Już w momencie
lokacji Poznania na lewym brzegu Warty, pojawił się problem przeprawy przez
rzekę. Warta, jak wiadomo, często wylewała a jej spiętrzone wody, a także kra w
sezonie wiosennych roztopów, niejednokrotnie bardzo utrudniały przeprawę. Od
samego początku funkcjonowania miasta na lewym brzegu, istniały drewniane mosty
łączące Ostrów Tumski z Chwaliszewem i dalej z lewobrzeżnym miastem, do którego
wjeżdżało się przez bramę Wielką. Był to
główny trakt biegnący w stronę Konina i Gniezna. Zaistniała też konieczność
połączenia Poznania ze Środą i Kaliszem. Droga ta wiodła przez bramę Wodną, następnie
przez przedmieście Garbary, rozlewisko zwanym Zgniłą Wartą, a następnie przez
przedmieście Grobla i dalej w kierunku na Środę i Kalisz. Most w tym miejscu ważny
był także z innego powodu, po nim do miasta mogli się dostać mieszkańcy
przedmieścia Święty Roch, zwanego też Miasteczkiem lub Łaciną oraz ludność z
miejskiej wsi Rataje. Most, który był przerzucony nad Zgniłą Wartą, zwano
mostem Łacina, bądź
Wielkim. Dzisiaj na jego miejsku stoi niezwykle urokliwy most Św. Rocha.
Wielkim. Dzisiaj na jego miejsku stoi niezwykle urokliwy most Św. Rocha.
Most św. Rocha, źródło: Wikimedia. |
Nie wiadomo
dokładnie kiedy powstał pierwszy most, a raczej mosty, gdyż specjaliści
obliczają żywotność mostów drewnianych na ok. 25 lat. Często niszczyły je powodzie, kra i działania wojenne.
Warta miała tutaj ok. 150 metrów szerokości, ale z racji jej nieuregulowania,
koryto często się zmieniało. Prawdopodobnie każdy kolejno odbudowywany most
miał inną długość i rozpiętość. Pierwsza wzmianka o moście Łacina pochodzi z XV
wieku. Jest on widoczny na najstarszej panoramie Poznania z 1618 roku.
Most Łacina na panoramie Poznania z 1618 r., źródło: Poznańska Wiki. |
Według
informacji z 1765 roku, most miał 250 m długości. Jak już wspominałem, był
wielokrotnie niszczony przez żywioły i równie często odbudowywany. Most bardzo
ucierpiał podczas walk konfederatów barskich z wojskami rosyjskimi w 1771 roku,
a jego resztki zniosła kilka miesięcy później woda. W 1780 roku, Komisja
Dobrego Porządku zaleciła odbudowę mostu, ale nie udało się tego zrealizować. W
1793 roku, Poznań zajęły wojska pruskie, a nowe władze nie były zainteresowane
odbudową mostu Łacina. Droga przez Groblę została przecięta fortyfikacjami
twierdzy w 1828 roku. Wody Warty zostały w tym miejsku spiętrzone w wyniku
budowy tamy Berdychowskiej.
Do planów postawienia
mostu w tym miejscu powrócono dopiero po regulacji Warty, po wielkich
powodziach z lat 1888 – 1889, jednakże na przeszkodzie dalej stały
fortyfikacje. Dopiero ich rozbiórka w 1902 roku, uczyniła plany realnymi.
Zaplanowano poprowadzić most od ulicy Mostowej, która powstała na zasypanym
korycie tzw. Zgniłej Warty i stanowiła wówczas ulicę wylotową z miasta. Kamień
węgielny pod budowę nowego mostu, założono uroczyście 8 listopada 1911 roku.
Nową przeprawę nazwano mostem św. Rocha. Oddano go do użytku 18 czerwca 1913
roku. Most był konstrukcją stalową w formie jezdni podwieszonej do stalowego
łuku, miał pięć przęseł i liczył 220 m długości i 12 m szerokości. Przęsło
przerzucone nad nurtem rzeki miało rozpiętość 75 m. Autorem projektu był Hugo
Schultz. Most ten służył poznaniakom do 1939 roku.
Most św. Rocha na pocztówce z 1920 r., źródło: forum.fronda.pl |
Warto w tym
miejscu przytoczyć pewną interesującą ciekawostkę, związaną z budową mostu w
latach 1911 – 1913. Podczas tych prac, wykopano pale drewniane ze starego mostu
Łacina, ponadto pięć dobrze zachowanych luf armatnich z XVIII wieku, moździerz
z polskim herbem ślepowron z 1700 roku, dwa garłacze z XVI wieku, szwedzki
pałasz, kilka sztuk broni palnej, siekierkę saperską, podkowy, kosy i końskie
szkielety. Ciekawym znaleziskiem była pochwa szabli tureckiej. Wykopane
przedmioty były pamiątkami po walkach toczonych w tym miejscu w XVII i XVIII
wieku. Zachęciło to ówczesnych badaczy do szerszych prac wykopaliskowych i
wkrótce odkryto dwieście sztuk starych monet, pozłacany order, narzędzia z
epoki kamiennej, kości zwierzęce i fragmenty starej studni z żurawiem.
Odnalezione przedmioty wystawiono na widok publiczny w poznańskim ratuszu. Do
dzisiaj zachowało się jednak niewiele, bo zaledwie dwa obiekty – jednak z luf
armatnich i moździerz z herbem ślepowron. Co się stało z pozostałymi
eksponatami, niestety nie wiadomo. Ocalałe przedmioty można do dziś oglądać w
Wielkopolskim Muzeum Wojskowym przy Starym Rynku.
5 września 1939
roku o świcie, most św. Rocha, podobnie jak inne poznańskie mosty, został
wysadzony przez wycofujące się wojska polskie. Niemcy po zajęciu Poznania,
zbudowali drewniany most powyżej zniszczonego mostu św. Rocha i nazwali go
„Major-Schweizer-Brücke”, na cześć oficera saperów, poległego podczas wojny. Na
wiosnę 1940 roku, most został zniszczony przez krę. Nie odbudowano go jednak,
ale uzupełniono drewnianą konstrukcją brakujące przęsło nurtowe mostu św.
Rocha, które uległo zniszczeniu podczas walk o Poznań w 1945 roku. W marcu tego
samego roku, odbudowano drewniane przęsło.
Stary most św. Rocha, źródło: Wikimedia. |
Most św. Rocha
został odbudowany w latach 1949-1950, według projektu znakomitego budowniczego poznańskich
mostów, prof. Lucjana Ballenstedta. Odbudowany most był bardzo podobny do
poprzedniego, zbudowanego w latach 1911 – 1913, oczywiście nie była to jego
wierna kopia. Wykorzystano bowiem najnowsze rozwiązania konstrukcyjne, które
przed I wojną światową jeszcze nie istniały. Poprzedni most miał konstrukcję
jezdni podwieszonej do stalowego łuku, natomiast most zbudowany według projektu
prof. Ballenstedta, został wykonany jako dwa dźwigary, wzmocnione wiotkimi
łukami, całość zaś była nitowana. Konstrukcja stalowa była dziełem przedsiębiorstwa
Konstal Chorzów, natomiast montaż i remonty przęseł sklepionych, wykonało
Regionalne Kierownictwo Odbudowy Mostów Drogowych w Płocku. Filary i przyczółki
mostu wykonano z betonu i oblicowano kamieniem, natomiast fundamenty oparte są
na drewnianych palach.
Most istniał do
2002 roku, jednakże w związku z planami budowy nowej trasy tramwajowej, która
miała przebiegać właśnie w tym miejscu, podjęto decyzje o budowie nowej
konstrukcji, gdyż stara była zbyt wąska. Mowy most św. Rocha wybudowano w
latach 2002 – 2004, a jego projekt powstał w pracowni Ewy i Stanisława
Sipińskich. Nowy most oddano do użytku
29 czerwca 2004 roku. Zachował on kształt swojego poprzednika, ale jest
oczywiście szerszy, wykonany według najnowszych osiągnięć technicznych i zyskał
efektowne oświetlenie. Obecny most ma długość 232,90 m, natomiast szerokość z
części nurtowej wynosi 27,63 m, a w części zalewowej – 25,02 m. Stare przęsło
nurtowe mostu, ważące 450 ton, projektu prof. Ballenstedta, nadawało się jednak
do dalszej eksploatacji. Postanowiono wykorzystać je do budowy mostu
Cybińskiego, łączącego Śródkę i Ostrówek z Ostrowem Tumskim. Przęsło zostało
przetransportowane i 29 września 2007 roku, znalazło się na miejscu. Most
Cybiński przemianowano na most Biskupa Jordana, a jego oficjalne otwarcie
nastąpiło 7 grudnia 2007 roku.
Most Biskupa Jordana, źródło: Wikimedia. |
Dziś most św.
Rocha jest jednym na najbardziej znanych i najpiękniejszych poznańskich mostów.
Jest także pięknie położony, a widok na Wartę, Ostrów Tumski, most Królowej
Jadwigi, czy Groblę, jest z tego miejsca naprawdę wyjątkowy.
Źródło:
W. Karolczak, Tajemnice mostu św. Rocha, w: Bitwa
o handel, „Kronika Miasta Poznania”, nr 3, 1995.
A. Ryżyński, Długa historia mostu św. Rocha, w: Chwaliszewo, „Kronika Miasta Poznania”, nr 1, 1995.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz