował
stolicę Wielkopolski, były powodzie. Specjalistą od powodzi był św. Jan
Nepomucen.
Czech Jan z Pomuka (Nepomuka) koło Pragi,
urodził się ok. 1350 r. Ok.1380 r. przyjął święcenia kapłańskie, a później
studiował prawo kanoniczne w Pradze i Padwie, po czym jako doktor praw, powrócił
do Pragi. Tu powoli wspinał się po szczeblach kariery duchownej. Został
kanonikiem kolegiaty praskiej św. Idziego, a 1389 r. wikariuszem generalnym
arcybiskupa praskiego Jana Jenštejna. Kiedy wybuchł konflikt pomiędzy królem
Wacławem IV a arcybiskupem, Jan opowiedział się po stronie arcybiskupa. W
konsekwencji został uwięziony, poddany torturom, a następnie utopiony w
Wełtawie. Miało to miejsce w 1393 r. Według legendy, nad miejscem, gdzie wrzucono
go do wody, pokazała się aureola złożona z pięciu gwiazd. Według innej legendy,
powodem męczeńskiej śmierci Jana, była odmowa złamania tajemnicy spowiedzi
królowej Zofii Bawarskiej, żony Wacława IV, którą ten podejrzewał o zdradę.
Stąd często na obrazach św. Jana Nepomucena, widnieje napis TACUI, czyli
„Milczałem”.
6. Św. Jan Nepomucen. |
Kult św. Jana zaczął szerzyć się
spontanicznie w Czechach od XV wieku. Wykorzystywano go jako przeciwwagę dla
rosnącego w siłę husytyzmu. Z Czech kult świętego rozszerzył się na Polskę,
Niemcy, Austrię i Litwę. Już w XVII w. nazwano go błogosławionym i
przedstawiono jako patrona Pragi i Czech, jednakże dopiero w 1721 r. Jan
Nepomucen został beatyfikowany przez papieża Innocentego XIII, a osiem lat
później Benedykt XII kanonizował go.
Święty Jan Nepomucen jest patronem
Pragi, jezuitów, spowiedników, tonących, mostów (często umieszczano figury
świętego na mostach), uchodzi też za orędownika podczas powodzi. W ikonografii
przedstawia się go w sułtanie i birecie, z palmą męczeństwa w dłoni, krzyżem,
aureolą z pięciu gwiazd, niekiedy trzyma palec na ustach na znak zachowania
tajemnicy.
W Poznaniu już w 1724 r., a więc jeszcze
przed kanonizacją, ale już po beatyfikacji, ustawiono na rynku figurę świętego
Jana Nepomucena, a w kościołach powieszono obrazy przedstawiające tego
świętego. W 1732 r. powstało w Poznaniu bractwo św. Jana Nepomucena. Niestety,
święty nie ochronił miasta przed największą powodzią w jego dziejach, która
miała miejsce w 1736 r. Może dlatego rok później Franciszek Radzewski,
podkomorzy poznański, sprowadził relikwie św. Jana do Poznania. W dniu św. Jana
Nepomucena, 16 maja 1737 r. w uroczystej procesji, przeniesiono relikwie z kościoła św. Wojciecha do fary z towarzyszeniem władz miasta i cechów, a
wieczorem odbył się festyn na rynku.
7. Figura św. Jana Nepomucena na Stary Rynku. |
Ustanowienie patronami Poznania świętych
specjalizujących się w ochronie przed epidemiami i powodziami świadczyło o
strachu, który towarzyszył mieszkańcom średniowiecznego i nowożytnego Poznania.
Trzeba jednak pamiętać, że kult świętych nie był w dawnej Polsce aż tak
popularny, jak na zachodzie Europy. Cechą charakterystyczną
polskiego katolicyzmu, był kult maryjny, który rozwinął się w XVI i XVII wieku.
Źródło:
M.
J., Mika, Kult św. Jana Nepomucena w
Poznaniu, w: Antologia, „Kronika
Miasta Poznania”, R. 58, nr 3/4, 1990.
J.
Wiesiołowski, Roch, Korsyn, Nepomucen i
Benon – zapomniani patronowie miasta Poznania, w: Święci poznańscy i wielkopolscy, „Kronika Miasta Poznania”, nr 3-4,
1994.
www.brewiarz.pl
Źródło
fotografii:
1. El Greco [Public domain], via Wikimedia Commons
2. Johann Michael Rottmayr [Public domain or Public domain], via Wikimedia Commons
3. By op unknown [Public domain], via Wikimedia Commons
4. By Radomil talk (Own work) [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html) or CC-BY-SA-3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/)], via Wikimedia Commons
5. By Guido Reni (1575 - 1642) [Public domain], via Wikimedia Commons
6. By Italian (Florentine) painter of the 1st half of the 17th century (Scan, MAB/Safra catalogue.) [Public domain], via Wikimedia Commons
7.By Bardrock (Own work) [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html) or CC BY-SA 4.0-3.0-2.5-2.0-1.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0-3.0-2.5-2.0-1.0)], via Wikimedia Commons
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz