P
|
o
dłuższej przerwie powraca cykl „Kościoły i związki wyznaniowe w Poznaniu”.
Pisałem już o Reformowanym Kościele Katolickim, poznańskich metodystach,
muzułmanach i wyznawcach prawosławia, a teraz pora na przedstawienie historii i
doktryny Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego oraz zarysu dziejów poznańskiego
zboru tej wspólnoty.
Początki ruchu adwentystycznego sięgają
lat 40. XIX stulecia. Adwentyzm narodził się w Stanach Zjednoczonych, natomiast
w Poznaniu zbór adwentystów powstał już w 1895 r. Wielu poznaniakom adwentyści
mogą kojarzyć się ze sklepem ze zdrową żywnością, co jest słusznym
skojarzeniem, gdyż dbałość o zdrowie fizyczne jest tym, co zdecydowanie
odróżnia ten Kościół od innych. Zatem zapraszam do bliższego zapoznania się z
Kościołem Adwentystów Dnia Siódmego.
1. William Miller. |
Przebudzenie
Adwentowe
Ruch adwentystyczny narodził się w Stanach
Zjednoczonych w 1844 r. Jego prekursorem był kaznodzieja William Miller (1782 –
1849). Miller, w młodości deista, później członek Kościoła baptystów, całe
życie poświęcił studiom nad Biblią. Badając „Księgę Daniela”, doszedł do
wniosku, że prorok ten zapowiedział powrót Chrystusa na ziemię. Proroctwo to
miało być zawarte w ósmym rozdziale tej biblijnej księgi i brzmieć: Jeszcze dwa tysiące trzysta wieczorów i
poranków, następnie świątynia odzyska swoje prawa. Miller uznał, że 2300
wieczorów i poranków, to 2300 lat. Na tej podstawie ustalił, że ponowne
przyjście Chrystusa nastąpi 22 października 1844 r. Kaznodzieja zyskał spore
grono zwolenników, ale kiedy spodziewane wydarzenie nie doszło do skutku, wielu
odeszło od niego. Nazwano to wówczas „wielkim rozczarowaniem”. Ci jednak,
którzy pozostali, zwrócili się ku Biblii i doszli do wniosku, że data została
dobrze obliczona, ale dotyczyła innego wydarzenia. Po 2300 latach Chrystus miał
przystąpić do oczyszczenia świątyni, ale nie na ziemi, a w niebie. Zwolennicy
tej interpretacji „Księgi Daniela” nazwali się adwentystami. Nowy związek
religijny, który nazwano Kościołem Adwentystów Dnia Siódmego, ukonstytuował się
w 1860 r. Trzy lata później utworzono zręby organizacji Kościoła, powołując
tzw. Generalną Konferencję Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego. Nazwa
„adwentyści” oznaczała, że dla członków Kościoła głównym elementem wiary było
oczekiwanie na drugi adwent, czyli powtórne przyjście Chrystusa na końcu czasów.
Drugi człon nazwy Kościoła oznaczał, że wierni czczą sobotę, jako dzień święty,
a nie niedzielę, jak większość Kościołów chrześcijańskich.
2. Karta przedstawiająca wyliczenia Millera. |
Głównymi organizatorami nowego Kościoła
byli pastorzy: Hiram Edson, Joseph Bates, Jakub White, a zwłaszcza żona pastora
White’a, Ellen G. White, zd. Harmon. Ellen White (1827 – 1915) uchodziła za
postać charyzmatyczną i miała duży wpływ na kształtowanie się ruchu adwentystycznego.
Wkrótce zasady wiary głoszone przez adwentystów dotarły do Europy i to za
sprawą Polaka, Michała Beliny-Czechowskiego (1818 – 1876), byłego duchownego
katolickiego i uczestnika polskiego ruchu narodowo-wyzwoleńczego. W 1851 r. udał
się do Anglii, gdzie wstąpił do Kościoła baptystów. Następnie wyjechał do USA i
tam poznał Jakuba White’a. Pod wpływem jego kazań, przystąpił do Kościoła
Adwentystów Dnia Siódmego. Do Europy powrócił w 1864 r. jako obywatel
amerykański i nieformalny misjonarz adwentystów w Europie. Udało mu się założyć
ośrodek misyjny w Szwajcarii, skąd idee adwentystyczne przeniknęły do Austrii,
Niemiec, Włoch i Rumunii. Misjonarz zmarł w Wiedniu w 1876 r.
3. Michał Belina-Czechowski. |
Na ziemiach polskich pierwszy zbór
adwentystów powstał w Żarnówku na Wołyniu w 1888 r. W 1893 r. otwarto zbór w
Łodzi, a w 1900 w Warszawie. W zaborze pruskim pierwszy zbór adwentystyczny powstał
w Poznaniu w 1895 r. W 1903 r. w Bielsku-Białej założono pierwszy zbór
adwentystów w zaborze austriackim. Obecnie Kościół Adwentystów Dnia Siódmego
działa w 204 krajach i zrzesza ok. 15 mln. wyznawców skupionych w ok. 60 tys.
zborów, w których działa 40 tys. duchownych i 80 tys. świeckich pracowników. W
Polsce liczbę członków Kościoła szacuje się na ok. 10 tys. członków,
zrzeszonych w 148 zborach.
Doktryna
Zasady wiary Kościoła Adwentystów Dnia
Siódmego zostały ujęte w 27 punktach. Kościół wywodzi się z tradycji
protestanckiej, wobec czego stoi na stanowisku chrystocentryzmu, odrzucając
kult świętych i Matki Bożej. Maryję uważa się za osobę wyjątkową i godną
naśladowania, ale nie uznaję się Jej za Pośredniczkę i Orędowniczkę. Jedynym
pośrednikiem między Bogiem a człowiekiem jest Chrystus (Solus Christus). Za podstawę wiary i jedyne jej źródło uważa się
Pismo Święte (Sola Scriptura).
Adwentyści i ewangelicy w ogóle, odrzucają tradycję kościelną uznawaną za obowiązującą
w Kościołach: katolickim i prawosławnym. Tylko wiara, a nie uczynki są podstawą
do usprawiedliwienia człowieka przed Bogiem (Sola fide). Zbawienie zaś człowieka dokonuje się wyłącznie z łaski
Boga, a nie jest nagrodą za działanie człowieka (Sola gratia). Oczywiście Kościół Adwentystów Dnia Siódmego uznaje
dogmat o Trójcy Świętej.
Adwentyści uznają trzy obrzędy religijne:
chrzest dorosłych po złożeniu wyznania wiary, Wieczerzę Pańską (pod dwiema
postaciami) oraz umywanie nóg na znak pokory i służby. Kościół Adwentystów Dnia
Siódmego dużą wagę przywiązuje do daru proroctwa, który uznaje się za jeden z
darów Ducha Świętego. Za osobę obdarzoną tym darem uważa się Ellen G. White,
której pisma są ważnym elementem nauki Kościoła. Spowiedź ma charakter
indywidualnej modlitwy pokutnej, a nie polega na wyznaniu grzechów duchownemu.
4. Ellen G. White. |
Adwentyści wierzą, że cała ludzkość
włączona jest w walkę Chrystusa i Szatana (Wielki
Bój). Istotnym elementem nauki Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego jest
wiara w bliskie przyjście Chrystusa. Kiedy to nastąpi, sprawiedliwi spośród
umarłych zostaną wzbudzeni i wraz ze sprawiedliwymi żyjącymi, wzięci do nieba.
Rozpocznie się tysiącletnie panowanie Chrystusa, a ziemia będzie pusta. Po upływie
tysiąca lat, Chrystus powróci ponownie, a niesprawiedliwi powstaną z martwych i
wspólnie z Szatanem wyruszą przeciwko Chrystusowi i sprawiedliwym. Następnie Szatan
i niesprawiedliwi zostaną zniszczeni, a Chrystus zamieszka wraz ze
sprawiedliwymi w Nowej Ziemi.
Dniem świętym w Kościele Adwentystów Dnia
Siódmego jest sobota, a nie niedziela. W tym dniu należy powstrzymać się od
wszelkich prac. Adwentyści tłumaczą to tym, że sam Chrystus nakazywał czcić
szabat i pierwsi chrześcijanie również to czynili. Tym, co odróżnia adwentystów od innych chrześcijan, jest troska o zdrowie. Uważają oni, że ciało jest
świątynią Boga i dbanie o zdrowie jest powinnością chrześcijanina. Adwentyści
nie piją alkoholu, nie palą tytoniu i nie biorą narkotyków. Promują zdrowy tryb
życia, a wśród członków Kościoła nie brakuje wegetarian i wegan. Przy wielu
zborach prowadzi się sklepy ze zdrową żywnością.
Regulacje
dotyczące życia wyznawców Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego
W Kościele Adwentystów Dnia Siódmego
dokonuje się chrztu wyłącznie osób dorosłych, które są świadome swej wiary.
Chrzest powinien być poprzedzony nauką zasad wiary, pokutą, zmianą postępowania
i publicznym wyznaniem wiary. Niemowlętom udziela się błogosławieństwa, ale
chrzci wyłącznie osoby dorosłe. Chrzest odbywa się poprzez zanurzenie całego
ciała w wodzie. Zazwyczaj dokonuje się go w basenach chrzcielnych, a tam gdzie
brak takich basenów, w naturalnych zbiornikach wodnych: rzekach, jeziorach,
itp. Członkowie Kościoła zobowiązani są przekazywać 10% swoich dochodów na cele
związane z działalnością Kościoła.
Kościół Adwentystów Dnia Siódmego nie
popiera małżeństw międzywyznaniowych. Przestrzeganie zaleceń religijnych,
ustalanie sposobów spędzania wolnego czasu, kształcenia dzieci itd., może być
problemem, jeśli małżonkowie nie są jednego wyznania lub jedno z nich jest
niewierzące. Kościół Adwentystów Dnia Siódmego dopuszcza rozwody jako
ostateczność, ale tylko w przypadku cudzołóstwa i wszeteczeństwa. Kościół za niewłaściwe
uznaje wolne związki. Każdy związek kobiety i mężczyzny powinien zakończyć się
małżeństwem. Adwentyści za niedopuszczalne uznają związki i stosunki
homoseksualne, ale nie potępiają i nie odrzucają osób o skłonnościach
homoseksualnych.
Stosunek Kościoła Adwentystów Dnia
Siódmego do aborcji jest złożony. Kościół stara się przekazać wiernym wskazówki
co do postępowania w danej sytuacji, ale nie chce zajmować miejsca sumienia
poszczególnych osób. Ostateczna decyzja co do przerwania ciąży powinna należeć
do kobiety. Każda forma nacisku na kobietę traktowana jest jako pogwałcenie jej
wolności osobistej. Zasadniczo, kiedy aborcja wynika z wygody czy kontroli
urodzenia, Kościół nie znajduje dla niej usprawiedliwienia. Kiedy jednak ciąża
jest wynikiem gwałtu, kazirodztwa lub stanowi zagrożenie dla zdrowia i życia
kobiety, wówczas jest dopuszczalna.
Struktura
Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego
Najwyższym organem Kościoła jest Generalna
Konferencja Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego, czyli światowy zjazd delegatów
tego Kościoła odbywający się co 5 lat. Kościół Adwentystów Dnia Siódmego w
Rzeczpospolitej Polskiej nosi nazwę Polish Union Conference of Seventh-day
Adventists i stanowi część Wydziału Transeuropejskiego Generalnej Konferencji
Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego. Najniższą jednostką organizacyjną Kościoła
jest zbór, grupujący lokalną społeczność wiernych. Zbory łączą się w diecezję,
diecezje z kolei połączone są w unie, nad którymi jest Generalna Konferencja. W
Polsce istnieją trzy diecezje: Południowa - z siedzibą w Krakowie, Zachodnia -
z siedzibą w Poznaniu i Wschodnia - z siedzibą w Warszawie. Siedziba
najwyższych władz Kościoła (Zjazd Kościoła, Rada Kościoła i Zarząd Kościoła)
znajduje się w Warszawie. Status prawny Kościoła w Polsce reguluje Ustawa z
dnia 30 czerwca 1995 r. o stosunku państwa do Kościoła Adwentystów Dnia
Siódmego w Rzeczpospolitej Polskiej.
Duchowni Kościoła (pastorzy) kształcą się
w seminariach lub wyższych uczelniach teologicznych. Dzielą się oni na
młodszych (nieordynowanych) i starszych (ordynowanych). Kościół utrzymuje się
wyłącznie ze składek wiernych. Adwentyści wydają czasopismo „Znaki Czasu”, prowadzą
Ośrodek Radiowo-Telewizyjny „Głos Nadziei”, niosą pomoc potrzebującym poprzez
Chrześcijańską Służbę Charytatywną, utrzymują Seminarium Duchowne w Podkowie
Leśnej (Wyższa Szkoła Teologiczno-Humanistyczna im. Michała Beliny-Czechowskiego) i Dom Opieki „Samarytanin” w Bielsku-Białej. Kościół Adwentystów Dnia
Siódmego nie wchodzi w skład Światowej Rady Kościołów ani nie jest członkiem
Polskiej Rady Ekumenicznej, ale jest przyjaźnie nastawiony do innych Kościołów
i współpracuje z nimi, choć nie bierze czynnego udziału w ruchu ekumenicznym.
5. Seminarium Duchowne adwentystów w Podkowie Leśnej (WSTH). |
Poznański
zbór Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego
Poznański zbór adwentystów jest jednym z
najstarszych w Polsce. Powstał już w 1895 r., choć jego początki sięgają roku
1863. W tym roku grupa wiernych pod kierunkiem Juliusza Stangowskiego
wydzieliła się ze zboru baptystycznego i nazwała Zborem
Chrześcijańsko-Apostolskim. Grupa przyjęła sobotę za dzień święty, postulowała
abstynencję od nikotyny i alkoholu, sprzeciwiała się małżeństwom wierzących
z niewierzącymi i wierzyła w szybki
powrót Chrystusa na ziemię. Jak widać, zbór Chrześcijańsko-Apostolski wykazywał
znaczne podobieństwo do ruchu adwentystycznego. Stangowski zmarł w 1891 r., zbór
nie rozpadł się jednak, a w ręce jednego z jego członków wpadł traktat adwentystyczny
Jaki dzień święcisz i dlaczego? Grupa
postanowiła zwrócić się do adwentystów. W 1894 r. zbór odwiedził pastor Ludwig
Richard Conradi, jeden z czołowych prekursorów adwentyzmu i misjonarz w Azji i
Afryce. Rok później ukonstytuował się zbór w Poznaniu, składający się z 11 osób
z dawnej grupy Stangowskiego. Wkrótce powstały kolejne zbory w zaborze pruskim,
m.in. w Szamotułach. Niestety, archiwum dokumentujące dzieje poznańskiej
wspólnoty adwentystycznej spłonęło w czasie II wojny światowej. Liczba członków
zboru szybko rosła. W 1900 r. było ich 15, a w 1914 r. już 68.
Pierwsza wojna światowa przyniosła rozłam
wśród poznańskich adwentystów. Wielu wiernych stanęło przed dylematem: walczyć
czy odmówić służby wojskowej? Kościół Adwentystów Dnia Siódmego zajął
stanowisko umiarkowane, czemu sprzeciwiła się część pacyfistycznie nastawionych
wiernych. Oddzielili się oni od Kościoła i stworzyli Kościół Reformowany
Adwentystów Dnia Siódmego, którego zbór znajduje się również w Poznaniu.
6. Poznański zbór Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego. |
Poznański zbór Kościoła Adwentystów Dnia
Siódmego znajduje się przy ul. Zeylanda 11. W tym samym budynku mieści się
także siedziba Diecezji Zachodniej Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego. Oprócz
działalności duszpasterskiej i misyjnej, poznański zbór prowadzi też Stowarzyszenie
Promocji Zdrowego Stylu Życia „Sięgnij po zdrowie”, kursy biblijne, programy
walki z nałogiem nikotynowym, sklep ze zdrową żywnością i kursy kulinarne oraz podejmuje
wszelkiego typu inicjatywy promujące zdrowy tryb życia.
Poznań nigdy nie był i nie będzie miastem
jednolitym wyznaniowo i narodowościowo. Warto więc poznać inne Kościoły i
związki wyznaniowe funkcjonujące w Poznaniu tym bardziej, że niektóre z nich
działają w tym mieście już od wielu lat.
Serdecznie dziękuję pastorowi poznańskiego
zboru Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego, Piotrowi Zawadzkiemu za konsultacje
podczas pisania tego tekstu.
Źródło:
M. Libiszowska-Żółtkowska, Kościoły i związki wyznaniowe w Polsce. Mały
słownik, Warszawa 2001.
Źródło
fotografii:
1. https://commons.wikimedia.org/wiki/File:William_Miller.jpg
2.https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Millerite_1843_chart.jpg
3. https://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Micha%C5%82_Belina_-_Czechowski.jpg
4. By User Orlandobrunet on pt.wikipedia [Public domain or Public domain], via Wikimedia Commons
5. By Andrzej Błaszczak (Own work) [CC BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)], via Wikimedia Commons
6. By Radomil (Own work) [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html) or CC-BY-SA-3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/)], via Wikimedia Commons
OdpowiedzUsuń.Wszystko dzięki temu wspaniałemu człowiekowi, zwanemu dr Agbazarą, wspaniałemu czaru rzucającemu we mnie radość, pomagając mi przywrócić mego kochanka, który zerwał ze mną Cztery miesiące temu, ale teraz ze mną przy pomocy dr Agbazary, wielkiego zaklęcia miłosnego odlewnik. Wszystkim dzięki niemu możesz również skontaktować się z nim o pomoc, jeśli potrzebujesz go w czasach kłopotów poprzez: ( agbazara@gmail.com ) możesz również Whatsapp na ten numer +2348104102662
Bardzo fajny wpis. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuń