S
|
ocrealizm
w sztuce, w architekturze i literaturze polskiej, choć trwał (na szczęście)
zaledwie kilka lat, kojarzy się jednoznacznie z słusznie minionym ustrojem, a
zatem nie wzbudza entuzjazmu. Najsłynniejszym dziełem architektury
socrealistycznej w Polsce jest Pałac Kultury i Nauki w Warszawie. W Poznaniu
także nie brakuje socrealistycznych budowli, choć nie są tak widowiskowe, jak
warszawski symbol przyjaźni polsko-radzieckiej.
Realizm socjalistyczny w kulturze polskiej,
jak wspomniałem we wstępie trwał, przynajmniej oficjalnie, bardzo krótko, bo
od końca lat czterdziestych do mniej więcej połowy następnej dekady. W przypadku
architektury, będą to lata: 1949 – 1956. Za początek socrealizmu w
architekturze i urbanistyce uznaje się referat Edmunda Goldzamta Zagadnienie realizmu socjalistycznego w
architekturze, wygłoszony w czerwcu 1949 r. na partyjnej naradzie
architektów, a jego oficjalny koniec nastąpił w marcu 1956 r. Socrealizm
obowiązujący od lat trzydziestych XX wieku w Związku Radzieckim, miał zostać teraz przeszczepiony
na grunt innych państw bloku wschodniego.
Komunizm przyniesiony do Polski na
bagnetach Armii Czerwonej, zdążył okrzepnąć pod koniec lat czterdziestych. Komuniści po
sfałszowaniu referendum w 1946 r. i wyborów rok później, zdobyli pełnię władzy,
eliminując stopniowo opozycję. Teraz byli gotowi przebudować polskie
społeczeństwo.
Miasto
socjalistyczne
Według doktryny socrealizmu w
architekturze, najmniejszą jednostką urbanistyczną miał być kwartał, zabudowany
blokami mieszkalnymi i ograniczony ulicami, stanowiący kolonię mieszkaniową,
zamieszkaną przez 1-2 tys. mieszkańców, obejmujący przedszkole, żłobek i sklepy
oraz teren wewnątrzblokowy, przeznaczony na rekreację. W żadnym razie nie miał
on przypominać dawnych „studziennych” podwórzy kamienic czynszowych.
Architektura budynków mieszkalnych powinna harmonizować z otoczeniem, czyli z
innymi budynkami całej dzielnicy. Rodzaj zabudowy i wysokość budynków miały być
dostosowane do wysokości innych obiektów dzielnicy i miasta. Najważniejszą
zasadą obowiązującą w socrealistycznej urbanistyce i architekturze, było
nawiązywanie do tradycji budownictwa miejscowego, co miało prowadzić do
jednorodności miasta. Temu celowi podporządkowywano też odbudowę zabytkowych
dzielnic. Odwołanie się do wzorów miejscowych miało świadczyć o socjalizmie,
jako kontynuacji, a nie zaprzeczeniu tradycji i w ten sposób legitymizować nową
władzę.
Socrealizm
w śródmieściu – gmachy użyteczności publicznej
Po zniszczeniach wojennych przystąpiono
do odbudowy i przebudowy śródmieścia. Stary Rynek wraz z otaczającymi go
ulicami, potraktowano jako swoisty „skansen”, który należy odbudować,
zachowując, o ile to możliwe, historyczny wygląd, natomiast miejscem, gdzie
można było wybudować gmachy według nowych wzorców, było tzw. górne miasto. W
tej części Poznania zbudowano reprezentacyjne gmachy użyteczności publicznej, w
miejscu zniszczonych budynków, lub jako uzupełnienie już istniejących
zabudowań.
1. Dawny gmach KW PZPR przy ul. Święty Marcin. |
W 1949 r. przy ulicy Święty Marcin,
głównej ulicy centrum Poznania, stanął pierwszy socrealistyczny budynek w
stolicy Wielkopolski, czyli gmach Komitetu Wojewódzkiego PZPR. Budynek powstał
przy skrzyżowaniu ulic: Św. Marcin i Kościuszki, w miejscu zniszczonego gmachu
niemieckiej Intendentury Wojskowej. Autorem projektu był znany architekt
działający w mieście już w okresie międzywojennym, Władysław Czarnecki. Czy
jednak rzeczywiście jest to obiekt socrealistyczny? Cześć specjalistów uważa,
że choć powstał on w epoce realizmu socjalistycznego, to jednak jego stylistyka
i struktura nawiązują raczej do przedwojennego klasycyzującego modernizmu.
Obecny budynek, po przełomie lat 1989-1990, stał się siedzibą Wydziału
Historycznego UAM i pełnił tę funkcję do 2015 r.
Innym, ciekawym budynkiem utrzymanym w
stylistyce socrealistycznej, jest siedziba Sądu Okręgowego, stojąca na Alejach
Marcinkowskiego. Gmach powstał w miejscu zniszczonego budynku z końca XIX
wieku, a zbudowano go w latach 1952-53, według projektu Stanisława Pogórskiego.
Symetryczny gmach utrzymano w estetyce klasycyzującej, na planie czworoboku, z
wewnętrznym dziedzińcem. Ostatnia kondygnacja została dobudowana jednak dopiero
w latach 1996-1997.
2. Budynek Sądu Okręgowego przy al. Marcinkowskiego. |
Bez wątpienia jednak najciekawszym
obiektem powstałym w okresie socrealizmu w Poznaniu, a zarazem jednym z symboli miasta, jest słynny
„Okrąglak”, czyli 9-kondygnacyjny dom towarowy, którego budowę rozpoczęto w
1949 r. Budynek nie posiada jednak cech charakterystycznych dla socrealizmu. Nawiązuje on raczej do modernizmu, zatem, choć powstał w okresie socrealizmu, to nie można go zaliczyć do tego stylu. Uroczyste otwarcie obiektu nastąpiło w 1955 r. Rok później dom towarowy
zlokalizowany w „Okrąglaku”, został włączony do Poznańskiego Zjednoczenia
Przedsiębiorstw Handlowych. „Okrąglak”, jak sama nazwa wskazuje, powstał na
planie okręgu i ma kształt walca. Budynek ten stanowił prawdziwy ewenement i
był wykonany przy użyciu najnowocześniejszych technologii. „Okrąglak” był
bowiem pierwszym prefabrykowanym obiektem w Poznaniu. Zewnętrzne ściany
wykonano z żelbetowych ram łączonych na miejscu. Autorem projektu był
warszawski architekt Marek Leykam. Budynek stoi na skrzyżowaniu ulic:
Mielżyńskiego i 27 Grudnia. Dziś trudno sobie wyobrazić miasto bez niego, ale
swego czasu wzbudzał kontrowersję. Cóż, wieża Eiffela też swego czasu
wywoływała zażarte spory, podobnie jak słynny pawilon „Iglica” Międzynarodowych
Targów Poznańskich. Dziś jednak chyba nie znalazłby się nikt, kto chciałby
rozbiórki wieży Eiffela, „Okrąglaka” czy „Iglicy”.
3. "Okrąglak". |
Nie wszystkie budynki stawiano od
podstaw. Zdarzało się, że zniszczone w 1945 r. obiekty odbudowywano, nadając im
nowe formy, lub tylko zmieniając niektóre ich elementy architektoniczne.
Najlepszym tego przykładem jest Dom Żołnierza przy ul. Niezłomnych 1. Gmach powstał
w latach trzydziestych XX wieku wg projektu wspomnianego już Władysława Czarneckiego.
Podczas walk 1945 r., gmach został całkowicie zniszczony. Co ciekawe, pracami
nad odbudową Domu kierował jego przedwojenny twórca, czyli sam Czarnecki. Forma budynku pozostała niezmieniona, choć fasada zyskała nowy
wygląd.
4. Dom Żołnierza. |
Podobnie rzecz się miała z gmachem Izby Rzemieślniczej przy al.
Nieodległości, zbudowanym jeszcze w 1926 r. przez Leonarda Mendelewskiego. Po wojnie
odbudowano go na podstawie przedwojennych planów, zmieniając jedynie elewację,
wykrój okien oraz dach. Prace nad odbudową Izby zakończyły się w 1949 r., a
kierował nimi Marian Andrzejewski, architekt działający w Poznaniu jeszcze przed wojną.
5. Izba Rzemieślnicza. |
Na rogu al. Nieodległości i ul.
Powstańców Wielkopolskich zbudowano w 1950 r. 10-kondygancyjny budynek,
stanowiący siedzibę agend Ministerstwa Budownictwa. Później miał tu siedzibę
Miastoprojekt, a wreszcie Poznańskie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego
nr 2. Nie bez powodu gmach stanął właśnie tam. Miał on kontynuować zabudowę
tzw. ringu Stübbena, wytyczonego jeszcze na początku XX wieku i rozbudowywanego
w okresie międzywojennym. Przez jakiś czas był to najwyższy budynek w Poznaniu.
Jego autorami byli dwaj architekci: Stanisław Pogórski i Tadeusz Płończak.
6. Wieżowiec Miastoprojektu. |
Budownictwo
mieszkaniowe
Realizując zalecenia Bolesława Bieruta w
sprawie sprowadzenia robotników do śródmieścia, włodarze miasta zdecydowali o
wzniesieniu zespołów mieszkalnych przy placach: Wielkopolskim i Cyryla
Ratajskiego. Zdecydowano, że kamienice, którymi zostanie zabudowana pierzeja
placu Wielkopolskiego, wraz z ul. Solną i placem Działowym, mają współgrać z
historyczną zabudową Starówki. Projekty obiektów odpowiadających tym zaleceniom,
opracował zespół złożony ze Stefana Słońskiego, Henryka Błaszkiewicza, Henryka
Klary i Leszka Klausego. Projekt realizowano w latach 1953-1956 zgodnie z
założeniami socrealizmu. Budynki zostały tak zaprojektowane, aby w łagodny
sposób łączyć Stare Miasto z Nowym, stąd częste stosowanie gzymsów, balustrad,
łuków, pilastrów i kasetonów w bramach. Można wręcz stwierdzić, że kamienice na
Placu Wielkopolskim nawiązują do
renesansu. Trzeba przyznać, że socrealistyczna zabudowa placu bardzo dobrze
komponuje się z otoczeniem i cechuje elegancją i wytwornością.
7. Socrealistyczna zabudowa pl. Wielkopolskiego. |
Nieco odmienna, ale także udana, jest
zabudowa placu Cyryla Ratajskiego. Plac został wytyczony na początku XIX w.
jako Rynek Nowomiejski. Niestety, piękna dziewiętnastowieczna zabudowa placu
została niema całkowicie zniszczona w 1945 r. Ocalał jedynie neorenesansowy
gmach PZU. W latach 1952-1957 zespół architektów z poznańskiego Miastoprojektu
w składzie: Zygmunt Łomski oraz Adam i Danuta Hahn, zaprojektował kilkanaście
niezwykle efektownych, 5- i 6-kondygnacyjnych kamienic. Inwestorem była
Dyrekcja Budowy Osiedli Robotniczych. Wszystkie kamienice mają podobny
charakter. Nawiązują do klasycyzmu, wyróżniają podcieniami, płaskimi dachami,
gzymsami, balkonami z balustradami i pilastrami. Autorom projektu udało się
osiągnąć cel. Socrealistyczna zabudowa palcu Cyryla Ratajskiego harmonizuje z
dziewiętnastowiecznym otoczeniem.
8. Socrealistyczna zabudowa pl. Cyryla Ratajskiego. |
Oczywiście wybudowanie kamienic w
śródmieściu nie rozwiązało problemu braku mieszkań w Poznaniu. Z problemami
mieszkaniowymi zmagała się zresztą cała Polska, nie tylko Poznań. W 1948 r.
powołano do życia Zakład Osiedli Robotniczych, pełniący funkcję inwestora w
skali kraju. Jego oddziałem w Poznaniu była Dyrekcja Budowy Osiedli
Robotniczych, natomiast prace projektowe miał wykonywać Miastoprojekt. Nowe osiedla
miały powstawać według z góry ustalonego planu i zaspokajać wszelkie potrzeby
ich mieszkańców, a były przeznaczone przede wszystkim dla robotników i ich
rodzin, a zatem budowano je głównie w pobliżu wielkich zakładów przemysłowych.
Jednym z pierwszych osiedli robotniczych
w Poznaniu, było osiedle Dębiec, zbudowane z myślą o robotników z zakładów
Cegielskiego u zbiegu ulic: Dolna Wilda i 28 Czerwca 1956 oraz przy ul.
Czechosłowackiej. Budowę rozpoczęto już w 1948 r. i trwała przez dwadzieścia
lat, stąd zabudowa jest niejednorodna. Można wręcz powiedzieć, że osiedle to
odzwierciedla trendy w budownictwie mieszkaniowym wczesnego i pełnego PRL’u. W
skład osiedla wchodzą 73 bloki mieszkalne, szkoła, pawilony handlowe i
przedszkole.
9. Bloki przy ul. Azaliowej na Dębcu. |
Kolejne osiedle powstało w latach 1951 – 1956 pomiędzy ulicami:
Reymonta, Chociszewskiego i Bogusławskiego. Autorem projektu był Stanisław
Odyniec-Dobrowolski z warszawskiego Miastoprojektu. Bloki są w większości
4-kondygnacyjne, z mieszkaniami 1-, 2- i 3-pokojowymi. Do ich budowy
wykorzystano głównie cegłę z rozbiórki Cytadeli poznańskiej. Zadbano o
reprezentacyjny wygląd bloków, poprzez zastosowanie bogactwa detalu i
ornamentu.
10. Socrealistyczny blok przy ul. Chociszewskiego. |
Niezwykłe przemyślane rozwiązanie zastosowano w rejonie ulic:
Kosińskiego i Prądzyńskiego na Wildzie. Zespół mieszkaniowy, którego autorem
był Henryk Błaszkiewicz, ukończono w 1956 r. Bloki zbudowano tak, aby pasowały
do zabudowy z początków XX wieku, dzięki czemu ulica zachowała swój
przedwojenny charakter. Warto dodać, że przy budowie bloków zastosowano, po raz
pierwszy w Polsce, nowy materiał budowlany - beton komórkowy, tzw.
siporex.
Wbrew nie najlepszym skojarzeniom,
poznański socrealizm w architekturze należy do nadzwyczaj udanych. Budynki
zbudowane w tym stylu dobrze wpisują się w otoczenie, nie rażą formą, a nawet
stały się wizytówką swych dzielnic. Dzisiejsi architekci i urbaniści nie zawsze
dbają o to, aby gmachy przez nich projektowane pasowały do otoczenia, czego
przykładem jest Galeria MM przy Alejach Niepodległości, a przecież krótko po
wojnie na to właśnie położono główny nacisk. Nie wszystkie obiekty powstałe w
tym czasie, można zaliczyć do socrealizmu, co świadczy tylko o otwartości
architektów zarówno ma nowe prądy w sztuce, jak i na czerpanie z doświadczeń
przedwojennego modernizmu.
Źródło:
P.
Marciniak, Doświadczenia modernizmu.
Architektura i urbanistyka Poznania w czasach PRL, Poznań 2010.
Źródło
fotografii:
1. By Radomil (Own work) [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html) or CC-BY-SA-3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/)], via Wikimedia Commons
2. By Radomil (Own work) [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html) or CC-BY-SA-3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/)], via Wikimedia Commons
3. By Tadeusz Rudzki (Own work) [CC BY-SA 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], via Wikimedia Commons
4. By MOs810 (Own work) [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html) or CC BY-SA 4.0-3.0-2.5-2.0-1.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0-3.0-2.5-2.0-1.0)], via Wikimedia Commons
5. By MOs810 (Own work) [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html) or CC BY-SA 4.0-3.0-2.5-2.0-1.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0-3.0-2.5-2.0-1.0)], via Wikimedia Commons
6. By MOs810 (Own work) [CC BY-SA 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], via Wikimedia Commons
7. http://vignette1.wikia.nocookie.net/poznan/images/6/63/Plac_Wielkopolski.jpg/revision/latest?cb=20120508084520&path-prefix=pl
8. By MOs810 (Own work) [CC BY-SA 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], via Wikimedia Commons
9. By MOs810 (Own work) [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html) or CC BY-SA 4.0-3.0-2.5-2.0-1.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0-3.0-2.5-2.0-1.0)], via Wikimedia Commons
10. By MOs810 (Own work) [CC BY-SA 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], via Wikimedia Commons
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz