Według Słownika Wyrazów Obcych „emancypacja”,
to uwolnienie się od zależności i
poddaństwa, ucisku; usamodzielnienie się; uzyskanie równouprawnienia. W
przypadku Żydów, emancypacja oznaczała zrównanie ich w prawach z pozostałymi
obywatelami danego państwa. Ruch zmierzający do emancypacji, a w konsekwencji
także do stopniowej asymilacji ludności wyznania mojżeszowego, narodził się w
Prusach w połowie XVIII wieku i nosił nazwę „Haskala”. Powstał on pod wpływem
idei oświeceniowych i dążył do wyrwania Żydów z kulturalnego i cywilizacyjnego
getta, w którym żyli oni od stuleci, a także ich stopniowej integracji ze
społeczeństwem. Pierwszym krokiem dla pełnej asymilacji było jednak zdobycie
pełni praw obywatelskich i politycznych.
J. Scheich, Studiowanie Talmudu, źródło: Wikimedia. |
Ideą haskali była
nie tylko walka o emancypację Żydów. Był to także ruch intelektualny
postulujący
odrodzenie kulturalne i religijne osób wyznania mojżeszowego w duchu Oświecenia. Zapoczątkowano więc krytyczne badania nad tekstami religijnymi i żydowską historią. Prowadziło to do swoistej „racjonalizacji” religii, co w konsekwencji wywołało opór większości rabinów. Postulowano też odrodzenie języka hebrajskiego i ograniczanie jidysz. Efektem tych działań było powstanie nowej, świeckiej literatury żydowskiej.
odrodzenie kulturalne i religijne osób wyznania mojżeszowego w duchu Oświecenia. Zapoczątkowano więc krytyczne badania nad tekstami religijnymi i żydowską historią. Prowadziło to do swoistej „racjonalizacji” religii, co w konsekwencji wywołało opór większości rabinów. Postulowano też odrodzenie języka hebrajskiego i ograniczanie jidysz. Efektem tych działań było powstanie nowej, świeckiej literatury żydowskiej.
Moses Mendelssohn, źródło: Wikimedia. |
Czołowy przedstawiciel haskali, Moses
Mendelssohn (1729 – 1786) wybitny filozof i językoznawca, sam przetłumaczył
część świętych tekstów żydowskich, m.in. Torę,
na język niemiecki, wbrew niechęci ze strony ortodoksów. Był on przyjacielem
oświeceniowego filozofa i pisarza niemieckiego Gottholda Ephraima Lessinga
(1729 – 1781), który sportretował Mendelssohna w sztuce Natan Mędrzec. Prywatnie zaś Moses Mendelssohn był dziadkiem
wybitnego kompozytora Feliksa Mendelssohna-Bartholdyego (1809 – 1847), autora
powszechnie znanego Marsza Weselnego.
M. Mendelssohn rozmawia z G.E. Lessingiem, źródło: Wikimedia. |
Początkowo
zwolennikami haskali było jedynie wąskie grono bogatych i wykształconych Żydów
z dużych ośrodków miejskich, a dopiero w XIX wieku zaczęła ona obejmować
szersze kręgi społeczności żydowskiej, choć spora część obywateli wyznania
mojżeszowego znalazła się z różnych przyczyn poza jej zasięgiem, zwłaszcza zaś
Żydzi z Europy Środkowo-Wschodniej. Przeciw haskali wystąpili też zwolennicy
chasydyzmu i judaizmu rabinicznego.
Idea haskali
dotarła nad Wartę jeszcze przed II rozbiorem Polski, ale w pełni rozwinęła się
dopiero pod rządami Prus. Już w okresie Sejmu Wielkiego 1788 – 1792 część
polskich Żydów domagała się równouprawnienia, ale jak wiadomo, dzieło tego
sejmu wkrótce upadło. W zaborze pruskim, na przełomie XVIII i XIX wieku w
związku z rozwojem handlu pszenicą i drewnem – dziedzin związanych z aktywnością
Żydów, nastąpiło znacznie wzbogacenie się dużej grupy żydowskich kupców,
zresztą w czasie pierwszej okupacji pruskiej (1793 – 1806) Żydzi byli
najaktywniejszą gospodarczo grupą narodowościową w Poznania, stanowili oni 4/5
najbogatszych kupców poznańskich. Nie wszystkim jednak powodziło się tak
dobrze. Dalej spora część społeczności żydowskiej żyła w ubóstwie.
Wielu spośród
Żydów zaczęło także dostrzegać potrzebę edukacji i to nie tylko tradycyjnej,
opartej o znajomości Tory i Talmudu, ale także wyrażało chęć
podjęcia studiów uniwersyteckich. Żydzi w protestanckich krajach niemieckich
mieli już prawo podejmować tego typu studia. Tradycyjny model nauczania
przestał wystarczać, a to z kolei wzmacniało tendencje emancypacyjne i
asymilacyjne. Coraz więcej żydowskich rodziców posyłało dzieci do szkół
chrześcijańskich, głównie protestanckich, choć istniały w Poznaniu też szkoły
wyznaniowe żydowskie, jednakże rodzice skarżyli się na niższy, w porównaniu ze
szkołami chrześcijańskich, poziom nauczania w tych szkołach.
W 1803 roku po
wielkim pożarze Poznania, dawna dzielnica żydowska została prawie całkowicie
zniszczona i nigdy już nie odbudowano jej w pierwotnej formie. Władze pruskie
pozwoliły poznańskim Żydom osiedlać się na terenie całego miasta zawłaszcza, że
następowała wówczas wielka przebudowa i rozwój przestrzenny Poznania. Te
wymienione przeze mnie powyżej czynniki, a więc wzrastająca zamożność dużej
grupy Żydów, podniesienie poziomu intelektualnego członków tej społeczności i
zgoda na osiedlanie się w dowolnym miejscu w mieście, spowodowało nasilanie się
tendencji do asymilacji, ale bez równouprawnienia nie mogło być mowy o
integracji. Nie wszyscy jednak członkowie gminy żydowskiej popierali integrację
z chrześcijanami. Wielu ortodoksów uważało, że może to prowadzić do porzucenia
wiary i tradycji przodków. Wybór w 1815 roku Akivy Egera (1761 – 1837) na
głównego rabina, było potwierdzeniem tych obaw. Eger był wybitnym uczonym, ale
też zdecydowanym przeciwnikiem haskali.
Rabin Akiva Eger, źródło: Wikimedia. |
W 1797 roku w
Prusach wprowadzono Statut Generalny dla Żydów. Państwo rozciągało nad nimi
kontrolę, a sami zainteresowani musieli uzyskiwać zgodę na zmianę stanu
cywilnego lub miejsca zamieszkania. W 1812 roku władze pruskie wydały dekret o
równouprawnieniu Żydów pod względem gospodarczym i w obliczu prawa, pod
warunkiem jednak przyjęcia rodzimych, niemieckich nazwisk. Nadal pewne
stanowiska państwowe były przed Żydami zamknięte. Kiedy w trzy lata później
Poznań ponownie dostał się pod panowanie Prus, żydowska gmina domagała się rozszerzenia
dekretu również na teren Wielkiego Księstwa Poznańskiego. Władze stawiały opór,
uważając, że na terenie Księstwa większość Żydów żyje w ubóstwie, a więc nie
nadają się oni do asymilacji, ponadto niemieckie mieszczaństwo było niechętne
emancypacji, obawiając się konkurencji ze strony żydowskiego kupiectwa. Co
ciekawe, większość polskiej szlachty popierała równouprawnienie, pod warunkiem
przejścia Żydów na katolicyzm, co oczywiście było nie do przyjęcia.
W 1833 roku władze
wydały kolejne zarządzenie, które uznawało gminy żydowskie za korporacje religijne.
Wprowadzono obowiązkowe niemiecko-żydowskie szkolnictwo i możliwość odbycia
ochotniczej służby wojskowej, a samych Żydów podzielono na dwie grup: Żydów
naturalizowanych i tolerowanych. Żydzi, którzy zdecydowaliby się na
naturalizację, musieli posługiwać się językiem niemieckim w życiu publicznym,
przyjąć niemieckie nazwiska, zajmować się nauką, sztuką lub posiadać
nieruchomość o wartości co najmniej 200 talarów, albo dysponować kapitałem
liczącym nie mniej, niż 5000 talarów. Gdyby jednak nie mogli spełnić któregoś z
powyższych warunków, wystarczyło, że wykażą się „patriotyczną postawą” wobec
państwa pruskiego. W zamian mogli wybierać miejsce zamieszkania, wykonywać
dowolny zawód oraz nabywać nieruchomości. Jedynie dostęp do urzędów był dla
nich nadal zamknięty. Żydzi tolerowani natomiast musieli liczyć się z wieloma
ograniczeniami. Związki małżeńskie mogli zawierać dopiero po ukończeniu 24 roku
życia, osiedlać się tylko w miastach, a na wsiach, tylko pod warunkiem nabycia
gospodarstwa chłopskiego, bądź pracy w majątku ziemskim.
Podział na dwie
kategorie Żydów wzmógł tendencję do migracji. Naturalizowani Żydzi przenosili
się do większych niemieckich ośrodków miejskich, natomiast tolerowaniu, często
do Anglii, Stanów Zjednoczonych lub nawet Australii.
Kupcy żydowscy (XIX w.), źródło: Wikimedia. |
Ostateczne
równouprawnienie Żydów przyniósł rok 1848, a więc Wiosna Ludów. Konstytucja Prus
z 5 grudnia 1848 roku, wprowadzała pełną równość, a wszelkie różnice pomiędzy
Żydami naturalizowanymi a tolerowanymi zostały zniesione. Poznańscy Żydzi
aktywnie uczestniczyli w wydarzeniach rewolucyjnych, wkrótce jednak
opowiedzieli się po stronie Niemców przeciw dążeniom narodowowyzwoleńczym
Polaków.
Rok 1848
uwieńczył wieloletnie starania Żydów o równouprawnienie i rozpoczął integrację
tego narodu z mieszczaństwem i inteligencją niemiecką. Już pod koniec XIX i na
początku XX wieku, większość z nich mówiła o sobie „Niemcy wyznania
mojżeszowego”. Nie oznacza to jednak, że wyrzekli się swojej religii i
tradycyjnych wartości.
Źródło:
L. Trzeciakowski, Społeczne i polityczne przemiany wśród Żydów
Poznania w początkach XIX wieku, w: Niemcy
i Żydzi w Poznaniu, „Kronika Miasta Poznania”, nr 1-2, 1992.
M. i L. Trzeciakowscy, W dziewiętnastowiecznym Poznaniu. Życie
codzienne miasta 1815 – 1914, Poznań 1982.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz