A
|
rchitektura
międzywojennego Poznania to z jednej strony fascynacja stylami historyzującymi,
głównie barokiem i klasycyzmem, a z drugiej śmiałe eksperymenty z modernizmem.
W przypadku budowli sakralnych było jednak inaczej. Architekci pozostali tu
wierni tradycji. Czas eksperymentów z nowymi prądami w architekturze sakralnej
jeszcze nie nadszedł.
W okresie międzywojennym ponad 90%
ludności Poznania stanowili Polacy, w zdecydowanej większości wyznający
katolicyzm. W latach 1918 – 1919 większość Niemców i Żydów wyjechała z miasta.
O ile w 1919 ludność miasta liczyła ok. 158 tys. mieszkańców, tak w 1939 r.
było ich już ok. 275 tys., czyli przez dwadzieścia lat, Poznaniowi przybyło 117
tys. mieszkańców, głównie katolików. Katolicyzm stał się dominującym wyznaniem
w mieście, a Kościół katolicki odgrywał dużą rolę w życiu Poznania. Nic więc dziwnego,
że wkrótce pojawił się problem braku dostatecznej liczby kościołów dla stale
powiększającej się katolickiej ludności Poznania.
Nowe kościoły w nowych czasach
Publicyści związani z endecją domagali się
przejęcia części świątyń Kościoła Ewangelicko-Unijnego, w związku ze znacznym
spadkiem liczby jego wiernych. Ogółem w rękach protestantów znajdowało się sześć
świątyń.
1. Dawny ewangelicki kościół św. Pawła wraz z domem parafialnym (ob. kościół Najświętszego Zbawiciela), główny kościół ewangelicki w Poznaniu. |
Pomysł ten nie zyskał na szczęście aprobaty władz miejskich i
kościelnych, które nie chciały wywoływać konfliktów w mieście. Przejęto jedynie
kaplicę zamkową wraz z samym zamkiem cesarskim, który przeszedł na rzecz Skarbu Państwa.
Kaplicę, do tej pory ewangelicką, przekształcono w katolicką, mimo protestów ze
strony ewangelików.
2. Nieistniejąca już kaplica w zamku Wilhelma II. |
Władze Kościoła katolickiego zdecydowały więc o budowie nowych
kościołów lub adaptacji części starych budynków na rzecz kultu religijnego. W
mieście nie brakowało zdolnych architektów, ale władze kościelne nie życzyły
sobie zbyt śmiałych i nowoczesnych rozwiązań architektonicznych. Najczęściej
więc sięgano do stylistyki neoklasycystycznej, a także nawiązywano to sztuki barokowej
i wczesnochrześcijańskiej.
Projekt nowego kościoła musiał być
najpierw przesyłany do kurii, która go zatwierdzała lub nie, po czym
przesyłano go do Inspekcji Budowlanej. Inspekcja przekazywała go władzom
wojewódzkim, które go ostatecznie zatwierdzały. Projekt finalny mógł się zatem
różnić od pierwotnego. Jak więc widzimy, projekt kościoła przechodził przez
trzy instancje. W przypadku budowli świeckich, tylko przez dwie. W opinii władz
kościelnych, takie postępowanie miało uchronić przed zalewem architektonicznej
tandety i zapewnić budynkom sakralnym wysoki poziom artystyczny, co się w sumie
udało. Jak chyba większość z nas przyzna, kościoły międzywojennego Poznania to
prawdziwe perły architektoniczne.
Kaplica Zakładu św. Łazarza
Pierwszym kościołem zbudowanym w okresie
międzywojennym w Poznaniu, była kaplica Zakładu św. Łazarza, zbudowana w 1924 r.
przy ulicy Sielskiej na Górczynie. Ośrodek dla nieuleczalnie chorych,
prowadzony przez zakonnice ze Zgromadzenia Sióstr Miłosierdzia św. Wincentego à
Paulo, zwane szarytkami, składał się z dwóch budynków przeznaczonych dla sióstr
i chorych, ale należało jeszcze zbudować tu kaplicę. Kaplica miała pełnić dwie
role: jako miejsce modlitwy dla szarytek i pacjentów oraz wiernych z parafii
pw. Marki Bożej Bolesnej. Było to spowodowane rosnącą liczbą mieszkańców należących do parafii Matki Bożej Bolesnej, do tego stopnia, że kościół parafialny przy ul. Głogowskiej, bywał przepełniony.
3. Kaplica Zakładu Świętego Łazarza. |
Autorem projektu świątyni był Adam
Ballenstaedt, a zbudował ją Maksymilian Garstecki. Kaplica jest właściwie
eklektyczna, choć dominują tu elementy nawiązujące do klasycyzmu. Budynek zbudowano
na planie kwadratu z dwuspadowym dachem, zwieńczonym sygnaturką. Wejście ma
kształt niszy poprzedzonej dwiema jońskimi kolumnami.
Klasztor Karmelitanek Bosych na Łazarzu
Kolejnym kompleksem sakralnym w Poznaniu zbudowanym
dla żeńskiego zgromadzenia zakonnego, był zespół klasztorny Karmelitanek Bosych
przy ulicach: Jarochowskiego i Niegolewskich na Łazarzu.
4. Dawny klasztor karmelitanek bosych, ob. Szpital Świętej Rodziny. |
Obecnie znajduje się tam
Szpital Świętej Rodziny. Zbudowano go w latach 1925 – 1929 r. Co ciekawe,
karmelitanki już po raz trzeci zawitały do Poznania. Pierwszy raz przybyły tu w
XVII w. i mieszkały do kasaty klasztoru w 1823 r. Po raz kolejny osiedliły się
w mieście w 1867 r., ale już w roku 1874 zostały stąd wydalone. W 1920 r.
przybyły do Poznania siostry karmelitanki z Krakowa. Zamieszkały tymczasowo w
willi należącej dawniej do księżnej Marii Ogińskiej przy ul. Niegolewskich. W
1925 r. rozpoczęto budowę klasztoru wg projektu Aleksandra Kapuścińskiego.
5. Kaplica klasztorna. |
Kaplicę klasztorną zbudował Roger Sławski. Oba obiekty zaprojektowano w stylu neoklasycystycznym.
Monumentalny, trzyskrzydłowy budynek klasztorny cechuje spokojna, symetryczna
fasada. Kaplica zaś jest prostym budynkiem z charakterystycznym
czterokolumnowym portalem z attyką.
Kościół Zmartwychwstania Pańskiego na Wildzie
Już przed wybuchem I wojny światowej, proboszcz
parafii Bożego Ciała ks. Leon Rankowski, podjął starania o wybudowanie kościoła
dla Wildy i erygowanie tam parafii. Wilda po włączeniu jej do Poznania w 1900
r., dynamiczne się rozwijała. Istniał tam wówczas tylko jeden kościół, stojący przy
Rynku Wildeckim, ale służył on parafii ewangelickiej. Katolicy wildeccy
należeli do kościoła Bożego Ciała. Nowa parafia dla Wildy została erygowana w
1923 r. Jej prowadzenie powierzono zakonnikom ze Zgromadzenia Zmartwychwstania
Pana Naszego Jezusa Chrystusa, zwanego popularnie zmartwychwstańcami. W latach
1923 – 1926 zbudowano kościół wg projektu Aleksandra Kapuścińskiego, który
zaprojektował też budynek klasztorny.
6. Kościół Zmartwychwstania Pańskiego. |
Kościół stanął na wysokiej skarpie, dzięki
czemu jest doskonale widoczny od strony Warty. Zbudowano go na rzucie
prostokąta, z obszerną nawą i przyściennymi kolumnami, dzięki czemu wnętrze
nabrało monumentalnego charakteru. Wejście zostało podkreślone trójkolumnowym
portykiem z tympanonem. Kościół łączy w sobie elementy klasycyzmu, renesansu i
baroku. W 1937 r. w pobliżu świątyni zbudowano wolnostojącą dzwonnicę na wzór
włoskiej kampanili wg projektu Tadeusza Hornunga. W 1939 r. ustawiono na rogach
dzwonnicy rzeźby czterech polskich świętych: Andrzeja Boboli, Kazimierza,
Stanisława i Jana Kantego. Rzeźby wykonał Jan Żok.
7. Dzwonnica kościoła. |
Kościół św. Jana Vianney na Sołaczu
Parafię dla Sołacza wydzielono z parafii
św. Wojciecha. Kościół sołacki pw. św. Jan Vianney, to niezwykły i dość rzadko
spotykany u nas kościół, zbudowany w planie koła. To kolejna już świątynia w Poznaniu
wybudowana w formach neoklasycystycznych. Głównym elementem bryły świątyni jest
kopuła na bębnie z latarnią przykrytą hełmem. Wejście do kościoła zostało
poprzedzone portykiem kolumnowym.
8. Kościół św. Jana Vianney. |
Prezbiterium nakrywa druga, mniejsza kopuła.
Teren pod budowę świątyni ofiarował były właściciel Sołacza, żydowski kupiec
Elias Baruch. Projekt wykonał Stanisław Mieczkowski, a kościół, dzięki
ofiarności parafian i różnych instytucji, powstał stosunkowo szybko, gdyż jego
budowa trwała niecałe dwa lata, bo od września 1928 r. do lipca roku 1930.
Kościół św. Stanisława Kostki na Winiarach
W 1928 r. wydzielono kolejną parafię z
obszernej parafii św. Wojciecha. Obejmowała ona Winiary i Piątkowo. Kościół
parafialny stanął tu w latach 1930 – 1932.
9. Kościół św. Stanisława Kostki. |
Jego patronem został św. Stanisław Kostka. Projekt
neoklasycystycznej świątyni wykonał znany poznański architekt Stefan
Cybichowski. W 1933 r. w pobliżu kościoła stanęła wieża wysoka na 34 m,
połączona ze świątynią krytym łącznikiem. Bryła kościoła jest prosta,
zdominowana szerokim korpusem nawowym, poprzedzonym sześciokolumnowym
portykiem, na który składają się jońskie kolumny. Kościół przypomina grecką lub
rzymską świątynię. Prezbiterium zamknięto absydą. Wnętrze jest proste,
trójnawowe o konstrukcji halowej.
10. Wnętrze kościoła. |
Kościół św. Michała Archanioła przy ul. Stolarskiej
Jedną z najbardziej interesujących świątyń
międzywojennego Poznania zbudowano przy ulicy Stolarskiej. Była ona odpowiedzią
na potrzeby ludności zamieszkującej teren pomiędzy Łazarzem a Jeżycami. Z racji
braku miejsca na wystawienie nowego kościoła, postanowiono zaadaptować na ten
cel… budynek dawnego browaru „Bavaria”. Browar zamknięto w 1918 r.
11. Kościół św. Michała Archanioła. |
Później, w
latach 1918 – 1929 mieściła się tu fabryka stolarska (stąd nazwa ulicy).
Budynek był wysoko podpiwniczony, zdecydowano więc o zbudowaniu kościoła
dwupoziomowego. Dolny kościół konsekrowano w 1932 r., natomiast górny dopiero w
1938 r. Autorem projektu przebudowy był Marian Andrzejewski. Dominującym
elementem kościoła jest wieża na planie koła i kruchta w formie portyku
wspartego na filarach. Kościół św. Michała przypomina nieco bizantyjską
bazylikę Sant’Apollinare Nuovo w Rawennie, zbudowaną w VI wieku.
Kościół św. Rocha na Miasteczku
Już przed 1615 r. stanęła na przedmieściu
Łacina, zwanym też Miasteczkiem, drewniana kaplica pw. św. Rocha. Wkrótce
kościół został powiększony, a w 1628 r. erygowano przy nim samodzielną parafię.
W 1658 r. kościół przejęli franciszkanie konwentualni. W 1746 r. wznieśli oni
nowy, szachulcowy kościół, który przetrwał do ostatniej wojny.
12. Stary kościół św. Rocha. |
W 1832 r.
parafia św. Rocha została zlikwidowana, a kościół stał się filią parafii św.
Jana Jerozolimskiego. W 1937 r. parafię reaktywowano, ale jednocześnie
zdecydowano o zbudowaniu nowego kościoła, obok starego. Autorem projektu
świątyni został Franciszek Morawski. Kościół jest niezwykle ciekawy pod
względem architektonicznym. Łączy w sobie kilka stylów. Zwraca uwagę strzelista
bryła nawy głównej i prezbiterium oraz wieża zbudowana na planie kwadratu w części
dolnej, zwieńczona ażurową latarnią. Znacznie niższa jest nawa boczna. Do kościoła
przylega kruchta zbudowana w formie podcieni. Wybuch wojny przerwał prace nad
wykończeniem kościoła. Działania wojenne w 1945 r. spowodowały zniszczenie
starego kościoła i znaczne uszkodzenie nowego.
13. Nowy kościół św. Rocha. |
Kościół
pw. Świętej Trójcy na Dębcu
Imponującą listę kościołów zbudowanych
przed wojną, kończy świątynia, której wznoszenie rozpoczęto w okresie
międzywojennym, ale zakończono już po wojnie. Trzeba ją jednak wymienić w tym
zestawieniu, gdyż budowano ją wg przedwojennych planów. Mowa tu o kościele pw. Świętej
Trójcy na Dębcu
Stale rosnąca liczba ludności Dębca
spowodowała konieczność erygowania nowej parafii i zbudowania dla niej
kościoła. Parafię Świętej Trójcy wydzielono z dotychczasowej parafii w Wirach i
erygowano w 1928 r., ale kościół zaczęto wznosić dopiero w 1936 r. wg projektu
Mariana Andrzejewskiego. Do 1939 r. zdołano doprowadzić budynek do stanu
surowego, bez wieży. Budowę kontynuowano po wojnie. Kościół jest doskonałym
przykładem międzywojennego modernizmu, inspirowanego gotykiem. Andrzejewski
zaprojektował go jako świątynię jednoprzestrzenną z dwiema kaplicami i wieżą.
Jeszcze przez wiele lat pod wojnie trwały prace nad ukończeniem świątyni i
wyposażeniem kościoła.
14. Kościół Świętej Trójcy. |
W 1938 r. rozpoczęto też budowę zabudowań
klasztoru dominikanów na rogu ul. Libelta i Alei Niepodległości. Wybuch wojny
przerwał prace, ale wznowiono je po wojnie. Pierwotnie projekt kościoła
sporządził Stefan Cybichowski, ale po wojnie porzucono ten projekt i rozpisano
konkurs, który wygrał Marek Leykam.
Kościoły międzywojennego Poznania to prawdziwe
dzieła sztuki architektonicznej. Władze kościelne nie pozwalały co prawda na
śmiałe eksperymenty z formą, żądając budynków sakralnych w stylach
historyzujących. Klasycyzm, do którego odwoływano się najczęściej, kojarzył się
z dostojeństwem, harmonią i spokojem.
Źródło:
S. P. Kubiak, Modernizm zapoznany. Architektura Poznania 1919 – 1939, Warszawa
2014.
Z. Kurzawa, A. Kusztelski, Historyczne kościoły Poznania. Przewodnik,
Poznań 2006.
Źródło
fotografii:
1. http://fotopolska.eu/468413,foto.html
2. https://vignette.wikia.nocookie.net/poznan/images/9/9d/09e_059.jpg/revision/latest?cb=20150802130811&path-prefix=pl
3. By MOs810 [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html) or CC BY-SA 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)], from Wikimedia Commons
4. By Four.mg [CC BY-SA 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)], from Wikimedia Commons
5. By Four.mg [CC BY-SA 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)], from Wikimedia Commons
6. http://fotopolska.eu/258347,foto.html
7. http://fotopolska.eu/802123,foto.html
8. http://fotopolska.eu/835930,foto.html
9. http://fotopolska.eu/1047795,foto.html
10. http://fotopolska.eu/1047796,foto.html
11. http://fotopolska.eu/921700,foto.html
12. http://fotopolska.eu/1167833,foto.html
13. http://fotopolska.eu/334214,foto.html
14. By Kura [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html) or CC BY-SA 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)], from Wikimedia Commons
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz